|
کدخبر: 187533

علائم هشدار دهنده پوکی استخوان

بهترین درمان پوکی استخوان، جلوگیری از آن قبل از توسعه هر گونه علامت و نشانه ایست. بنابراین مهم است که عوامل خطرساز را در ابتلا و پیشرفت پوکی استخوان بشناسید.

سبک زندگی علائم هشدار دهنده پوکی استخوان

 آیا ممکن است شما بیماری استخوانی داشته باشید؟ پوکی استخوان (Osteoporosis) یک بیماری استخوانی است که منجر به افزایش احتمال شکستگی استخوان می شود. پوکی استخوان می تواند بر تمام استخوان های بدن تاثیر بگذارد. تشخیص پوکی استخوان با اندازه گیری تراکم استخوان امکان پذیر است. اگر پوکی استخوان برای شما تشخیص داده شده است، برای مقابله با شکستگی ها، شرایط خود را تغییر دهید.

در صورتی که آزمایشهای مناسب انجام شود، استئوپروز (پوکی استخوان) به راحتی قابل تشخیص است و بعد از آن درمان شروع می شود. دانستن زمان مناسب برای آزمایش تراکم استخوان می تواند به تشخیص بیماری کمک کند و شما می توانید درمان را شروع کنید.

علائم هشدار دهنده پوکی استخوان

بهترین درمان پوکی استخوان، جلوگیری از آن قبل از توسعه هر گونه علامت و نشانه ایست. بنابراین مهم است که عوامل خطرساز خود را برای توسعه پوکی استخوان و در نتیجه احتمال ابتلا به این بیماری درک کنید. برخی از نشانه های هشدار دهنده که شما باید با پزشک خود درباره سلامت استخوان صحبت کنید عبارتند از:

۱. شکستگی با انرژی پایین: شکستگی‌ها در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه شکستگی با انرژی بالا و شکستگی با انرژی پایین تقسیم می‌شوند. شکستگی نوع اول در اثر بروز حوادث سنگین مانند تصادفات، سوانح کاری و ‌بلایای طبیعی مانند زمین لرزه اتفاق می افتند و نوع دیگر در افراد سالمند با زمینه پوکی استخوان و افزایش سن به وجود می آید. اغلب افراد مبتلا به شکستگی استخوان شده اند، اما معمولا یک ضربه شدید باعث آسیب می شود. شکستگی ها پس از سقوط از ارتفاع، تصادف اتومبیل و یا آسیب های ورزشی معقول بنظر می رسد. اما هنگامی که استخوان با حداقل نیرو شکسته شود، باید پوکی استخوان نیزدر نظر گرفته شود.

۲. درد استخوان ناشناخته یا درد مفصلی: علل زیادی منجربه درد استخوان و مفصل می شود، اما پوکی استخوان نیز ممکن است در این علائم شرکت کند. هنگامی که استخوان ها قدرت کافی برای نگه داشتن وزن بدن را ندارند، آسیب مفصلی می تواند رخ دهد. درد ناشناخته استخوان یا مفاصل، ممکن است مساله سلامت استخوان را مورد توجه قرار دهد.

تشخیص پوکی استخوان

۳. کاهش قد یا خم شدن: شکستگی های فشاری ستون فقرات ممکن است ناشناخته یا متعلق به آسیبی در پشت باشند. هنگامی که چندین مهره آسیب می بینند، ممکن است از قد افراد کاسته شود و انحنا در ستون فقرات ایجاد شود. در صورت نیاز به آزمایش تراکم استخوان، با پزشک خود مشورت کنید. پوکی استخوان تنها می تواند با دانستن تراکم استخوان شما تشخیص داده شود و بهترین روش درمان هنگامی امکان پذیر است که میزان پوکی استخوان مشخص شود.

عوامل موثر بر پوکی استخوان

الف: چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند

اینها عوامل خطری هستند که شما نمی توانید کنترل کنید. آنها مواردی هستند که با شما متولد شده یا ایجاد شده اند که در نهایت شما را در دسته افرادی با احتمال زیاد ابتلا به پوکی استخوان قرار می دهند. هر چقدر تعداد این فاکتورهای خطرناک بیشتر باشد، بیشتر باید مراقب سلامت استخوان باشید.

-جنس مؤنث

-سابقه خانوادگی پوکی استخوان

-سن بیش از ۶۵ سال

-یائسگی زودرس (شامل برداشت تخمدان قبل از ۴۵ سالگی)

-شرایط سوء جذب (مانند بیماری سلیاک یا کرون)

-اختلالات غدد درون ریز (مانند بیماری تیروئید یا پاراتیروئید)

-سرطان (مانند میلوما یا لنفوم)

ب: چیزهایی که می توانید کنترل کنید و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در شما افزایش می دهد

-سیگار کشیدن

-مصرف بیش از حد الکل

-رژیم غذایی ضعیف

-کمبود کلسیم یا ویتامین D

-شیوه زندگی کم تحرک

این انتخاب هایی است که در زندگی در اختیار خود دارید. انتخاب برخی از شیوه های زندگی بر سلامت استخوان ها شما اثر می گذارد و احتمال رخداد مشکل در سلامت استخوان افزایش می دهد.

دیگر فاکتورهای خطر برای پوکی استخوان

شرایط و داروهایی نیز وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. با این حال، ممکن است به راحتی قابل تشخیص نباشد. برای مثال، متوقف کردن داروهایی که تشنج را درمان می کنند ممکن است ممکن نباشد اما در هنگام ارزیابی خطر ابتلا به پوکی استخوان باید این دارو را باید در نظر گرفت.

-برخی از داروهای تشنج (مانند دیلانتین، Dilantin)

-استروئیدهای خوراکی (مانند پردنیزولون، Prednisone)

-لیتیم

-درمان های مخرب ایمنی

-برخی از انواع شیمی درمانی

منبع: سلام دنیا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها