|
کدخبر: 142897

این خوراکی‌ها را در شب یلدا نخورید

یک متخصص تغذیه گفت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باید در مصرف خوراکی‌های شب یلدا، حد اعتدال را رعایت کنند.

شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: همیشه باید در مصرف میزان مواد قندی و شیرین، مواد غذایی پرنمک و چرب احتیاط کنیم، به خصوص در مناسبت هایی مانند شب یلدا. مواد غذایی شیرین، چرب و پرنمک که سه عامل خطر مهم چاقی، دیابت، چربی خون بالا و فشار خون بالا هستند؛ همیشه باید به صورت متعادل مصرف شوند.

او افزود: پرخوری در شب یلدا در کنار ایجاد اختلالات سوء هاضمه، به دلیل دریافت انرژی اضافه، می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود. بعضی از افرادی هم که مبتلا به بیماری‌های متابولیک مثل دیابت، فشار و چربی خون هستند، نباید افراط در مصرف خوراکی‌های شب یلدا را داشته باشند.

تیم متخصص تغذیه تاکید کرد: افراد دیابتی باید از مصرف قند و شیرینی پرهیز کنند. در واقع آجیل مورد مصرف شب یلدا هم از نوع شیرین است که این افراد باید تعادل را رعایت کنند. مصرف همزمان برخی میوه‌ها مانند هندوانه، موز و حتی انار مشکلات افزایش قند خون را به دنبال خواهد داشت.

او گفت: توصیه می‌شود در این شب، افراد مبتلا به دیابت وعده‌های اصلی خود را کاهش دهند تا بتوانند از تنقلات شب یلدا در حد تعادل مصرف کنند. این افراد نسبت به نوع و قند مصرفی، طبق شب‌های قبل دقیق و متعادل باشند.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه بیان کرد: موضوع مشکل دار برای افراد مبتلا به فشار خون، آجیل شور است. در واقع مصرف تخمه یا انواع مغز‌های دارای نمک زیاد برای این افراد توصیه نمی‌شود اما مصرف میوه برای این افراد مناسب است. همچنین شام یا ناهار مصرفی خود را با نمک کم میل کنند.

اولیایی گفت: کسانی که چربی خون بالا دارند نسبت به مصرف شیرینی جات و چربی‌ها دقت زیادی داشته باشند. در واقع مصرف بیش از حد شیرینی و مواد نشاسته‌ای در بدن تمام افراد تبدیل به سلول‌های چربی خواهد شد که در مبتلایان به چربی خون، این مشکل حادتر می‌شود. افراد مبتلا به چربی خون از مصرف غذا‌های چرب پرهیز کنند. باید به این نکته توجه داشت حتی آجیل‌ها هم از انواع چربی هستند، بنابراین تعادل در مصرف آجیل را هم رعایت کنند.

این مشاور تغذیه مطرح کرد: افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی در شب یلدا از رژیم کاهش وزن خود غافل نشوند و اعتدال را رعایت کنند. برای این افراد هم بهتر است حجم غذایی خود را کاهش دهند تا بتوانند از آجیل و خشکبار در حد معقول استفاده کنند.

اولیایی در پایان تصریح کرد: در واقع تمام افراد در این شب باید اصل تعادل در مواد غذایی و میان وعده‌ها را رعایت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر