|
کدخبر: 166447

چه کسانی تنها به یک دوز واکسن احتیاج دارند؟

بر اساس تحقیقات جدید، کسانی که از کووید ۱۹ بهبود یافتند پس از دریافت نخستین دوز واکسن mRNA، یک واکنش آنتی بادی قوی داشتند، اما بعد از دوز دوم، ایمنی کمی داشتند.

سبک زندگی چه کسانی تنها به یک دوز واکسن احتیاج دارند؟

نشان می‌دهد که برای تولید واکنش آنتی بادی کافی ممکن است فقط به یک دوز واکسن نیاز باشد. کسانی که کووید ۱۹ نداشتند تا زمانی که واکسن دوم خود را دریافت نکردند، واکنش ایمنی کامل نداشتند که اهمیت دریافت دو دوز توصیه شده را تقویت می‌کنند.

این مطالعه بینش بیشتری در مورد ایمونوبیولوژی اساسی واکسن‌های mRNA فراهم می‌کند که می‌تواند به شکل گیری راهبردهای آینده واکسن کمک کند.

«جان وری»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی پنسیوانیا، در این باره می‌گوید: «این نتایج برای تأثیر واکسن کوتاه مدت و بلند مدت دلگرم‌کننده است و به درک ما از واکنش ایمنی واکسن mRNA از طریق تجزیه و تحلیل سلول‌های B حافظه می‌افزاید.»

واکنش ایمنی انسان به واکسن‌ها و عفونت‌ها منجر به دو نتیجه عمده می‌شود: تولید آنتی بادی‌هایی که ایمنی سریع را ایجاد می‌کنند و ایجاد سلول‌های B حافظه که به ایمنی طولانی مدت کمک می‌کنند. این مطالعه یکی از نخستین مواردی است که نشان می‌دهد تفاوت سلول‌های حافظه B بعد از واکسیناسیون در افرادی که قبلاً دچار عفونت کووید ۱۹ شده اند، در مقایسه با افرادی که مبتلا نشده بودند، متفاوت است.

داده‌ها تفاوت‌های کلیدی در واکنش‌های ایمنی واکسن را در افراد سالم در مقابل افراد بهبود یافته از کووید ۱۹ نشان می‌دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد که فقط یک دوز واکسن در افراد بهبود یافته از کووید ۱۹ ممکن است برای ایجاد حداکثر واکنش ایمنی، بر اساس پاسخ آنتی بادی قوی و سلول‌های حافظه B کافی باشد. این حالت احتمالاً به دلیل واکنش اولیه ایمنی بدن به دلیل عفونت طبیعی شأن است.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر