|
کدخبر: 132550

سپر قابل اطمینان در برابر ویروس کرونا را بشناسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ماسک سپر قابل اطمینان از ورود ویروس‌های کرونا، سرماخوردگی و آنفلوانزا به بدن است.

منوچهر کرمی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ماسک علاوه بر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در محافظت در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز موثر است اظهارکرد: آمار ابتلا به کرونا در استان همدان یک روند افزایشی دارد و در بعضی روزها تعداد موارد مثبت و جدید ابتلا به این ویروس به اندازه‌ای بالا می‌رود که گویی ترمز بریده است.

او ادامه داد: در شرایطی هستیم که هیچ دارو و درمان قطعی برای مبارزه با بیماری کرونا وجود ندارد و قدرت این ویروس به اندازه‌ای است که قادر است در مدت زمانی کوتاه یک فرد سالم، جوان و بدون بیماری زمینه‌ای را از پای درآورد.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان گفت: با توجه به اینکه در فصل سرد سال هستیم و معمولا درب و پنجره‌های محیط بسته است، بنابراین خطر گردش و سرایت ویروس در چنین فضایی بیشترمی‌شود. درحال‌حاضر «ماسک» به عنوان یک وسیله حفاظتی موثر و ارزان قیمت شناخته شده که تمامی مسئولان بهداشت جهانی، و متولیان سلامت در کشور و استان، مردم را به استفاده از آن توصیه می‌کنند.

کرمی افزود: ماسک امکان انتقال بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا را کاهش می‌دهد و برای پیشگیری از عوارض آلودگی هوا هم موثر است.

او بیان کرد: تمامی افراد باید هنگام بیرون رفتن از منزل و حتی قرار گرفتن در جمع‌های خانوادگی از ماسک استفاده کنند و ماسک یک لایه حفاظتی در برابر بیماری‌های تنفسی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود مردم هرگونه علائم سرماخوردگی را مشکوک به کرونا تلقی کنند، تصریح کرد: بیماران دارای علائم سرماخوردگی حتما خود را قرنطینه و از اطرافیانشان دوری کنند.

کرمی با اشاره به اینکه اگر حتی یک نفر از اعضای خانواده علائم خفیف سرماخوردگی داشت باید علاوه بر بیمار سایر اعضای خانواده هم ماسک بزنند، گفت: حتما بیمار در اتاق جداگانه‌ای قرار گیرد و تهویه مناسب هم وجود داشته باشد.

او افزود: اگر فرد دارای علائم شاغل است باید حتما به دور کاری بپردازد و از رفتن به محل کار خودداری کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مراکز غربالگری ۱۶ ساعته در نقاط مختلف استان برای ویزیت و رسیدگی به بیماران دارای علائم تنفسی و مشکوک به کرونا فعال هستند، تصریح کرد: بیماران پس از بروز نخستین علامت تنفسی حتما به این مراکز مراجعه کنند.

کرمی، اظهارکرد: بیماران دارای علائم تنفسی و شبیه به سرماخوردگی حتما در صورت تداوم و تشدید علائمی مانند تب، لرز، تنگی نفس، گلو درد، سرفه خشک و بدن درد بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

او با تاکید بر اینکه بیماران نباید علائم کرونا را با سرماخوردگی اشتباه بگیرند، تصریح کرد: تشخیص کرونا فقط توسط پزشک و پس از معاینه بیمار انجام می‌شود، بنابراین باید از هرگونه خود درمانی و تشخیص خودسرانه سرماخوردگی برای خود و دیگران خودداری کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر