|
کدخبر: 181844

همه چیز درباره کرونای دلتاپلاس

دولت فدرال هند درباره شیوع سویه دلتای ویروس کرونا که حدود چهل جهش کرده و احتمالا مسری‌تر شده است به دولت‌های ایالتی هشدار داد و توصیه کرد آزمایش کرونا را بیشتر کنند.

سبک زندگی همه چیز درباره کرونای دلتاپلاس

نمونه جهش یافته کرونا که اولین بار در هند شناسایی شد، جهشی در پروتئین شاخکی پیدا کرده که کِی-۴۱۷-اِن نام گرفته است. این جهش در سویه بتا هم که اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد رخ داده بود. برخی دانشمندان نگرانند این جهش در کنار چند ویژگی دیگر سویه دلتا را مسری‌تر کند.

وزارت بهداشت هند در بیانیه‌ای گفت: "جهش کِی-۴۱۷-اِن توجه را جلب کرده چون در سویه بتا (بی-یک-۳۵۱) هم وجود داشت و گزارش شده قابلیت فرار از سیستم ایمنی را دارد."

از 'دلتاپلاس' چه می‌دانیم؟

این زیرسویه که در هند آن را "دلتا پلاس" می‌نامند اولین بار ۱۲ روز پیش در بولتن اداره سلامت همگانی بریتانیا گزارش شد.

تا هفته پیش (۱۶ ژوئن)، ۱۹۷ مبتلا به دلتا پلاس در ۱۱ کشور دنیا شناسایی شده بودند؛ آمریکا (۸۳ نفر)، بریتانیا (۳۶ نفر)، پرتغال (۲۲ نفر)، سوئیس (۱۸ نفر)، ژاپن (۱۵ نفر)، لهستان (۹ نفر)، هند (۸ نفر)، نپال (۳ نفر) و ترکیه، کانادا و روسیه هر کدام یک نفر.

هند امروز گفت چهل مبتلا به دلتا پلاس را در سه ایالت شناسایی کرده هر چند که "شیوع خاصی مشاهده نشده است."

در هند اولین مورد در نمونه‌ای یافت شده که پنجم آوریل (۱۶ فروردین) از یک مبتلا گرفته شده بود. بریتانیا می‌گوید ویروس پنج مبتلای اول به دلتاپلاس در این کشور را ششم اردیبهشت تعیین توالی کرده است و به افرادی که با آنها در تماس بوده‌اند اطلاع داده است خود را قرنطینه کنند. مبتلایان اول از طریق نپال و ترکیه به بریتانیا سفر کرده بودند. نه در هند نه در بریتانیا هنوز مرگ بر اثر دلتاپلاس گزارش نشده است.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای که به رویترز فرستاد گفت این ویروس جهش یافته را مثل دیگر سویه‌های جهش‌یافته که اسباب نگرانی هستند زیر نظر دارد اما این زیرسویه "در این لحظه به نظر نمی‌رسد رواج پیدا کرده باشد چون در حال حاضر درصد کوچکی از سویه دلتا را شامل می‌شود. دلتا و دیگر سویه‌های در گردش که اسباب نگرانی‌اند، خطر بیشتری برای سلامت همگانی دارند چون معلوم شده مسری‌ترند."

با این حال وزارت بهداشت هند به دولت‌های محلی هشدار داده در ایالت‌هایی که این زیرسویه یافت شده "ممکن است به تمرکز بر نظارت، افزایش موارد تست، ردیابی سریع و واکسیناسیون" با اولویت افراد آسیب‌پذیر "نیاز" باشد.

هند که بتازگی یکی از گسترده‌ترین همه‌گیری‌های کرونا در دنیا را از سر گذرانده نگران است این زیرسویه دوباره آتش شیوع را شعله‌ور کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه موج پنجم کرونا در کشور شروع شده است، گفت: ویروس جدیدی که در حال چرخش است ویروس هندی دلتا است و سرایت پذیری آن بسیار شدید بوده و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

طبرسی بیان داشت:  امیدواریم این موج مثل موج های قبلی شدت نداشته باشد اما اگر تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود با موج شدیدی از بیماری مواجه خواهیم شد.

ایده ایمنی گله‌ای هم رنگ باخته است

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تصریح کرد: پوشش واکسیناسیون ما به دلایل متعدد ضعیف است و چون واکسن نزدیم نباید انتظار داشته باشیم کرونا کنترل شود. ایده ایمنی گله‌ای هم رنگ باخته است و نباید فکر کنیم تعداد زیادی از مردم به بیماری مبتلا شده‌اند و جامعه ایمن خواهد بود.

وی اضافه کرد: پیش از عید نورز، برخی مسئولان هم فریب خوردند و ما دچار موجی از بیماری شدیم که به شدت بدتر از موج قبلی بود. هر فرد می‌تواند چندین مرتبه به کرونا مبتلا شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری افزود: بر اساس فرمول‌های اپیدمیوژیک انتقال ویروس ووهان ۲ تا ۴ بود و ویروس دلتا(هندی) بین ۸ تا ۱۲ است. بنابراین قدرت سرایت آن بسیار بالاتر از ووهان است. در حال حاضر ویروس هندی، ویروس غالب در کشورهایی مثل روسیه و بسیاری از کشورهای اروپایی است.

طبرسی ادامه داد: در جنوب ایران هم این ویروس ردیابی شده است و مطمئنا در تهران و شهرهای دیگر هم وجود دارد. ویروسی که شهرها را قرمز کرده ویروس هندی است. مردم نسبت به ویروس‌های قبلی ایمنی نسبی پیدا کرده‌اند؛ چون مردم زیادی به آنها مبتلا شدند.تفاوت ویروس دلتا با ویروس‌های قبلی قدرت انتقال بیشتر است و اینکه تعداد بستری‌ها در این نوع افزایش یافته است.

ارسال نظر