|
کدخبر: 136153

هشدار تغذیه‌ای به دیابتی‌ها

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی، تغذیه صحیح را نخستین قدم در کنترل دیابت دانست.

 دیابت یکی از چهار بیماری غیرواگیر شایع در جهان و ایران است و رعایت تغذیه مناسب و صحیح در کنترل دیابت نقش بسیار مهم، اساسی و غیرقابل انکار دارد.

وی رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و درصورت نیاز دارو را از راه‌های اصلی کنترل دیابت خواند و گفت: تغذیه صحیح، نخستین قدم درکنترل دیابت است و اگر بیمار دیابتی با پیروی از یک رژیم متعادل به وزن مناسب برسد از افزایش قند خون جلوگیری می‌شود.

علیزاده بیان کرد: افراد مبتلا به دیابت بایستی روزانه به شکل متنوع ازگروه‌های مختلف مواد غذایی استفاده کنند تا مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر غذایی که نقش مهمی در کاهش جذب قند در روده دارد، به مقدارکافی به بدن آنها برسد همچنین پیروی از یک برنامه غذایی مناسب شامل مصرف سبزی‌ها و میوه ها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار و لبنیات کم چرب در اندازه مناسب باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت می‌شود.

وی با اشاره به این که علاوه بر عوامل ارثی، اضافه وزن و چاقی در ابتلا به دیابت نقش دارد، افزود: پیشگیری از اضافه وزن و چاقی می‌تواند شانس ابتلا به دیابت را کاهش دهد بنابراین مقدار غذای مصرفی باید به اندازه نیاز مصرف شود چرا که دریافت انرژی روزانه بیش از مقدار مورد نیاز، منجر به تجمع چربی در بدن و مقاومت انسولینی شده و خطرابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.

علیزاده ادامه داد: دریافت بالای اسیدهای چرب و چربی‌های اشباع شده که به مقدار زیاد در روغن حیوانی، کره، روغن نباتی جامد، دمبه و چربی‌های گوشت و … وجود دارد نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و درعین حال مصرف انواع روغن‌های مایع ازجمله روغن کانالا یا کلزا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت می‌شوند.

وی با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز، خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد، گفت: در مقابل، مصرف گوشت‌های سفید ازقبیل مرغ و ماهی ارتباط معکوسی با خطر ابتلا به بیماری دیابت دارند.

علیزاده خاطرنشان کرد: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین از جمله نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین و دارای قند افزوده، شیرینی و شکلات و هم چنین نان‌های تهیه شده از آرد سفید و تصفیه شده و برنج سفید نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند.

وی عنوان کرد: براساس آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت میزان قند و شکر مصرفی روزانه باید کمتر از ۵۰ گرم و ترجیحا کمتر از ۲۵ گرم در روز باشد و این مقدار شامل کل مواد قندی است که از همه مواد غذایی در طول روز یعنی قند و شکر، شیرینی، شکلات، مربا، عسل و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌شود.

منبع: پایگاه خبری وزرارت بهداشت

ارسال نظر