|
کدخبر: 135834

جلوگیری از روند پیشرفت دیابت با روشی ساده

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: افراد دیابتی با تغییر سبک زندگی و کنترل مداوم و منظم قند خون خود می‌توانند از روند پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.

نسرین علیزاده افزود: بیماران دیابتی تا قبل از بروز علائم شدید، متوجه عوارض این بیماری نمی‌شوند و اگر دیابت به خوبی کنترل نشده باشد می‌تواند منجر به مشکلات عصبی، بینایی، کلیه ها، رگ‌های خونی و در نهایت قلب و مغز شود.

وی در ادامه به چند روش ساده برای کاهش سطح قند خون اشاره کرد و گفت: تهیه یک دفتر برنامه غذایی، پیاده روی بعد از شام، کنترل قند خون قبل و بعد از صرف وعده غذایی، رژیم غذایی مناسب، خوردن صبحانه، مصرف میوه و سبزیجات تازه، تنفس عمیق در طول روز به مدت ۱۰ دقیقه از جمله راه‌های کاهش سطح قند خون است.

علیزاده در خصوص تهیه یک دفتر برنامه غذایی بیان کرد: برای مصرف متعادل هریک از گروه‌های غذایی شامل کربوهیدرات‌ها (نان و غلات)، چربی ها، پروتئین‌ها (گوشت، مرغ و ماهی)، میوه‌ها و سبزیجات باید هر چیزی را که می‌خورید در دفتر تغذیه خود ثبت کنید چون یادداشت هر آنچه که در طول روز مصرف می‌کنید می‌تواند در تعیین رژیم غذایی، به شما کمک کند.

وی عنوان کرد: سعی کنید مواد غذایی جدیدی را به برنامه غذایی خود اضافه و از میوه‌ها و سبزیجات متنوعی از جمله میوه‌ها و سبزیجات سفید مثل سیر، پیاز، موسیر، توت ها، خربزه، هویج، انگور، میوه‌های هسته دار، سبزیجات برگ سبز، تره فرنگی و غیره استفاده کنید.

علیزاده ادامه داد: بیماران دیابتی باید همه وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه را میل کنند و صبحانه آنها باید شامل پروتئین زیاد (تخم‌مرغ، پنیر کم نمک و کم چرب، ماست) و میوه باشد چرا که مصرف غذاهای پروتئینی به بیماران دیابتی کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری کنند و همچنین باعث عضله‌سازی نیز می‌شود.

وی پیاده روی و داشتن فعالیت بدنی در هر مکان و زمانی را سودمند خواند و افزود: ورزش حساسیت سلول‌های بدن را به انسولین افزایش و سطح قند خون را کاهش می‌دهد بنابراین بیماران دیابتی باید ورزش را در اولویت برنامه خود قرار دهند.

علیزاده اندازه گیری قندخون، قبل و بعد از مصرف وعده غذایی را مهم دانست و گفت: به منظور کنترل دیابت برای آنکه بدانید کدامیک از غذاها، مقدار قند خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد باید مقدار قند خون را قبل از غذا خوردن و ۲ ساعت بعد از آن اندازه گیری کنید.

وی توصیه کرد: بیماران دیابتی باید پزشک خود را ۲ تا ۴ بار در سال ملاقات کرده و در هر ویزیت فشارخون، وضعیت پاها و وزن بدن خود را کنترل کنند همچنین باید تست‌های آزمایشگاهی راحداقل ۲ بار در سال، انجام دهند.

علیزاده خاطرنشان کرد: استرس می‌تواند قند خون را افزایش دهد و کنترل دیابت را مشکل تر کند بنابراین مدیریت استرس یک بخش ضروری در کنترل دیابت است و برای کنترل دیابت نوع۲ انجام فعالیت هایی مانند تنفس عمیق یا یوگا توصیه می‌شود.

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها