|
کدخبر: 142146 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

سه باور غلط درباره خوراکی های ارگانیک

طرفداران سینه‌چاک مواد غذایی ارگانیک، معتقد هستند که اگر هرچه زودتر به کشاورزی سبز رو نیاوریم، محیط‌‌زیست و حیات وحش نابود می‌شود اما این ادعا چندان درست نیست.

سبک زندگی سه باور غلط درباره خوراکی های ارگانیک

افزایش فروشگاه‌های سبز و ارگانیک و ترویج مصرف این نوع مواد غذایی را باید به فال نیک گرفت. سبزیجات، میوه‌ها و محصولات پروتئینی ارگانیک، مزایای زیاد و غیرقابل‌انکاری دارند. برای مثال استفاده از سموم و کودهای شیمایی را به حداقل می‌رسانند، به سلامت ما کمک می‌کنند و باعث حفظ طعم و بوی طبیعی می‌شوند. با این حال برخی از نگرش‌ها و تصورات ما درباره خوراکی‌های ارگانیک، اغراق‌آمیز هستند و مبنای علمی و منطقی استواری ندارند. در ادامه به تعدادی از این باورهای نادرست نگاهی می‌اندازیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

زارعت سبز باعث نجات طبیعت می‌شود

طرفداران سینه‌چاک مواد غذایی ارگانیک، معتقد هستند که اگر هرچه زودتر به کشاورزی سبز رو نیاوریم، محیط‌‌زیست و حیات وحش نابود می‌شود. طبق استدلال آنها پرورش محصولات ارگانیک، باعث حفاظت از طبیعت می‌شود. بله حذف سموم شیمایی باعث می‌شود که خاک و آب، آسیب نبیند اما واقعیت به مراتب پیچیده‌تر از این تصویر ساده‌انگارانه است. در حال حاضر میانگین استفاده از اقلام ارگانیک کمتر از ۲ است اما باید فرض را بر آن قرار دهیم که جمعیت زیادی از مردم جهان فقط از این نوع محصولات استفاده کنند. ممکن است تصور کنید که در این صورت، محیط‌زیست نجات می‌یابد اما دقیقاً برعکس است. عوارض زیست‌محیطی کود و سموم را نمی‌توان انکار کرد اما انقلاب کشاورزی عصر مدرن و تغذیه جمعیت چند میلیاردی جهان به برکت همین مواد مضر حاصل شد. از طرف دیگر نرخ تولید در کشاورزی ارگانیک بسیار اندک است. اگر استفاده از سموم را کنار بگذاریم باید میلیون‌ها هکتار از جنگل‌ها و زمین‌ّهای باقیمانده را به زمین کشاورزی تبدیل کرد. هیچ عقل سلیمی، جنگل‌زدایی را طبیعت‌دوستی نمی‌داند. واقعیت آن است که کشاورزی مدرن با وجود همه عوارض ناخواسته‌ای که به همراه دارد میلیون‌ها مایل از زمین‌های سیاره را نجات داده است. تا وقتی فکری به حال افزایش بهره‌وری در پرورش محصولات سبز نشده باشد (که غیرممکن است چون تولید بیشتر، مستلزم استفاده از مواد غیرطبیعی است). گرایش بیشتر مردم به این سبک تغذیه نه ممکن است و نه مفید. کشاورزی سبز نه تنها راه‌حلی منطقی برای رفع گرسنگی جمعیت نیست بلکه عملا آن را تشدید می‌کند چون هزینه تولید این محصولات سه برابر است و بسیاری از مردم از عهده خرید این مواد برنمی‌آیند.

خوراکی‌ها ارگانیک ارزش غذایی بیشتری دارند

بسیاری از مردم به سادگی این ادعا را می‌پذیرند اما دلیل علمی قابل‌قبولی در دست نیست. مطالعات علمی ثابت نکرده است که سبزی، میوه و گوشت آلی، مغذی‌تر هستند. بالعکس بعضی یافته‌ها حاکی از آن است که مواد آلی آنقدرها هم بی‌خطر نیستند. برای مثال زردینه‌ای که در ذرت ارگانیک یافت شده بسیار بیشتر از ذرت غیرارگانیک است. واقعیت غم‌انگیز آن است که کیفت و ارزش غذایی با زمان مصرف ارتباط مستقیم دارد. محصولات ارگانیک مفید هستند اما اگر یک هفته در فروشگاه بمانند عملاً پرداخت هزینه بیشتر به آن معنا نیست که خوراکی مغذی‌تری دریافت می‌کنید.

همه آفت‌کش‌های آلی هم ضرورتا بی‌خطر نیستند. آفت‌کش رونتون ارگانیک است چون از ریشه و ساقه گیاهان گرمسیری استخراج می‌شود اما یک مشکل بزرگ دارد. محققان دریافته‌اند که رونتون، میتوکندری موجود در مواد غذایی را از بین می‌برد. میتوکندری، حکم نیروگاه را برای سلول‌های بدن ما دارند و حذف آنها، ضایعه بزرگی است. این فقط یک نمونه است وگرنه بسیاری از گیاهان حاوی ترکیبی از سموم هستند. صرف این که شیمایی نیستند و اسامی عجیب و غریب دارد به آن معنا نیست که کاملاً ایمن هستند.

خوراکی‌های ارگانیک به دقت بررسی می‌شوند

مزارع ارگانیک، وضعیت سلامتی کارکنان آنها و دیگر رویه‌های تولید؛ مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرند بنابراین محصولات تولیدشده، مجوزهای قانونی لازم را دارند. فقط یک مشکل کوچک وجود دارد و آن اینکه این فرایند آنقدرها هم فکر می‌کنید دقیق و سختگیرانه نیست و گرفتن مجوزهای لازم کار چندان سختی نیست. مثل هر کسب و کار دیگری در اینجا هم تضاد منافع و مصلحت‌سنجی اقتصادی، زیاد است بنابراین اطمینان صد درصدی نداشته باشید که سیب یا تخم‌مرغی که خریداری کرده‌اید حتماً ارگانیک هستند.

 

ارسال نظر