|
کدخبر: 144920

علائم اختلال میگرن را بشناسید

میگرن از آن دسته از سردردها است که به صورت ضربان‌دار و با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت شدید به نور و صدا خود را نشان می‌دهد.

میگرن از آن دسته از سردردها است، که با درد سر به صورت ضربان‌دار از خود واکنش نشان می‌دهد و این اتفاق معمولا در یک طرف سر احساس می‌شود، حالت تهوع، استفراغ، حساسیت شدید به نور و صدا از جمله علائم این مشکل است.

برخی از حملات میگرنی می‌تواند ساعت‌ها و یا روز‌ها طول بکشد، به طوری که اگر شدت درد شدید باشد فعالیت‌های روزمره افراد با اختلالات رو به رو خواهد بود، مشکل میگرن از کودکی، نوجوانی و یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و با چهار مرحله با نام‌های پیش نشان (پرودرم)، هاله، حمله و پس از سردردخود را نشان می‌دهد، البته این مشکلات در همه افراد جامعه یکسان نیست و همه افراد این مراحل را طی نمی‌کنند.

پرودروم (دوره پیش نشان میگرن)

افرادی که به این نوع از میگرن یعنی میگرن پرودروم (دوره پیش نشان میگرن) مبتلا می‌شوند اصولا یک یا دو روز قبل از میگرن متوجه تغییراتی در حالات خود می‌شوند، لذا به همه افراد جامعه توصیه می‌شود به محض ایجاد علائم هشداردهنده از جمله:

یبوست

تغییر حالت، از افسردگی به سرخوشی

هوس‌های غذایی

سفتی گردن

افزایش تشنگی و دفع ادرار

خمیازه مکرر

سریعا در رفع مشکلات خود قدم بر دارند.

هاله

هاله یکی دیگر از علائم میگرن است به طورکلی مشکلات با این نشانه ممکن است قبل یا هنگام میگرن ایجاد شود، علائم این دسته از میگرن‌ها مشکلات سیستم عصبی و بصری است، پدیده‌های بصری در دیدن اشکال مختلف، لکه‌های روشن یا چشمک زدن نور، کاهش بینایی، احساس سوزن سوزن شدن در بازو یا پا، ضعف یا بی‌حسی صورت یا یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن، شنیدن صدا یا موسیقی، حرکات غیر قابل کنترل ناگهانی می‌تواند اختلالاتی ایجاد کند، البته افراد با رعایت نکردن برای رفع مشکلات این اختلال می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن افراد نیز سرایت کند، این مشکل اصولا در طی چند دقیقه ایجاد شده و تا ۲۰ الی۶۰ دقیقه می‌تواند ادامه داشته باشد.

میزان بروز میگرن در افراد مختلف متفاوت است و علائم میگرن در صورت عدم درمان از چهار تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد، درد میگرن ممکن است به ندرت رخ دهد و یا چندین بار در ماه ایجاد شود.

حمله میگرن باعث چه علائمی می‌شود

دردی که گاهی در یک طرف سر، اما اغلب در هر دو طرف سر احساس می‌شود

دردی که ضربان دارد

حساسیت به نور، صدا و گاهی بو و لمس

حالت تهوع و استفراغ

علائم پس از سردردهای میگرنی را جدی بگیرید

پس از حمله میگرن ممکن است افراد تا یک روز احساس خستگی و گیجی و کمبود انرژی داشته باشند، زیرا حرکت ناگهانی سر ممکن است درد سر را به طور مختصر بروز دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر