|
کدخبر: 136375

چطور بفهمیم ریه‌ هایمان درگیر کرونا شده است؟

کرونا بیماری است با طیفی از علائم گسترده و طی ماه‌های اخیر مشخص شده این ویروس بسیاری ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما آنچه از ابتدای بیماری تاکنون در عمده موارد متوسط و شدید بیماری مشاهده شده درگیری دستگاه تنفسی توسط این ویروس است.

نکته عجیب اینجاست که این درگیری دستگاه تنفسی در برخی موارد با علامت بالینی و در برخی موارد بدون علامت بروز پیدا می‌کند! حال سوال این است که چطور باید بفهمیم ریه هایمان درگیر کرونا شده، یا نه؟

دکتر حمیدرضا مرتضوی فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه شروع علائم بالینی مانند سرفه نشانه درگیری دستگاه تنفسی است، گفت: بطور معمول اگر فرد دچار سرفه شود یعنی دستگاه تنفسی او درگیر شده و اگر میزان درگیری بالا باشد علائم دیگری مانند تنگی نفس و احساس درد و سنگینی در قفسه سینه حادث می‌شود.

وی افزود: هرچه میزان درگیری افزایش یابد، فرد در انجام فعالیت‌های معمول خود دچار مشکل شده و سرفه و تنگی نفس اجازه استراحت و فعالیت دیگری را به بیمار نمی‌دهد.

مرتضوی افزود: در کنار این علائم، درصد اشباع اکسیژن خون که بوسیله دستگاه سنجیده می‌شود هم می‌تواند شاخصی برای تشخیص درگیری ریه باشد و این عدد نباید کمتر از ۹۳ یا ۹۴ درصد باشد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی عنوان کرد: یکی دیگر از راه‌های تشخیص درگیری ریه هم استفاده از سی تی اسکن است که این روش تنها با تشخیص و تجویز پزشک قابل انجام است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت ظرفیت تنفسی افراد، گفت: در خصوص بیماری کرونا موارد زیادی داشته‌ایم که فرد علائم بالینی شدید داشته، اما درگیری ریه خفیف بوده و در مقابل موارد زیادی هم داشته‌ایم که علائم بالینی فرد خفیف یا بدون علامت بوده، اما درگیری ریه بالا بوده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بطور مثال مواردی داشته‌ایم که برای انجام عمل جراحی وضعیت جسمانی فرد بررسی شده و بطور اتفاقی متوجه درگیری ریه فرد مبتلا شده‌ایم و این درحالی است که هیچگونه علائم بالینی در فرد مبتلا مشاهده نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: درحال‌حاضر برخی این نگرانی را دارند که چنانچه درگیری ریه در برخی افراد بدون علامت است چطور آن را تشخیص دهند و از کجا بفهمند ریه آنها هم درگیر شده، یا نه که باید گفت جای نگرانی نیست چون اینگونه درگیری‌های بدون علامت به‌تدریج بهبود می‌یابند.

وی افزود: چنانچه درگیری‌های بدون علامت ریه شدت یابد قطعا وارد فاز علامت دار می‌شود و به نحوی خود را نشان می‌دهد.

مرتضوی با بیان اینکه برخی افراد جهت اطلاع از وضعیت ریه خود درخواست سی تی اسکن می‌دهند، گفت: استفاده زیاد از سی تی اسکن یعنی قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه و این امر خود می‌تواند در درازمدت ایجاد مشکل کند.

وی توصیه کرد: افراد باید به محض مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و درصورت داشتن علائم سرفه، تنگی نفس و... به پزشک متخصص عفونی یا ریه مراجعه و تشخیص در این زمینه را به پزشک بسپارند.

 

منبع: همگردی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها