|
کدخبر: 166905

خشکی دهان را درمان کنید تا کرونا نگیرید

افرادی که خشکی دهان دارند، در معرض ابتلا به کرونا هستند زیرا بزاق آنزیم‌ها ضد ویروس و باکتری تولید می‌کند و در برابر ویروس‌ها از بدن دفاع می‌کند.

سبک زندگی خشکی دهان را درمان کنید تا کرونا نگیرید

خشکی دهان شرایطی هست که هر فرد در دوران زندگی خود تجربه می‌کند. این مشکل بیشتر به واسطه عارضه دارویی شکل می‌گیرد اما عوامل دیگری نیز دارد. بر اساس بررسی‌ها حدود ۱۰ درصد مردم دنیا با این موضوع مواجه شده‌اند. این موضوع خیلی جدی نیست اما هر موضوع پیش پا افتاده می‌تواند به مشکلی حاد تبدیل شود. همراه ما باشید تا اطلاعاتی در خصوص عوامل، درمان و عوارض خشکی دهان به شما ارائه دهیم.

عوامل خشکی دهان

مشکلات کهنسالی، پرتودرمانی، مصرف داروهای متعدد، آسیب عصبی به سر، دخانیات، اختلالات اضطرابی، افسردگی، ایدز، بیماری پارکینسون، دیابت کنترل نشده، خوابیدن با دهان باز، خر و پف کردن، مسمومیت، سکته مغزی، بارداری، شیردهی و بیماری آلزایمر بخشی از عوامل خشکی دهان هستند.

درمان خانگی خشکی دهان

روش‌های متعدی برای درمان این مشکل وجود دارد اما مؤثرترین روش‌ها که کمک به رفع خشکی دهان می‌کنند را در ادامه ذکر می‌کنیم. راهکار اول ما جویدن آدامس هست. در مرحله بعد بهتر چند کار نکنید. بهتر از دهان شویه‌های حاوی الکل، دندان مصنوعی در زمان خواب و دخانیات استفاده نکنید. غذاهای تند، چرب و حاوی سس نیز منجر به خشکی دهان می‌شوند.

چند پیشنهاد گیاهی برای درمان خشکی دهان

گیاهان متفاوتی کمک به تولید بزاق می‌کنند. در نتیجه خشکی دهان را می‌توان از طریق این گیاهان بر طرف کرد. زنجبیل، آلوئه ورا و فلفل دلمه‌ای سه گیاه مناسب برای این مشکل هستند.

عوارض خشکی دهان

خشکی دهان به واسطه کاهش بزاق سلامت دندان‌ها را تهدید می‌کند. همچنین منجر به بروز بوی بد در دهان می‌شود. در مراحل پیشرفته همراه با ترک لب، دشواری در بلع، احساس سوزش بر روی زبان نیز خواهد بود.

تأثیر مزاج بر خشکی دهان

افرادی که مزاج خشک دارند، بیشتر در معرض خشکی دهان هستند و باید از غذاهای مناسب که منجر به افزایش بزاق می‌شود، استفاده کنند. همچنین افرادی که مزاج صفرایی دارند، خشکی دهان را با تلخی تجربه می‌کنند.

چه زمان خشکی دهان را جدی بگیریم

به صورت کلی خشکی دهان موضوع نگران کننده‌ای نیست و با روش‌های ساده و خانگی برطرف می‌شود اما در صورتی که خشکی دهان ادامه‌دار شود، نیاز به مراجعه به پزشک هست. زمانی که به پزشک مراجعه کنید، باید تاریخچه بیماری‌ها و داروهای مصرفی خودتان را به همراه داشته باشید. در مواردی برای درمان خشکی دهان نیاز به آزمایش خون، اسکن و سایر اقدامات پزشکی هست.

خشکی دهان را درمان کنید تا کرونا نگیرید

بزاق آنزیم‌ها ضد ویروس و باکتری تولید می‌کند و در برابر ویروس‌ها از بدن دفاع می‌کند. در نتیجه افرادی که خشکی دهان دارند، در معرض ابتلا به کرونا هستند. از سویی در دوران پر التهاب کرونا به واسطه اضطراب همه ما خشکی دهان را تجربه می‌کنیم که باید با استفاده از گیاهان و دم‌نوش‌های مفید از خشکی دهان جلوگیری کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها