|
کدخبر: 136091

پنجاه درصد مبتلایان به کووید ۱۹، دارای دیابت هستند

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت: در برخی از کشورها نیمی از مبتلایان به کووید19 به بیماری دیابت نیز مبتلا بوده اند.

جامعه پنجاه درصد مبتلایان به کووید ۱۹، دارای دیابت هستند

دکتر مرتضی پنجه شاهی با اشاره به نامگذاری ۲۴ لغایت۳۰ آبان ماه به عنوان هفته مبارزه با دیابت افزود: دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید یا به طور موثر از آن استفاده کند و همچنین بیماری جدی و طولانی می باشد.

وی با بیان ابنکه به طور کلی دیابت در سه گروه نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری طبقه بندی می شود، تصریح کرد: دیابت نوع یک بیماری دوران کودکی و نوجوانی است که نمی‌توان از آن پیشگیری کرد اما مبتلایان به این نوع دیابت در صورت تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، می توانند در سلامت زندگی کنند.

دکتر پنجه شاهی به قابل پیشگیری و درمان بودن دیابت نوع دو در صورت اقدام به موقع اشاره کرد و اظهار داشت: حدود نود درصد از مبتلایان به دیابت در جهان به دیابت نوع دو مبتلا می باشند.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۴۸۳ میلیون بزرگسال (۱ نفر در هر ۱۱ نفر) در جهان مبتلا به دیابت بودند.

معاون فنی معاونت بهداشتی گفت: انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به دیابت به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است تا سال ۲۰۴۵ تعداد بیماران از مرز ۷۰۰ میلیون نفر بگذرد.

وی با اشاره به عدم آگاهی یک چهارم از مبتلایان از بیماری خود در ایران، افزود: نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان نیز از بیماری خود اطلاع ندارند.

دکتر پنجه شاهی یادآور شد:سه نفر از هر چهار دیابتی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند و از هر شش تولد یک مورد درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری هستند.

وی همچنین افزود: دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن کار هستند و ۴.۲ میلیون نفر سالیانه در جهان در اثر دیابت فوت می کنند. هزینه های جهانی دیابت ۷۶۰ میلیارد دلار در سال و دیابت مسئول ده درصد از کل هزینه های صرف‌شده در سلامت است.

معاون فنی معاونت بهداشتی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۳۲۵ (۶.۱ % جمعیت بالای ۳۰ سال) بیمار مبتلا به دیابت در دانشگاه علوم پزشکی کاشان شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر