|
کدخبر: 177190

خطر سکته مغزی در بیماران کرونایی بالاست

نتایج یک مطالعه نشان می دهد بیماران کووید ۱۹ با ریسک بالا سکته مغزی شدید روبرو هستند و همچنین خطر کلی سکته در بیماران جوان تر بیشتر است.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا داده‌های ۴۳۲ بیمار کرونایی را در ۱۷ کشور که مبتلا به سکته مغزی شده بودند تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که احتمال انسداد عروق بزرگ در این بیماران، بیشتر از بیماران سکته مغزی در جمعیت عمومی است.

سکته مغزی ناشی از انسداد یکی از شریان‌های اصلی مغز، به طور معمول علائم شدیدتری ایجاد می‌کند. تقریباً ۴۵٪ از سکته‌های مغزی در بیماران کرونایی از نوع انسداد عروق بزرگ خونی هستند، در حالی که در ۲۴٪ تا ۳۸٪ سکته‌های ایسکمیک در جمعیت عمومی انسداد عروق بزرگ رخ می‌دهد.

بیش از یک سوم بیماران کرونایی مبتلا به سکته مغزی کمتر از ۵۵ سال و تقریباً نیمی از آنها کمتر از ۶۵ سال بودند. در جمعیت عمومی، ۱۳٪ سکته‌های مغزی در افراد زیر ۵۵ سال و ۲۱٪ در افراد زیر ۶۵ سال رخ می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که سکته‌های مغزی با شدت کمتر، معمولاً تشخیص داده نمی‌شوند. بیشترین سکته‌های مغزی در بیماران بسیار بدحال رخ داده است.

دکتر «رامین زند»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این یک یافته مهم است، زیرا یک سکته مغزی جزئی ممکن است یک عامل خطر مهم برای سکته مغزی شدیدتر در آینده باشد.»

 

منبع: مهر

ارسال نظر