|
کدخبر: 166963

راه هایی برای مقابله با افسردگی در دوران کرونا

دکتر جواد خلعتبری، متخصص روان شناسی ابعاد روانی همه گیری کرونا را تشریح و راه هایی برای مقابله با افسردگی و ایجاد تنش در دوران کرونا ارائه داد.

سبک زندگی  راه هایی برای مقابله با افسردگی در دوران کرونا

یکی از مسائلی که بیماران کرونایی در دوران قرنطینه و پس از آن ممکن است تجربه کنند، افسردگی، اضطراب، اضطراب اجتماعی و امثالهم است.

متخصصان توصیه می کنند تا در دوران قرنطینه و کرونا برای بهبود سیستم ایمنی بدن از استرس و اضطراب بیش از حد جلوگیری کنند، زیرا ممکن ترس ناشی از کرونا باعث اُفت سیستم ایمنی و تضعیف سلول های ایمن بدن شود. بنابراین لازم است تا در دوران کرونا و قرنطینه کرونایی از یکسری مهارت های مقابله ای استفاده شود و بجای نگرانی های مضر، تنها در حدی نگران ابتلا به این ویروس باشیم که آسیب دیگری به بدن مان وارد نشود.

در این راستا با دکتر جواد خلعتبری، روان شناس و استادیار دانشگاه گفت و گو کرده و تحلیل وی را در خصوص ابعاد روانی شیوع کرونا جویا شدیم.

کرونا علت اصلی افسردگی و اضطراب نیست

دکتر جواد خلعتبری، متخصص روان شناسی در مورد اختلالات و آسیب های روانی بیماران کرونایی همچون افسردگی و اضطراب اجتماعی در دوران قرنطینه و پس از بهبودی آن ها به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: افسردگی و اضطراب اجتماعی که در محور۱ الگوهای تشخیصی اختلالات دسته بندی می شوند، جزو اختلالاتی هستند که با یک عامل استرس زا و فشارزای روانی خود را نشان می دهند. این به معنای آن نیست که این ویروس در کسی که خودش یا عزیزش به کرونا مبتلا شده اند، علت اصلی افسردگی یا سایر اختلالات باشد. فشار روانی و تغییری که در در زندگی فرد ایجاد می شود، به معنای یک عامل آشکارساز افسردگی یا اضطراب اجتماعی عمل می کند.

فقط بیماران کرونایی که دارای زمینه های افسردگی بودند، افسرده می شوند

خلعتبری ادامه داد: بیماران کرونایی براساس روند گذشته زندگی خود، یا براساس ویژگی های ارثی یا براساس تجربه های گذشته شان زمینه اختلال اضطراب اجتماعی را بروز می دهند. در افسردگی باید گفت که علائم به این صورت است که مثلاً خواب، اشتها و خلق و خوی افراد بهم می ریزد، فعالیت های لذت بخش برایشان بی معنا می شود و علائم غمگینی، افسردگی و ناراحتی در مورد آن ها بسیار بارز می شود. بنابراین بیماران کرونایی که به افسردگی و اضطراب اجتماعی مبتلا می شوند، دارای زمینه هایی در زمان گذشته بوده و استرس ها و تغییراتی که به واسطه این بیماری ایجاد شده، خودش عاملی استرس زا محسوب می شود.

لزوم توجه به نگرانی های مفید و غیرمفید در دوران کرونا

این متخصص روان شناسی در تشریح وضعیت روانی بیمارانی که به صورت خانوادگی به کرونا مبتلا می شوند، ابراز داشت: نگاه ما نسبت به رفتار کارآمد و سالم در موقعیت پرفشار این است که بتوانیم در حد توانمان از نگرانی های مفیدمان استفاده کنیم. افراد باید بتوانند نگرانی های مفید و سازنده را از نگرانی های غیرمفید و مخرب شان جدا کنند.

جواد خلعتبری در توضیح تفاوت های نگرانی مفید و مضر گفت: نگرانی مفید نگرانی است که به زمان حال ربط دارد، به یکسری سلسله اتفاقات ربط ندارد و روی اتفاقاتی که کنترل داریم مسلط است، همچنین در این نوع نگرانی می توانیم پیش بینی کنیم و در آن دخل و تصرف کنیم. نگرانی غیر مفید هم عبارت است از نگرانی هایی که با "نکند" و "چه می شود" شروع و خاتمه پیدا می کند، در نگرانی غیرمفید، فرد به زمان حال مراجعه نمی کند و بیشتر به آینده می اندیشد.

مثلاً اگر فرد گمان کند که کرونای انگلیسی که قدرت سرایت بالایی دارد، اگر فرد بتواند از این نگرانی استفاده کند و در زمانی که یکی از نزدیکانش به کرونا مبتلا شد را سریعاً تشخیص و قرنطینه کند، می تواند مفید باشد، درحالی که اگر فرد نتواند استرس ناشی از احتمال ابتلا به این ویروس را کنترل کند، ممکن است عملکرد روزانه خود را مختل و به خود آسیب برساند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها