|
کدخبر: 135890

۱۱ روش برای درمان کامل پیش دیابت

دیابت بیماری مزمن غیرقابل درمان و پیش‌رونده است که مشخصه آن ناتوانی پانکراس در ترشح کافی انسولین و یا ناتوانی بدن در استفاده موثر از انسولین ترشح شده می‌باشد.

انسولین هورمون تنظیم‌کننده قند خون است. هایپرگلیسمی ( بالا بودن قند ) خون نتیجه دیابت کنترل نشده است که در طول زمان منجر به آسیب‌های جدی به ارگان‌های حیاتی بدن به‌خصوص دستگاه‌های گردش خون و عصبی می‌گردد.

این بیماری از علل اصلی کوری و از کار افتادگی کلیه در بزرگسالان می‌باشد. اکثریت مبتلایان به دیابت دچار دیابت نوع ۲ یا دیابت غیر وابسته به انسولین (NIDDM) هستند که به حالتی گفته می‌شود که بدن توان استفاده موثر از انسولین را ندارد.

دیابت نوع ۲ بیشتر در بزرگسالان، افراد دارای اضافه وزن و کم تحرک رخ می‌دهد و یک‌روزه به وجود نمی‌آید بلکه این بیماری معمولاً با اختلال تحمل گلوکز که اصطلاحاً "پره دیابت" یا "پیش دیابت" شناخته می‌شود، آغاز می‌گردد که در صورتی که مراقبت‌های لازم انجام نشود تبدیل به دیابت شده و غیرقابل درمان می‌گردد.

و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای شناسایی پیش دیابت است. برای شناخت بهتر پیش دیابت که معمولاً علامت شاخص و خاصی ندارد انجام آزمایش‌های روتین حائض اهمیت می‌باشد.

پیش دیابت در برخی از افراد می‌تواند با علائمی مانند تشنگی‌های غیرعادی، تکرر ادرار، تاری دید و خستگی‌های بیش‌ازحد همراه باشد. برای درمان کامل پیش دیابت اصلاح شیوه زندگی توصیه می‌گردد که از طریق اقدامات زیر می‌توان به آن دست‌یافت.

۱-  افزایش فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط مانند پیاده‌روی‌های سریع، شنا و طناب زدن

۲-  کاهش مصرف قندهای ساده مانند قند، شکر، شربت، عسل، مربا نوشیدنی‌های گازدار و دلستر‌های شیرین

۳-  کاهش مصرف میوه‌ها با شاخص گلیسمیک و بار گلیسمیک بالا مانند انگور، هندوانه

۴-  کاهش مصرف نان با آرد سفید مانند نان‌های فانتزی و جایگزینی آن با نان‌هایی مانند سنگک

۵-  کاهش مصرف برنج سفید و افزودن حبوبات و سبزیجات به برنج مصرفی

۶-  افزایش مصرف سبزیجات

۷-  کاهش وزن پیوسته و ملایم

۸-  مصرف به‌موقع وعده‌ها به‌صورت ۳ وعده اصلی و ۲ الی ۳ میان وعده

۹-  تنظیم ساعت خواب به صورتی که به‌موقع بخوابید و صبح زود بیدار شوید چراکه شب‌بیداری باعث افزایش مقاومت به انسولین می‌گردد

۱۰-  قطع مصرف دخانیات

۱۱-  رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها