|
کدخبر: 197926

چرا راپل خطرناکترین کار دنیاست؟

حرفه ی کار در ارتفاع شغل پر خطری نیست ولی در هر صورت افراد کمی این حرفه را به عنوان شغل خود انتخاب می کنند. خدمات کار در ارتفاع یا   راپل   کاری جز مشاغل سنگین و بسیار تخصصی می باشد که لازمه ی موفقیت در آن، کسب تجربه در اثر مرور زمان، آموزش دوره های کوتاه مدت راپل و کار در ارتفاع و از همه مهمتر شجاعت و شهامت بالاست. امروزه جوانان بسیاری به علت شور و هیجانات ناشی از این حرفه و نوع درآمد بالایی که دارد به آن پیوستند. فردی که دچار ترس شدید می شود، سراسر بدنش را اضطراب زیادی در بر خواهد گرفت به طوری که در پاره ای از مواقع دچار حملات وحشت از ارتفاع می گردد. تا حدی این حملات شدت می یابد که فرد نمی تواند از جایش تکان بخورد و به اصطلاح خشک می گردد. این وضعیت آنقدر خطرناک است که پایین آمدن فرد را به شکل امن و مطمئن از ارتفاع سخت خواهد ساخت. به همین علت در بیشتر مواقع فرد از قرار گرفتن در ارتفاع دوری می نماید در ادامه ی مطلب در این زمینه به بررسی بیشتری خواهیم پرداخت. 

اب بندی ساختمان

 

خطرات کار در ارتفاع (راپل )تا چه میزان بر کار اثر گذار است؟ 

امروزه شرکتهای زیادی در سراسر دنیا، افرادی را برای کار در ارتفاعات مختلف ساختمانی تربیت می نمایند. در این بین شرکت معتبر خدمات نمای ساختمانی جهان فرود با سالها تجربه در زمینه های مختلف خدمات نما، جایگاه ویژه ای پیدا نموده است. این شرکت در خصوص کمک گرفتن برای انجام کارهای مختلف خدمات نما با استفاده از شیوه ی جدید استفاده از راپل (طناب) بدون داربست، در افزایش بینظیر کیفیت کار، سرعت انجام کار، صرفه جویی در بخش هزینه ها و انرژی از سایرین پیشی گرفته است.جهان فرود  می گوید: به علت افزایش ارتفاع همواره باید مواردی را در نظر داشت و به شکل صحیح بکار برد تا از خطرات احتمالی سقوط از ارتفاعات و سختی کار کاسته شود.

جهان فرود: سقوط در ارتفاع یکی از شایع ترین مشکلات راپل کاران است. راپل کار حرفه ای فردی  است که پیش از بالا رفتن از ارتفاع، گواهینامه لازم و دوره ی آموزشی را سپری نموده و حال در کمال آرامش برای صعود از ارتفاع به محل آماده شود. راپل کار سختی و دشواری بالا رفتن از ارتفاع را با دانشی که طی گذر زمان و تجربیه ای که از نحوه ی استفاده از ابزارهای ایمنی کار در ارتفاع به دست آورده را آسان می نماید. جهان فرود می گوید: ما به نیروی متخصص فهماندیم که اگر از ابزار استاندارد ،ایمنی، ضروری استفاده نکنندبه طور حتم دچار سقوط و نهایت مرگ حتمی خواهند شد.

 

اب بندی سنگ نما

حداقل رساندن خطرات (کار در ارتفاع )با جهان فرود

به گفته ی جهان فرود راپل خطرناکترین کار دنیاست. اما این میزان خطر در انجام کارهای مختلف در بخش ارتفاعات نمای ساختمانی با یک برنامه ریزی دقیق توسط تیم متخصص قادر خواهد بود خطرات کار در ارتفاع را به کمترین میزان ممکن برساند. در نظر داشته باشید برای انجام صحیح کوچکترین کاری نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و موثر خواهید داشت و مدیریت آن حتما باید بر عهده ی افرادی با تجربه ی بالا باشد تا کار به خوبی پیش رود.

جهان فرود: نخستین قدم در برنامه ریزی شناسایی و تشخیص صحیح نوع خطرات می باشد. در نظر بگیرید اگر تشخیص نوع خطر اصولی و صحیح نباشد با خطراتی مانند سقوط اشیا و حتی پرتاب و سقوط راپل کار به پایین ارتفاع و به دنبال آن مرگ حتمی راپل کار مواجه خواهید شد.

مرحله ی بعدی تجزیه و تحلیل خطرات احتمالی است. بررسی همه ی مواردی که احتمال دارد امنیت راپل کار را تحت تاثیر جدی قرار دهد. مانند: میزان لغزنده بودن سطوح که باید برای حل این موارد به طور سریع تصمیم گیری شود.

مورد بعدی جلوگیری از خطر سقوط اشیای سنگین راپل کار به پایین ارتفاع می باشد. جهان فرود می گوید اگر توری مخصوص نصب شود از خطر سقوط و پرتاب اشیا به سمت راپل کار و آسیب جانی و مالی به فرد جلوگیری خواهد شد. توجه به این نکته خطر کار راپل کار و سختی آن را به حداقل میزان ممکن می رساند.

پیچ و رولپلاک نما با جهان فرود

برای اجرای موثر همه ی کارهای مربوط به نما به کمک راپل از جمله پیچ و رولپلاک نما با شرکت معتبر جهان فرود تماس حاصل کنید. گاهی اوقات در فصول بارشی مختلف سال، آب و رطوبت به درون سنگ نفوذ می کند و باعث می شود سنگ از جایگاهش در نما شل شده و به پایین ارتفاع سقوط کند که در این صورت می تواند خطرات بسیاری از جمله مالی و جانی را برای افراد مختلف پایین ساختمان، به وجود آورد. اما در این بین نشست ساختمان، طوفان، زلزله و استفاده نامرغوب از سنگها و مصالح بی کیفیت در ساختمان می تواند زمینه برای پرتاب سنگ از نما را به وجود آورد. نحوه ی اجرای  عملیات پیچ و رولپلاک نما  با جهان فرود به این ای مورد نظر آماده کرده را در پشتشان چسب می زنیم و بر روی محل مورد نظر قرار خواهیم داد. شکل است که برای نصب سنگ های ریزش شده اول اندازه محیط ریخته شده را می گیریم بعد سنگه در آخر روی سنگها پیچ و رولپلاک (عملیات محکم کاری سنگ نما را انجام می دهیم )تا سنگ در جایگاه نما محکم شود و دیگر به پایین ارتفاع پرتاب نشود.

 

اب بندی نما با طناب

 

نماشویی با جهان فرود

اهمیت نماشویی در نمای ساختمان به قدری بالاست که توصیه می شود هر چند وقت یکبار صاحبان ساختمانی برای عملیات نوسازی نمای ساختمان و زیباتر شدن آن را مورد شست و شوی کامل قرار دهند. بهتر است این کار در فواصل زمانی معین که فصل بارش تمام شده توسط نیروهای کار در ارتفاع راپل جهان فرود به کمک ابزار و بجهیزات مدرن مانند واترجت و در مواردی که سطح جرم و آلودگی سطوح نما به علت افزایش آلاینده ها بیشتر شده توسط واترسند بلاست (دستگاه فشار پر قدرت آب )و مواد شوینده مخصوص صورت گیرد.

آب بندی نما با جهان فرود

گاهی اوقات ممکن است با صحنه های ناخوشایندی مانند رطوبت و زردی نمای داخلی ساختمان روبرو شوید. آنقدر این مورد ناخوشایند است و بوی بد رطوبت فضای داخلی منزلتان را پر می کند که به ناچار مجبورید پنجره های اتاق را باز نمایید و به فکر چاره برای حل مشکل باشید. استفاده از چسب آب بندی نما برای جلوگیری از ورود آب، هوای بسیار گرم و سرد، باد، طوفان به داخل ساختمان پیشنهاد می شود. این چسب درز و شکافهایی که در اثر مرور زمان بر روی سطوح نمای ساختمانی و پنجره ها ایجاد شده را پر می نماید و مانع از ورود عوامل مختلف محیطی به درون ساختمان می گردد. چسب های نانو بهترین و پیشرفته ترین به عنوان نوعی ضد آب در عملیات آب بندی و عایق کاری نما مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

منبع: شرکت اب بندی

نویسنده: رپورتاژ
  • زانیار خسرویان ارسالی در

    گسترش نیوز برای پیدا کردن یک شرکت راپل ب رای انجام خدمات پیچ و رولپلاک نما بسیار به بنده کمک کردند تا بتوانم شرکت مناسبی را برای محکم سازی سنگ ها انتخاب کنم. توی گوگل سرچ کردم که گسترش نیوز سایت جهان ف رود رو به من معرف کرد و بسیار ادمهای خوب و با قیمت مناسب کار من رو انجام دادند.

  • رضا جمالی ارسالی در

    بسیار ممنون ازینکه شرکت جهان فرود را بما معرفی کردید و اینکه کار راپل داشتیم و پ یچ و رولپلاک سنگ نما بود که من از طریق گ سترش نیوز سایت جهان فرود رو پیدا کردم و تونستم تمام سنگ ها را محکم سازی کنم.

  • سعیده سعادت ارسالی در

    خطرات کار در ارتفاع
    برای انجام امو ر نما اگر به دنبال ارتفاع کار مطمعا هستی د حتما به نکات زیر توجه کنید:

    حتما یک فرد سالم و به دور از اعتیاد ب ه مواد مخدر را انتخاب کنید.
    همیشه یک ارتفاع کار ماهر ابزارهایش بروز و بسیا ر ایمن میباشد.
    بیمه شرط اول در انج ام چنین خدمات خطرناکی روی نما است.
    حتما تجربه کافی در کارهای فنی را داشته باشد.
    برای انجام کارهای نما مخصوصا پیچ و رولپلاک سنگ نما از نزدیک ترین افر اد به خود استفاده کنید.
    قیمت کار د ر ارتفاع
    نرخ معینی برای خدمات کار در ارتفاع در نظر گرفته نشده است.
    < br /> برای استعلام قیمت کار در ارتفاع می بایستی که کار را از نزدیک بازدید کنیم و به شمت قیمت حدودی را تعیین کنیم.

  • کریم باقر =لسانی ارسالی در

    ممنون ازینکه گسترش نیوز کامنتهای مارو انتشار میده تشکر.
    ایا میدونستین با همین راپل میشه کلیه کارهای نمارو درست و اصولی انجام داد؟؟
    چه کسانی در سقوط سنگ از نما مقصر شناخته می شوند؟
    جهان فرود می گوید: در سقوط سنگ از نما عوامل مختلفی مسئول شناخته می شوند. اگر ساختمان نوساز باشد و در این مواقع با پرتاب سنگ از نما مواجه شده اید. سازنده ی ساختمان مسئول شناخته خواهد شد. اما در مورد ساختمان های قدیمی، در صورت وقوع حوادثی مانند ریزش سنگ از نما، مدیر یا مالکین ساختمان مسئول شناخته خواهند شد. و افراد نامبرده شده، بر طبق موارد قانونی باید نسبت به جبران خسارت اقدام نمایند.
    ما به شما این اطمینان را می دهیم پیش از به وقوع پیوستن حوادث ناگواری مانند فوت افراد و یا ضرر مالی با ارائه ی بهترین روش، انجام عملیات پیچ و رولپلاک، جایگاه سنگ در نما را محکم و تثبیت نماییم.

    مهمترین افراد و بحرانی ترین مناطق خطر سقوط سنگ از نما
    جهان فرود می گوید: افراد ساکن در مجتمع، ماشین های پارک شده در همان مناطق، رهگذران (عابر پیاده )و اموال آن ها مهمترین مواردی هستند که در زمان ریزش سنگ از نما با آسیب جدی مالی و در بدترین حالت ممکن آسیب جانی (فوت فرد )مواجه خواهند شد.
    در ادامه :بحرانی ترین مناطق شامل: سنگ نمای بالکن ها، پیش آمدگی های نما، بام، بالای درب ورود و خروج ساختمان، درب پارکینگ به خاطر تردد بیش از اندازه از بحرانی ترین و حساس ترین مناطق خواهند بود.

    مقدار خسارت و ضرر وارده چقدر خواهد بود؟
    جهان فرود: خسارت های وارده متغییر خواهند بود و از یک خسارت و ضرر جزیی آغاز و به خسارت کامل و دیه ختم می گردد. البته خسارت ناشی از پرتاب سنگ از نما ممکن است بر روی ماشین های پارک شده در همان منطقه فقط باعث شکستن شیشه ی ماشین گردد که در این مورد تخمین زده و برآورد خواهد شد. اما درمورد خسارت های بالاتر ،ممکن است به شکل جانی باشد که در این صورت پرتاب سنگ از نما بر روی بدن فرد رهگذر باعث فوت ناگهانی فرد خواهد شد که دیه ی کامل محاسبه خواهد شد.

    هزینه ی پیچ و رولپلاک نما با جهان فرود
    بنابر تجربه یی که ما طی سالیان سال کسب نمودیم باید بگوییم که عوامل زیادی در قیمت و هزینه ی پیچ و رولپلاک نما تاثیر گذار خواهند بود. ابعاد سنگ مورد استفاده و نصب شده در ساختمان و دوم جنس سنگ هایی که در نما به کار برده شدند. این عوامل بر روی هزینه و قیمت پیچ و رولپلاک سنگ از نما اثر گذار خواهند بود.

    جمع بندی
    جهان فرود: بعضی از افراد بر این باورند که اگر سنگی از نما ،پیچ و رولپلاک شود پس از مدتی ممکن است از نما کنده شده و به پایین ارتفاع سقوط نماید. به همین دلیل از اجرای این عملیات تخصصی بیم و هراس خاصی دارند. در پاسخ به این گونه از افراد باید این اطمینان را بدهیم که حرفه ی پیچ و رولپلاک تخصصی است و از عهده ی کارگر عادی بر نخواهد آمد. تنها افراد متخصص و کاربلد می توانند آن را با ابزار و امکاناتی که شرکت در اختیارشان قرار می دهد. در ارتفاعات مختلف به طور صحیح انجام دهند. البته امروزه بدون داربست و به کمک طناب بهترین و موثرترین روش اجرایی خواهد بود.

  • بندباز ارسالی در

    انواع عایق سازی نما با استفاده از چسب آب بندی نما:

    آب بندی نما با ا ستفاده از کامپوزیت: در مواردی که رطوبت ا ز طریق درزها وارد ساختمان می شود از این گونه چسب عایق بندی استفاده می شود. در ای ن نوع آب بندی تقریبا لاستیک مخصوص آب بند ی کارایی ندارد و از چسب آب بندی نما از ج نس پلی یورتان استفاده می شود که در برابر رطوبت و اشعه مقاومت بسیار بالایی دارد .

    آب بندی نما با استفاده از چسب نانو: در واقع مواد نانو دارای خاصیت آب گریزی هستند بنابراین برای چسب های آب بندی یک مزیت محسوب می شود که می توان سطو ح سیمانی , آجری , سنگی و... که ممکن است آب را به خود جذب کنند را با این گونه چسب ها ضد آب کرد و مانع نفوذ آب شد .

    بهترین عایق برای عایق سازی نما در ساختمان:

    در واقع نوع چسبی که برای عایق بندی ساختمان به کار می رود به نوع و جنس ساختمان بستگی دارد که چسب ه ای پلی یورتان و چسب های سیلیکونی از مهم ترین چسب های آب بندی نما به شمار می روند .

  • leila 70 ارسالی در

    هزینه­های مستحکم سازی و پیچ و رولپلاک نم ا

    قیمت پیچ و رولپلاک نمای س اختمان چقدر است؟ هزینه آب بندی نما چه می زان است؟ در عمل این سوالها مهمترین دغدغه ­های سازندگان ساختمان در این رابطه است. پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که هزینه­ای که صرف پیچ و رولپلاک نمای س اختمان می­گردد در واقع هزینه نیست بلکه س رمایه­گذاری است و نه تنها از تحمیل شدن ه زینه­های ثانویه بر ساکنان ساختمان پیشگیر ی می­کند بلکه کیفیت زندگی آنها را نیز اف زایش می­دهد.

    جدا از این مهم جواب سوال «قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساخت مان چقدر است؟» مبلغی ثابت نیست و به عوام ل متعددی وابسته است.

    مهمتری ن عوامل در این رابطه عبارتند از: نوع متر یال و طرح نمای ساختمان و کیفیت اجرای اول یه­ی نما و به عبارتی میزان لقی یا استحکا م نمای بنا. منظور از طرح نما سبکی است که نما بر اساس آن طراحی شده است. مثلاً ساخ تمانی که دارای نما به سبک رومی است از آن جایی که دارای قطعات و تکه­های متعدد و عم دتاً ظریف است طبیعتاً هزینه پیچ و رولپلا ک بیشتری هم دارد.

    برای جلوگ یری از این اتفاقات چقدر باید هزینه کرد؟< br />
    در مقابل نماهایی که طرحهای ساده­تر و یک پارچه­تری دارند هزینه کمتری هم برای پیج و رولپلاک نمایشان نیاز است. متأسفانه یک اشتباه رایج که بسیاری از سا زندگان و مالکان ساختمان مرتکب می­شوند ای ن است که اجرای پیچ رولپلاک سنگ نما و آب بندی نما را به افرادی که ارزان­ترین قیمت را بدهند می­سپارند.

  • farshad pios ارسالی در

    کار در ارتفاع
    فعالیت های صنعتی و خ دماتی که در ارتفاع انجام می شوند همواره با خطرات زیادی مواجه اند.اما همانند بسیا ری از کارهای دیگر کار در ارتفاع هم اگر آ موزش داده شود و افراد مهارت لازم را قبل از شروع به فعالیت به دست آورند،می توانند به صورت متخصص و با ایمنی کامل به کار در ارتفاع بپردازند و کسب درآمد کنند.

    به طور کلی فعالیت در ارتفاع در ه ر مکانی و با هر ارتفاعی انجام می شود و ه مواره خطر سقوط و آسیب دیدگی را به همراه دارد.همچنین هر فردی نمی تواند در ارتفاع قرار بگیرد و به بخش های مختلف یک ساختمان دسترسی پیدا کرده و کار خود را انجام بده د و این کار فقط توسط نیروهای آموزش دیده و متخصص راپل کار صورت می گیرد.این شغل بر ای انجام خدماتی مانند پیچ و رولپلاک نم ای ساختمان در تهران و کرج، آب بندی نما و نماشویی،نورپردازی نما،جوشکاری و برشکاری ،نقاشی نما،نصب بنر و تابلو و... کاربرد د ارد.

  • مهیار شریفات ارسالی در

    کار در ارتفاع بسیار ایمن میباشد و خطرناک بودنش بستگی دارد که فرد متخصص ایمنی را رعایت بکند یا خیر. اگر ایمنی و لوازم ایم ن باشد هییچوقت هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

  • سهند رازیان ارسالی در

    راپل واقعا داره به مردم کمک میکنه تا هزی نه های نمای ساختمان رو کاهش بدن و تشکر ا ز میهن راپل و جهان فرود و دیجیکالا بخاطر اینکه این حرفه رو 10 سالی هست به ایران اورند.

  • محمد زیارتی ارسالی در

    بسیار عالی بود و من تشکر میکنم از سایت گ سترش و جهان فرود و میهن راپل برای انجام کار نمای ما. واقعا گروه خوبی هستندو

  • مححمد کرک 10 ارسالی در

    جدا از این مهم جواب سوال «قیمت پیچ و رول پلاک نمای ساختمان چقدر است؟» مبلغی ثابت نیست و به عوامل متعددی وابسته است.

    مهمترین عوامل در این رابطه عبارت ند از: نوع متریال و طرح نمای ساختمان و ک یفیت اجرای اولیه­ی نما و به عبارتی میزان لقی یا استحکام نمای بنا. منظور از طرح ن ما سبکی است که نما بر اساس آن طراحی شده است. مثلاً ساختمانی که دارای نما به سبک رومی است از آنجایی که دارای قطعات و تکه­ های متعدد و عمدتاً ظریف است طبیعتاً هزین ه پیچ و رولپلاک بیشتری هم دارد.
    برای جلوگیری از این اتفاقات چقدر با ید هزینه کرد؟

    در مقابل نماه ایی که طرحهای ساده­تر و یک پارچه­تری دار ند هزینه کمتری هم برای پیج و رولپلاک نما یشان نیاز است. متأسفانه یک اشتباه رایج ک ه بسیاری از سازندگان و مالکان ساختمان مر تکب می­شوند این است که اجرای پیچ رولپلاک سنگ نما و آب بندی نما را به افرادی که ا رزان­ترین قیمت را بدهند می­سپارند.

    این اشتباه باعث میشود نه تنها به علت کیفیت پایین اجرا نتیجه­ای موثر و مل موس حاصل نشود بلکه هزینه­های مجدد و ثانو یه را موجب می­گردد. شرکت­های حرفه­ای و م جرب در این زمینه به خصوص شرکت جهان فرود همواره از بهترین و با کیفیت­ترین پیچ­ها و سایر تجهیزات استفاده می­نمایند و هرگز کیفیت را فدای شعار ارزانی نمی­کنند.

    کار پیچ رولپلاک سنگ نما و آب بن دی نما از آنجایی که باید در ارتفاع انجام گیرد حرفه­ای بسیار حساس است و اگر به اف راد و شرکتهای غیرمتخصص سپرده شود احتمال بروز حادثه وجود دارد که گرفتاری­ها و درد سرهای فراوان و مزمنی را در پی خواهد داشت .

    با تشکر از میهن راپل قیمت پیچ

  • شرکت جهان فرود ارسالی در

    هزینه­های مستحکم سازی و پیچ و رولپلاک نما

    قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چقدر است؟ هزینه آب بندی نما چه میزان است؟ در عمل این سوالها مهمترین دغدغه­های سازندگان ساختمان در این رابطه است. پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که هزینه­ای که صرف پیچ و رولپلاک نمای ساختمان می­گردد در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه­گذاری است و نه تنها از تحمیل شدن هزینه­های ثانویه بر ساکنان ساختمان پیشگیری می­کند بلکه کیفیت زندگی آنها را نیز افزایش می­دهد.

    جدا از این مهم جواب سوال «قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چقدر است؟» مبلغی ثابت نیست و به عوامل متعددی وابسته است.

    مهمترین عوامل در این رابطه عبارتند از: نوع متریال و طرح نمای ساختمان و کیفیت اجرای اولیه­ی نما و به عبارتی میزان لقی یا استحکام نمای بنا. منظور از طرح نما سبکی است که نما بر اساس آن طراحی شده است. مثلاً ساختمانی که دارای نما به سبک رومی است از آنجایی که دارای قطعات و تکه­های متعدد و عمدتاً ظریف است طبیعتاً هزینه پیچ و رولپلاک بیشتری هم دارد.

    برای جلوگیری از این اتفاقات چقدر باید هزینه کرد؟

    در مقابل نماهایی که طرحهای ساده­تر و یک پارچه­تری دارند هزینه کمتری هم برای پیج و رولپلاک نمایشان نیاز است. متأسفانه یک اشتباه رایج که بسیاری از سازندگان و مالکان ساختمان مرتکب می­شوند این است که اجرای پیچ رولپلاک سنگ نما و آب بندی نما را به افرادی که ارزان­ترین قیمت را بدهند می­سپارند.

    این اشتباه باعث میشود نه تنها به علت کیفیت پایین اجرا نتیجه­ای موثر و ملموس حاصل نشود بلکه هزینه­های مجدد و ثانویه را موجب می­گردد. شرکت­های حرفه­ای و مجرب در این زمینه به خصوص شرکت جهان فرود همواره از بهترین و با کیفیت­ترین پیچ­ها و سایر تجهیزات استفاده می­نمایند و هرگز کیفیت را فدای شعار ارزانی نمی­کنند.

  • انسانیت ارسالی در

    ممنون از تحلیل بازار بابت اینکه این تریب ون دست من داد تا راجع به مسعله مهمی صحبت کنم.
    لطفا یکی قانون بزار برای ریز ش سنگ نما که سازنده ها نتونن نمای سنگی ب سازند.
    دیروز یه سنگ افتاد روی داما دمون و در دم فوت کرد. اخه چرا باید به هم ین راحتی یک انسان فوت کنه. کی نظارت میکن ه رو این ساختمان ها که سنگ ده کیلویی نصب میکنند. باید حتما ادمایی که بالا نشستن یه قانون بزارن که یا سنگ نشه یا حتما اجب ار کنن نمای ساختمان پیچ و رولپلاک بشه و مقاوم سازی بشه.
    ممنون از 'گست رش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها