|
کدخبر: 147493

جای واتس آپ این نرم افزار را نصب کنید + دانلود

کاربران اپلیکیشن پیام رسان سیگنال این روزها شاهد ورود شمار زیادی از دوستانشان به این اپلیکیشن هستند که برای پیامهای رمزگذاری شده و ساختار مستقل به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی شناخته شده است.

سبک زندگی جای واتس آپ این نرم افزار را نصب کنید + دانلود

سیگنال پیش از این روش ارتباطی فعالان، جامعه هکری و افراد دیگری بوده که نگران حریم خصوصی بوده‌اند.

اپلیکیشن پیام رسان واتس‌اپ که متعلق به شرکت فیس بوک است و مانند سیگنال از فناوری رمزگذاری سر تا سر استفاده می‌کند، اخیرا اطلاعیه‌ای در خصوص تغییر شرایط استفاده از سرویس و اشتراک‌گذاری داده‌ها منتشر کرده و برای کاربرانش روشن ساخته که داده آنها را در اختیار فیس بوک قرار می‌دهد. این مسئله باعث شده کاربران در جست و جوی برنامه ارتباطی مطمئن دیگری باشند. در این یبن، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و ثروتمندترین مرد جهان هفتم ژانویه‌ای در توییتی نوشت: از سیگنال استفاده کنید.

سیگنال در سه سال گذشته مشغول سرمایه‌گذاری در زیرساخت بیشتر و قابلیتهایی برای حمایت از کاربرانش بوده است. در بهار که مردم امریکا به دنبال شرکت در اعتراضات ضد نژادپرستی در واکنش به قتل جورج فلوید بودند و دریافتند که ماموران اجرایی تا چه حد از نزدیک آنها را زیر نظر دارند و از شرکت‌ها خواسته‌اند اطلاعات کاربران را در اختیارشان بگذارند، سیگنال برای نخستین بار با افزایش شمار کاربرانش روبه‌رو شد و درحال‌حاضر در فهرست برنامه‌های پردانلود فروشگاههای برنامه اپل و گوگل قرار گرفته است و تقاضای بالای کاربران در پنج شنبه گذشته باعث شد سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای این برنامه برای مدتی از کار بیافتد.

بر اساس گزارش سایت Mashable، اگر حریم خصوصی برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید به سیگنال بپیوندید، لازم است اطلاعاتی درباره این پیام رسان بدانید.

سیگنال چیست؟

سیگنال یک برنامه پیام رسان متنی و مکالمات صوتی است که روی حریم خصوصی متمرکز بوده و در تلفن‌های هوشمند اپل و اندروید و در دسکتاپ قابل دسترسی است. برای پیوستن به آن تنها کافی است یک شماره تلفن داشته باشید. می‌توانید به دوستانتان پیام دهید یا با آنها مکالمه صوتی و تصویری تک به تک یا گروهی داشته باشید و مانند اپلیکیشنهای دیگر از واکنشهای ایموجی یا استیکرها استفاده کنید.

آیا سیگنال اپلیکیشن مطمئنی است؟

ارتباطات در سیگنال رمزگذاری شده هستند یعنی تنها افراد حاضر در مکالمه می‌توانند محتوای آن را ببینند و خود سیگنال هم نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. حتی استیکرها هم رمزنگاری خاصی دارند.

سیگنال پروتکل رمزگذاری ایجاد کرده که سایر شرکت‌ها از جمله واتس‌اپ و اسکایپ از آن استفاده می‌کنند و استاندارد طلایی حریم خصوصی است.

حریم خصوصی در سیگنال

حریم خصوصی در سیگنال فراتر از این حقیقت است که پیامهای کاربران رمزگذاری می‌شوند. می‌توانید پیامهایتان را طوری تنظیم کنید که پس از یک مدت زمان مشخص خود به خود حذف شوند. بعلاوه سیگنال هیچ اطلاعاتی از کاربران جمع آوری نمی‌کند. تنها اطلاعاتی که سیگنال از کاربرانش دریافت می‌کند، شماره تلفن آنهاست. در این مورد هم سیگنال به دنبال راهی است تا به رمزگذاری سرورهای تماس، دریافت این اطلاعات را هم حذف کند. به این ترتیب حتی اگر ماموران قانون بخواهند سیگنال را وادار کنند اطلاعات کاربران را در اختیار آنها قرار دهد، این شرکت می‌تواند صادقانه اعلام کند که هیچ اطلاعاتی برای اشتراک‌گذاری ندارد.

بخشی از علت عدم جمع آوری اطلاعات این است که سیگنال یک سازمان غیرانتفاعی بوده و یک شرکت در جست و جوی سودآوری نیست. این اپلیکیشن هیچ تبلیغاتی ندارد و بنابراین انگیزه‌ای برای ردگیری کاربرانش ندارد. این اپلیکیشن توسط سرمایه‌گذاران خصوصی تامین مالی می‌شود که یکی از آنها تمایل زیادی برای ایجاد یک پلتفرم امن دارد. اگرچه گروه کوچکی از فعالان حریم خصوصی در سال ۲۰۱۳ سیگنال را ایجاد کردند اما این اپلیکیشن در سال‌های اخیر رشد کرده است. برایان اکتون، موسس واتس‌اپ در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ میلیون دلار برای ایجاد بنیاد سیگنال کمک کرد که اکنون سیگنال را اداره می‌کند. پس از این که شرکت فیس بوک واتس‌اپ را خریداری کرد و اکتون بر سر از بین رفتن حریم خصوصی در واتس‌اپ با فیس بوک اختلاف پیدا کرد و این شرکت را ترک کرد، با هدف ایجاد یک سرویس پیام رسان واقعا امن به هیات مدیره سیگنال پیوست.

سیگنال در برابر واتس‌اپ

هر دو اپلیکیشن سیگنال و واتس‌اپ از رمزگذاری سر تا سر استفاده می‌کنند یعنی محتوای پیامهایی که ارسال می‌کنید و تماسهایی که دارید خصوصی می‌ماند. اما فیس بوک اطلاعات زیادی دیگری را در قالب آمار استفاده، متادیتا و موارد دیگر جمع آوری می‌کند.

سیگنال مانند واتس‌اپ قابلیتهای خصوصی‌سازی جذاب مانند صفحه زمینه را ندارد اما در خصوص حریم خصوصی، نظیر ندارد.

برنامه دیگری که با رشد محبوبیت رو به رو شده، تلگرام است. تلگرام می‌گوید به حریم خصوصی اهمیت می‌دهد اما این اپلیکیشن هم معایب زیادی دارد. پیامها در تلگرام به صورت پیش فرض رمزگذاری سر تا سری نمی‌شوند. گروههای خصوصی در این اپلیکیشن نامحدود هستند و هر کسی با یک لینک دعوت می‌تواند به آنها وارد شود و بدون نظارت شفاف روی محتوا، به کانون انتشار مطالب مضر مانند هرزه نگاری یا فعالیتهای تروریستی تبدیل می‌شود.

سیگنال هم محتوا را اداره نمی‌کند اما گروه ها را به هزار نفر محدود کرده و برخلاف برنامه هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام، به ارتباطات بین افراد بیشتر از فعالیت گروه های غریبه اهمیت می‌دهد.

ارسال نظر