|
کدخبر: 134633

حریرچی: تعداد فوتی‌های کرونا به ۸۰۰ نفر می‌رسد

حریرچی گفت: براساس پیش‌بینی موسسه‌ای اچ ام‌ای تا دو هفته آینده میزان فوتی‌هایی کرونا در کشور به ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

سبک زندگی حریرچی: تعداد فوتی‌های کرونا به ۸۰۰ نفر می‌رسد

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در برنامه چاپ اول، درباره وضعیت پیش روی کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا، گفت: درحال‌حاضر میزان مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی در کشور ما ۴۰۰ نفر است که بر اساس پیش‌بینی موسسه «آی اچ ام ای» تا دو هفته دیگر میزان فوتی‌های کرونایی در کشور به ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

او در ادامه بیان کرد: این آمار پیش‌بینی ما نیست بلکه پیش‌بینی موسسه «آی اچ ام ای» است و امیدواریم درست نباشد. مبنای این پیش‌بینی روند گذشته شیوع بیماری در کشور و محاسبه میزان تردد اجتماعی بر اساس حرکت موبایل‌ها است، زیرا در شرایط فعلی فرد تمام اصول بهداشتی را هم که رعایت کند با حرکت در سطح شهر و بیرون رفتن به کرونا مبتلا خواهد شد. زمانی که در کشور میزان فوتی‌های ما ۱۲۰ نفر بود پیش‌بینی موسسه «آی اچ ام ای» این بود که میزان فوتی‌ها در آبان به ۴۰۰ نفر برسد که در مقابل این پیش‌بینی اقدام خاصی صورت نگرفت.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: جهت پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا خیلی از اقدامات را می‌شد انجام داد که نشد. سیستم موسسه «آی اچ ام ای» می‌گوید که اگر مرگ در یک کشور به روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر برسد آن زمان ملت و دولت با هم تصمیماتی می‌گیرند و آن زمان محدودیت‌ها را قبول می‌کنند.

اگر ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند

حریرچی ادامه داد: پیش‌بینی موسسه «آی اچ ام ای» نشان می‌دهد که اگر ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند میزان ابتلا و مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند، البته براساس پیش‌بینی این موسسه اگر از همین امروز هم ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند میزان مرگ و میر در کشور ما تا روزی ۶۰۰ نفر هم می‌رسد.

او افزود: ما در شرایط تحریم هستیم و اقتصادمان تحت فشار است، از سوی دیگر برخی از مردم به منافع فردی (عدم بسته مغازه‌ها، تعطیلی نکردن کسب و کارها و...) توجه می‌کنند که در این صورت نمی‌توانیم کرونا را کنترل کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های ما برای تعطیلات اوج گرفتن مسافرت‌ها است، توضیح داد: کارمندان ثابت حقوق بگیر منتظرند تا ما تعطیلی اعلام کنیم که به مسافرت و مهمانی بروند. در محدودیت‌های هفته گذشته با شلوغ شدن پارک‌ها و پاساژ‌ها مواجه شدیم.

هر نوع تجمعی خلاف شیوه نامه‌های بهداشتی است

معاون کل وزیر بهداشت در پاسخ به سخنان وزیر میراث فرهنگی برای انجام سفرهوشمند، گفت: خیلی واضح می‌گویم که هر نوع تجمعی خلاف شیوه نامه‌های بهداشتی است. پیشنهاد ما این است که تمام تجمعات بالای ۱۵ نفر لغو شود. هر سفری احتمال ابتلا به کرونا را بالا می‌برد. باید توجه کنیم که اتوبوس‌های ما تهویه مناسب ندارند و اگر در یک اتوبوس یک نفر آلوده باشد بعد از ۴ ساعت همه آلوده می‌شوند.

او تاکید کرد: مسافرت چه هوشمند و غیر هوشمند منجر به ابتلا به کرونا می‌شود، زیرا هر چقدر هم افراد مسائل بهداشتی را رعایت کنند بلاخره باید از یک در پیاده شوند، از یک سرویس بهداشتی استفاده کنند و از یک رستوران استفاده کنند. مردم زمانی که در اتوبوس، قطار و هواپیما هستند بلاخره باید برای آب خوردن و... ماسک خود را پایین بیاورند که منجر به ابتلا می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی افزود: متوجه هستیم که محور توسعه خیلی از استان‌های ما گردشگری است، در جریان هستیم که هتل‌ها آسیب دیده‌اند و نمی‌توانند وام‌های خود را بازپرداخت کنند ولی بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و از بین رفتن و به حداقل رسیدن کرونا، اقتصاد هم درمان نخواهد شد.

حریرچی ادامه داد: پیش‌بینی موسسه «آی اچ ام ای» نشان داده که تا ۳ ماه و نیم آینده یعنی اوایل اسفند اگر وضعیت رعایت شیوه نامه‌ها به همین صورت باشد میزان کل فوتی‌های کرونایی کشور به ۸۲ هزار و ۱۵۱ نفر خواهد رسید.

در دوران کرونا سه نوع فوتی داریم

او در ادامه با بیان اینکه تمام کشور‌های دنیا از جمله کشور ما سه نوع فوتی در دوران کرونا دارند، افزود: نوع اول فوت‌های کرونا مثبت‌ها است، نوع دوم بیماران محتمل و مشکوک به کرونا هستند که جزو کرونا اعلام نمی‌شوند و نوع سوم فوت افراد دارای بیماری زمینه‌ای مثل بیماران قلبی است که جدا از کرونا است که در کشور‌ها مختلف آمار آنها هم به نسبت قبل از شیوع کرونا بالا رفته است.

حریرچی در ادامه درباره شیوه مقابله با کرونا در کشور تاکید کرد: برای مقابله با کرونا دو شیوه وجود دارد. شیوه اول مدل سرکوب است که چین، نیوزلند، ژاپن، تایوان و کره جنوبی این شیوه را اجرایی کردند که موفق هم بود. به عنوان مثال تایوان با ۲۷ میلیون جمعیت در ۲۰۰ روز گذشته ۱ فوتی کرونایی هم نداشته است. این شیوه اقتصاد بسیار قوی و حکومت کاملا محبوب و یا کاملا دیکتاتوری نیاز دارد که این سیاست را بیشتر کشور‌های دنیا انتخاب نکرده‌اند. در کشور ما شیوه دوم یعنی سیاست انقباضی و انبساطی انتخاب شده است و میزان موفقیت بسته به میزان غلظت محدودیت‌ها دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی بیان کرد: هم اکنون که روزانه ۴۵۰ فوتی، ۳ هزار بستری و هفته‌ای ۳ هزار کشته کرونایی داریم، مهم‌ترین اقدام تعطیلات شدید است تا کمر بیماری بشکند تا بعد از آن به سوی سایر اقدامات برویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر