|
کدخبر: 195500

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه ها

پذیرش دانشگاه ها در ایران بصورت بدون آزمون و با آزمون می باشد؛

  1. پذیرش با آزمون: که براساس کنکور سراسری است و دیگر کنکور مجزایی برای دانشگاه ها برگزار نمی شود بلکه برای تمامی دانشگاه ها فقط یک کنکور تحت عنوان کنکور سراسری برگزار می شود.
  2. پذیرش بدون آزمون: دانشگاه هایی که بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند شامل دانشگاه دولتی ( روزانه، نوبه دوم یا شبانه و پردیس خودگردان )، دانشگاه پیام نور، دانشگاه غیرانتفاعی، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه آزاد می باشند. پذیرش در این دانشگاه ها در دو نوبت ورودی مهرماه و بهمن ماه انجام می شود. پذیرش در تمامی دانشگاه های مذکور بصورت بدون آزمون و با شرط معدل انجام می شود. هرچه معدل داوطلب بالاتر باشد احتمال قبولی او نیز بیشتر است. همچنین داوطلبان عزیز میتوانند برای ثبت نام در هر دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی همانند با آزمون از سهمیه هایی مانند ایثارگری، جانبازی، رزمندگان ، خانواده شهدا و سایر سهمیه های لحاظ شده در دفترچه ثبت نام در هر یک از دانشگاه های ذکر شده استفاده کنند.

کنکور۱

شهریه تحصیل بدون کنکور دانشگاه ها

تمامی دانشگاه های شهریه پرداز دارای یک شهریه ثابت و متغیر می باشند که البته هرساله با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد همراه هستند.

نکته حائز اهمیت این است که در هیچ یک از دانشگاه های بدون آزمون رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی ارائه نمی گردد. تنها شرط ورود به این سه رشته شرکت در کنکور سراسری است. پذیرش بدون کنکور دانشگاه های دولتی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی صورت می گیرد. لازم به ذکر است که تحصیل در دانشگاه های دولتی روزانه بدون شهریه و رایگان می باشد. اما شبانه و پردیس خودگردان شامل هزینه است، که براساس مقطع تحصیلی و رشته های مورد پذیرش شهریه های آن متفاوت می باشد. پردیس خودگردان معمولا از شهریه های بالاتری نسبت به مابقی دانشگاه ها برخودار است.

پذیرش بدون کنکور دانشگاه پیام نور فقط در مقطع کارشناسی انجام می شود. تحصیل در این دانشگاه نیز شامل هزینه می باشد. این دانشگاه رشته هایی مانند علوم پایه، علوم انسانی ، مترجمی زبان انگلیسی، هنر و برخی از رشته های مهندسی را نیز شامل می شود. که با توجه به رشته تحصیلی شهریه های آن نیز متفاوت است. لازم به ذکر است که در ابتدای هر سال تحصیلی شهریه ثابت و متغیر هر دو با افزایش همراه هستند. این دانشگاه مورد توجه افراد شاغل میباشد، زیرا این دانشگاه اجباری در حضور در کلاس ندارد و همچنین میتوان واحد های درسی خود را بصورت مجازی انتخاب کرد. این دانشگاه نسبت به دانشگاه آزاد از شهریه کمتری برخوردار است.

کنکور-۲

دانشگاه غیرانتفاعی در مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دانشجو بصورت بدون آزمون دارد. این دانشگاه نیز جز دانشگاه های شهریه پرداز حساب می شود. در این دانشگاه نیز رشته های علوم پایه، علوم انسانی و برخی از رشته های مهندسی نیز ارائه می شود.

دانشگاه علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته بصورت شهریه پرداز پذیرش دارد. در این دانشگاه ۴ دسته گروه آموزشی داریم که شامل گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر می باشد. با توجه به رشته مورد نظر که در کدام یک از این رشته ها قرار می گیرد شهریه دانشجو مشخص می شود. رشته های علوم انسانی، برخی علوم مهندسی، تعداد زیادی از رشته های زیر شاخه هنر و همچنین مترجمی زبان انگلیسی را شامل می شود. این دانشگاه بیشتر جنبه مهارت آموزی دارد و بیشتر مورد توجه افراد شاغل می باشد.

کنکور۳

یکی از تفاوت های ثبت نام بدون آزمون دانشگاه علمی کاربردی با دیگر دانشگاه ها این می باشد که سهمیه جداگانه ای تحت عنوان سهمیه شاغل در نظر گرفته است. افراد شاغل مطابق با شغل خود میتوانند رشته ای را که به کار خود ارتباط نزدیکی دارند را انتخاب کنند و الویت این رشته ها با افراد شاغل می باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی که داوطلبان زیادی را به خود جذب کرده است نیز اقدام به پذیرش دانشجو با عنوان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد کرده است. این پذیرش شامل مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در رشته های علوم پایه، علوم انسانی، انواع مهندسی، برخی رشته های هنر و مترجمی زبان می شود. این دانشگاه نیز جز دانشگاه های شهریه پرداز است که بصورت ثابت و متغیر می باشد. لازم به ذکر می باشد که شهریه دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی بیشتر می باشد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها