|
کدخبر: 137592

مهمترین عامل بازدارنده در تشخیص زودرس سرطان

​متخصص انکولوژی ( سرطان شناسی و پرتو درمانی) شبکه بهداشت و درمان کاشمر با بیان اینکه بار روانی بیماری گاها بسیار سنگین تر از بارجسمی بیماری است ومتاسفانه به گونه ای درجامعه مطرح شده ومی شود که سرطان را معادل با مرگ وختم زندگی تصور می کنند،گفت: امروزه با توجه به پیشرفتهای علم پزشکی سرطان کاملا قابل کنترل خواهد بود به شرطی که عموم افراد جامعه از توصیه های غربالگری وپیشگیری وتشخیص زودرس سرطان پیروی کنند وبخاطر ترس ووحشت بیخود از مراجعه به پزشک متخصص وبرنامه های غربالگری سرباز نزنند.

سبک زندگی مهمترین عامل بازدارنده در تشخیص زودرس سرطان

دکتر آرزو غلامی با بیان اینکه سرطان یا بدخیمی درواقع یک بیماری مزمن است که علاوه بر درگیری جسم بیمار، بار روحی وروانی زیادی به وی وخانواده وی تحمیل می کند خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان وسرطان پروستات درمردان است و سرطان های ریه و کولورکتال در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه سرطان پستان شایعترین سرطان در کل جهان است لذا سیاستهای نظام بهداشت وسلامت بر این اساس پایه ریزی شده که باغربالگری همگانی وتشخیص زودرس بتواند این بیماری رادرمراحل اولیه تشخیص ودرمان کند وطول عمرطبیعی به بیماران ببخشد.

این پزشک متخصص سرطان شناسی و پرتو درمانی به تمامی بانوان توصیه کرد، برنامه غربالگری راجدی بگیرند واز مراجعه به پزشک هراس نداشته باشند.سرطان در صورت تشخیص زودهنگام کاملا قابل کنترل ودرمان خواهد بود به شرطی که بیماران بابیماری خود دوست باشند وبا روحیه قوی واعتماد به پزشک خود مراحل درمان را یکی پس از دیگری ادامه دهند.

دکتر غلامی افزود: سرطان درواقع یک بیماری چند عاملی میباشد وصرفا نمیتوان یک عامل را تنها مقصر دانست.از جمله علل مرتبط میتوان به مصرف دخانیات، ویروسها وبرخی عفونتهای ویروسی خاص، التهاب های مزمن، مواد شیمیاییِ، فاکتورهای فیزیکی ازجمله پرتوهای یونیزان اشعه فرابنفش، امواج میکروویو_ازبست وبرخی نانوپارتیکل ها، فاکتورهای غذایی ازجمله الکل غذاهای پرچرب وکم فیبر،کمبود ویتامین د، ریزمغذی هاورژیم پرکربوهیدرات و چاقی وکم تحرکی اشاره کرد.

وی در خصوص علل ابتلا به سرطان پستان اظهار کرد: سرطان پستان به طور غالب در زنان بروز می کند هر چند به ندرت درمردان هم دیده می شود. انسیدانس سرطان پستان با افزایش سن افزایش می یابد بطوری که به ازای هر ده سال افزایش سن، این میزان دوبرابر می شود تا زمانیکه زنان به سن یائسگی برسند.

وی شروع قاعدگی در سن کمتراز۱۲سالگی وسن یائسگی بالاترازپنجاه وپنج سالگی.،عدم بارداری در یک خانم ،زنان با سابقه بیماریهای خوش خیم پستان از جمله فیبرادنوم وکیستریا،تماس با اشعه یونیزان بخصوص بیمارانی که سابقه پرتو درمانی به سینه بعلت لنفوم هوچکین دارند استفاده از داروهای هورمونی زنانه چاقی ومصرف نوشیدنیهای الکلی و ژنتیک از جمله علل ابتلا به سرطان سینه محسوب می شود.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها