|
کدخبر: 135555

برای پیدا کردن انسولین به کجا مراجعه کنیم؟

حسن صفاریه رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به وضعیت داروخانه‌های هلال احمر اظهار کرد: سبد دارویی در داروخانه‌های هلال احمر کامل‌تر از سایر داروخانه هاست، هلال احمر هم مثل سایر داروخانه‌ها در تماس با شرکت‌های پخش دارویی و سهمیه دارویی هم زیر نظر سازمان غذا و دارو است.

وی با اشاره به وجود ۳۷ داروخانه هلال احمر در سطح کشور افزود: در هر استان یک داروخانه هلال احمر و در برخی از استان‌ها بیش از یک داروخانه وجود دارد.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر در پاسخ به اینکه چرا بعضی از افراد برای تهیه دارو از سایر استان‌ها به تهران می‌آیند؟ گفت: داروخانه‌های مرکز طبیعتا تلاش بیشتری برای تکمیل دارو‌ها دارند و این تفاوت میزان دارویی شاید کمتر از ۱۰ درصد باشد و نمی‌توان گفت همه دارو‌ها به وفور همه جا وجود دارد.

صفاریه با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر با کمک شرکت سها کیش دارو‌های وارداتی را وارد کشور می‌کند، تصریح کرد: بخشی از دارو‌های جمعیت هلال احمر وارداتی و بخشی هم تولیدی هستند، تنها ۳ درصد از دارو‌ها وارد می‌شوند که بخشی از این ۳ درصد را هم جمعیت هلال احمر وارد کشور می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی از دارو‌های ایرانی در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شوند؟ عنوان کرد: بسیاری از مواد اولیه دارو‌های ایرانی از خارج از کشور تأمین شده و در کارخانه‌های داروسازی به قرص، شربت و... تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در نهایت ما تحریم دارویی هستیم، بیان کرد: اینکه ما تحریم هستیم دقیقا بر این مسئله تأثیرگذار است، از نظر دارویی تحریم نیستیم، اما انتقال منابع مالی برای تهیه دارو‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش سیاست‌گذاری و نیازسنجی اقلام دارویی با وزرات بهداشت و سازمان غذا و دارو است و آنها برنامه‌ای مشخص برای نیازسنجی بیماران دارند، مثلا جامعه بیماران دیابتی که نیاز به انسولین دارند مشخص است، اما تحریم‌ها مشکلاتی را در بخش واردات ایجاد کرده است.

صفاریه در پاسخ به این سوال که اگر نتوانیم مواد اولیه دارو‌ها را وارد کنیم چه می‌شود؟، گفت: تولید‌کنندگان مواد اولیه در نقاط مختلف دنیا حضور دارند، اگر نتوانیم از محصولات اروپایی استفاده کنیم، می‌توانیم از محصول سایر کشور‌ها استفاده کنیم و آنچه اهمیت دارد بخش استانداردها است.

وی درباره شلوغی داروخانه‌های هلال احمر گفت: داروخانه‌های هلال احمر بیش از ۷۰ سال قدمت دارند و باتوجه به دقت نظر جمعیت هلال احمر در تأمین سبد دارویی، مورد اعتماد مردم و خدمت رسان آنها هستیم.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر درباره ایجاد داروخانه‌های آنلاین بیان کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا؛ مراجعه بیماران به داروخانه‌های هلال احمر و حضور آنها در فضای بسته می‌تواند برای آنان خطراتی را ایجاد کند، بنابراین در طی ماه‌های اخیر زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری ارائه تحویل دارو در درب منزل تأمین شده است.

صفاریه افزود: بلافاصله بعد از صدور مجوز از سازمان غذاو دارو، آمادگی این را داریم که داروی بیماران را بدون مراجعه به داروخانه‌های هلال احمر، در درب منزل به آنها تحویل دهیم؛ البته فرآیند‌هایی برای اینکه تمام استاندارد‌ها از نظر صحت دارو با نسخه تطابق داشته باشند تدوین شده است.

وی درباره آخرین وضعیت داروی انسولین در کشور گفت: درحال‌حاضر داروخانه‌های هلال احمر تمام اقلام انسولین را دارند و به محض ورود این دارو به داروخانه‌ها تمام می‌شود، اما در فاصله چند ساعت و یا تا یک روز مجدد این دارو تأمین خواهد شد.

صفاریه با بیان اینکه قیمت دارو‌ها مصوب سازمان غذا و دارو است، تصریح کرد: از صد قلم دارو اگر ده قلم از آنها سود پایین داشته باشد و بخش خصوصی برایش جذابیت نداشته باشد تا آن را وارد کند، جمعیت هلال احمر در این زمینه ورود خواهد کرد، زیرا هدفش سود نیست و صرفا خدمت رسانی است.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه حرکت سازمان تدارکات پزشکی به سمت نرم افزاری شدن است، گفت: افراد درباره وجود و عدم وجود دارو‌ها می‌توانند به سایت سازمان تدارکات پزشکی مراجعه کنند و با اپراتور‌ها تماس بگیرند تا در این باره اطلاع یابند.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی تشریح کرد: ۱۹۱ جمعیت هلال احمر در ژنو عضو هستند که جمعیت هلال احمر ایران هم یکی از این اعضاست، آنها نیز توان این را ندارند که برای ایران کانال‌های مسدود مالی را باز کنند و مشکل کانال‌های مالی همچنان برقرار است.

ورود دو میلیون دوز واکسن آنفولانزا در هفته آینده افزایش امتیاز سختی شرایط محیط کار نجاتگران پایگاه‌های امداد و نجات هیچ گونه کمبود انسولین در کشور نداریم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر