|
کدخبر: 139645

استفاده از مانکن زنده خانم در ویترین مغازه! + تصاویر

چند سال پیش انتشار تصاویری از داخل سرزمین‌های اشغالی جنجال زیادی به پا کرد. صهیونیست‌ها با استفاده از مانکن زنده (زنان و دختران جوان) اقدام به تبلیغ محصولات خودشان کرده بودند، روشی که سپس به اروپا رسید؛ حالا در دو سه شهر ایران از جمله کرمانشاه هم این اتفاق رخ داده است.

استفاده از مانکن زنده برای تبلیغات نخستین بار و در هفته‌های گذشته در مشهد صورت گرفت که موجی از انتقادات را به وجود آورد. این کار خلاف قانون بوده و همان روزها رئیس اتاق اصناف مشهد گفته بود: حضور مانکن زنده به هر نحو در ویترین فروشگاه‌های پوشاک، منسوجات، کیف و کفش ممنوع است. وی این اقدام را «بر خلاف ضوابط انتظامی دانسته» و اظهار کرد: این عمل غیرقانونی است.

مانکن-زن۱

با آن فروشگاه برخورد لازم صورت گرفت اما به نظر نمی‌رسد که این اقدام «غیر انسانی» تمامی داشته باشد و در سایه سهل‌انگاری، عدم نظارت و برخورد لازم در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی است.

نخستین بار در سال ۹۵ بود که استفاده از مانکن زنده توسط فروشگاه‌های صهیونیستی در رسانه‌های داخلی و خارجی انعکاس پیدا کرد. بنابر اعلام رسانه‌های اسرائیل به گفته رسانه‌های صهیونیستی، عابران گفته‌اند: «که ما ابتدا فکر می‌کردیم این زنان مانکن‌های چوبی هستند که برای نمایش لباس‌ها در ویترین قرار گرفته‌اند اما با جابه‌جا شدن و پلک زدن آنها فهمیدیم که اینها انسان هستند.»

مانکن-زن۲

حالا و پس از گذشت ۴ سال، پای مانکن‌های زنده به برخی شهرهای ایران و متاسفانه کرمانشاه نیز باز شده و برخی از فروشگاه‌های مناطق به اصطلاح لاکچری دست به چنین اقدام غیرانسانی و غیراخلاقی زده‌اند.

در همین خصوص، یکی از فروشگاه‌های لباس واقع در خیایان کسری به صورت علنی در پیج اینستاگرام خود فیلم و تصاویر زننده‌ای از مانکن‌های زنده منتشر کرده است. کشف حجاب علنی در تمامی تصاویر و فیلم‌ها مشهود است و این صفحه رسمی نیز ابایی برای انتشار آنها ندارد.

پس از انتشار این تصاویر، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه به استفاده از مانکن‌های زنده خانم در ویترین مغازه‌ای و تبلیغات یک مدلینگ زن بی‌حجاب در یکی از بناهای تاریخی استان واکنش نشان داد.

شهرام کرمی با اشاره به انتشار عکس‌هایی در فضای مجازی که در آن مغازه‌ای در کرمانشاه از مانکن‌های زنده خانم برای تبلیغات خود استفاده کرده، اظهار کرد: در تصاویر منتشر شده یک مغازه عرضه لباس در یکی از پاساژهای کرمانشاه از زنان بدون حجاب اسلامی برای تبلیغات و کسب درآمد بیشتر به شکل مانکن‌های زنده پشت ویترین استفاده کرده است.

وی اضافه کرد: این مغازه در اقدامی دیگر داخل محوطه یکی از بناهای تاریخی استان که نزد مردم کرمانشاه اهمیت مذهبی بالایی دارد، با استفاده از یک مدلینگ زن بی‌حجاب تبلیغاتی برای پوشاک خود داشته است.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه این اقدام را خلاف قوانین، عرف و شرع اسلامی دانست و افزود: این نوع تبلیغات غیراسلامی و غیرانسانی احساسات خانواده‌های شهدا را در استان جریحه دار کرد.

دادستان کرمانشاه از دستور برخورد سریع و فوری با این واحد صنفی متخلف خبر داد و اعلام کرد: به ضابطین دستگاه قضایی استان دستور داده‌ایم، سریعا با این مغازه متخلف برخورد کرده و آن را پلمب کنند.

کرمی همچنین از صدور دستور دستگیری صاحب این مغازه و چند مانکن زنده آن خبر داد: در دین مبین اسلام برای زنان جایگاه و ارزش بسیار والایی در نظر گرفته شده و چنین تفکر و فرهنگی نیز در جامعه اسلامی ایران حاکم شده، بنابراین چنین اقداماتی تنزل جایگاه زنان و اقدامی خلاف شئونات اسلامی بوده و با آن برخورد خواهیم کرد.

کرمی گفت: پیش از این نیز چنین حرکات هنجارشکنانه‌ای در چند شهر دیگر ایران دیده شده، اجازه نخواهیم داد عده‌ای فریب خورده، دسیسه‌های دشمنان را برای زیرپاگذاشتن ارزش‌های اسلامی اینگونه در کشور و کرمانشاه اجرایی کنند.

 

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها