|
کدخبر: 131259

تغییر نام خانوادگی در پاسپورت امکان پذیر است؟

مانیکه به دنبال خروج از کشور باشیم، باید مدرکی ب نام پاسپورت را از قبل برای خود آمآده کرده باشیم. پاسپورت در حقیقت همان شناسنامه ماست که به زبان کشوری دیگر، عموما انگلیسی ترجمه شده است

پاسپورت ها معمولا اعتباری طولانی مدت دارند و تا چندین سال قابل استفاده اند و هر زمان که تغییری در نام و یا نام خانوادگی مان ایجاد شود باید پاسپورت خود را نیز بروزرسانی کرده و با اطلاعاتی صحیح کامل کنیم. خصوصا که در برای ورود به کشور های اروپایی باید اطلاعات کاملی در مدارک هویتی مان درج شده باشد. در ادامه قصد داریم اطلاعات کاملی در زمینه تغییر نام و یا نام خانوادگی در پاسپورت در اختیار شما قرار دهیم. با موسسه حقوقی سایرس، یکی از معتبرترین شرکت های فعال در زمینه اخذ اقامت اروپا همراه باشید.

پاسپورت چیست؟ آشنایی با گذرنامه

پیش از آنکه به اصلی ترین سوال این نوشته، یعنی امکان تغییر نام خانوادگی در پاسپورت پاسخ دهیم، اطلاعات بیشتری در زمینه پاسپورت در اختیار شما قرار می دهیم. پاسپورت چیست؟ پاسپورت یا گذرنامه در حقیقت سندی است که اطلاعات شخصی شما را به تصویر می کشد و چیزی مشابه با شناسنامه فارسی ماست.

 

پاس1

در پاسپورت تمامی اطلاعات شناسایی و شخصی ما که نشان دهنده تابعیت مان در یک کشور است وجود دارد و علاوه بر آن کد کشور و شماره گذرنامه نیز در پاسپورت وجود دارد. از جمله دیگر اطلاعاتی که معمولا در پاسپورت هاوجود دارد تاریخ صدور و انقضای پاسپورت است که در اولین صحفه قابل مشاهده است.

خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که پاسپورت و ویزا به هیچ وجه معنای یکسانی ندارند و همین موضوع یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در این زمینه وجود دارد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه تفاوت بین ویزا و پاسپورت را معرفی کنیم به شرح زیر خواهد بود:

  • ویزا: سندی است که صورت مهر تایید الکترونیکی یا کاغذی یا برچسب در یکی از صفحات پاسپورت درج می شود و به شما اجازه می دهد در بازه زمانی مشخص و محدودی در کشور دیگری حضور داشته باشید. به همین دلیل دارندگان ویزا باید به محدودیت‌هایی مانند مدت زمان اقامت، زمان ورود و تاریخ انقضای ویزای خود توجه کنند. در مجموع می‌توان گفت ویزا نشان دهنده هدف فرد از سفر، مدت زمان مجاز اقامت فرد در کشور مقصد و آخرین مهلتی که می‌تواند در آنجا بماند است.
  • پاسپورت : پاسپورت یا گذرنامه نیز همانطور که توضیح داده شد سندی معتبر است که اطلاعات شخصی شما و تابعیت تان را در یک کشور نمایش می دهد.

با این توضیحات پاسخ به سوال اصلی را نیز در اختیار شما قرار می دهیم. مسلما برای تغییر در نام و نام خانوادگی مان در گذرنامه باید ابتدا تغییرات لازم را در شناسنامه مان انجام دهیم.

پاس2

امکان تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه وجود دارد؟

شاید شما هم یکی از متقاضیان تغییر نام و نام خانوادگی باشید، اما آیا هرکسی می‌تواند در شناسنامه‌اش دست ببرد و نامش را تغییر دهد؟ قانون اصلاح ثبت احوال مصوب ۱۳۵۵ می‌گوید که شناسنامه سندی است که هویت هر فرد را تعیین می‌کند  بنابراین حفظ و حراست از اطلاعات آن موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار داد، بنابراین هر گونه تغییر در شناسنامه بدون طی مراحل قانونی جرم محسوب می‌شود. از طرفی شناسنامه یک سند رسمی است، که سازمان ثبت احوال کشور در اجرای وظایفی حاکمیتی که برعهده دارد، آن را صادر می‌کند.

با اینحال اگر فردی به دنبال تغییر نام و یا نام خانوادگی خود باشد باید با ارائه دادخواست به دادگاه مراجعه کنند و بر این اساس دادگاه حکم تغییر را صادر می‌کند و فرد می‌تواند این حکم را به دفاتر ثبت احوال ارجاع  دهد. البته باید توجه شود که احکام فقط در دفاتر ثبت احوال محل زندگی افراد تغییر می‌یابد به طور مثال اگر فرد در تهران زندگی می‌کند باید این احکام را در تهران تغییر دهد. اما برای سایر مدارک شناسایی مانند پاسپورت، مدارک تحصیلی و گواهینامه چه باید کرد؟

 

پاس3

امکان تغییر نام و نام خانوادگی در پاسپورت وجود دارد؟

خوشبختانه پاسخ به این سوال مثبت است و بعد از آنکه فرایند کاری و قانونی لازم برای شناسنامه را طی کنید می توانید با به همراه داشتن شناسنامه اصلاح شده و جدید خود برای اصلاح سایر مدارک شناسایی تان نیز اقدام کنید.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که برای ایجاد تغییر در دیگر مدارک خود باید تمامی مدارکی که پیش ازین برای تغییر در شناسنامه مورد استفاده قرار داده اید را به همراه داشته باشید. شاید تمامی این مدارک برای شما در لحظه کاربرد نداشته باشد، اما همواره باید تمامی مدارک لازم قانونی را برای اثبات صحت فرایند اجرایی خود به همراه داشته باشید.

خصوصا که این موضوع در مواردی که در ارتباط با خدمات حقوقی اخذ اقامت در اروپا یا دیگر کشور ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

امیدواریم در این نوشتار که توسط تیم حرفه ای موسسه حقوقی سایرس تدیون شده است تمامی سوالات و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده باشید. در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات در مورد انواع روش های اقامت اروپا مانند اقامت سرمایه گذاری اروپا، اقامت تمکن مالی، اقامت مجوز کار و یا اقامت کار آفرینی اروپا هستید نیز می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سایرس در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما بگذاریم.

  • Hana ارسالی در

    سلام
    به سوالی داشتم... گذرنامه دست م رسید و نام پدر به لاتین دو حرف کنارهم جابجا نوشته شده؟ باید چکار کنم؟ مثلاahma d تایپ کردنahamd.. باید دوباره برم پلیس +10؟

ارسال نظر