|
کدخبر: 131529

این استان رتبه نخست کرونای دنیا به نسبت جمعیت است!

در حالی این روزها یزد رتبه نخست کشور و حتی به گفته برخی پزشکان رتبه نخست دنیا در زمینه شیوع کرونا به نسبت جمعیت را دارد که عملکرد مسئولان در ارتباط با این بیماری اصلا قابل قبول نیست.

در طول یک ماه و نیم گذشته آمار کرونا در استان یزد روز به روز افزایش پیدا کرده و کار به جایی رسید که معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگویی اعلام کرد که یزد رتبه نخست کشور در زمینه ابتلا به کرونا را به خود اختصاص داده است.

افزایش شیوع کرونا صرفا به رتبه اول یزد در کشور خلاصه نمی‌شود و حریرچی معاون وزیر بهداشت در این گفت‌وگو اعلام کرد که در صورت تداوم روند رو به رشد آن، مرگ و میر ناشی از کرونا در استان یزد در طول روزهای آینده به یک فاجعه تبدیل خواهد شد.

درحال‌حاضر نمودار ابتلا به کرونا در استان یزد به حالت عمودی تبدیل شده و تخت‌های بیمارستانی یزد که برای کرونا اختصاص پیدا کرده بودند کاملا تکمیل شده و بیمارستان‌های استان در حال خالی کردن سایر بخش‌ها و اختصاص دادن آن برای بیماران کرونایی هستند.

تخت‌های بیمارستانی یزد کاملا اشغال شده است

موضوعی که ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) به آن واکنش نشان داد و اظهارکرد: حفظ و افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی درحال‌حاضر بسیار به سختی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بستری‌های بیمارستانی یزد در طول یک ماه و نیم گذشته پنج برابر اواسط شهریور شده گفت: این افزایش بستری در حالی است که ما تقریبا با همان امکانات و کادر درمانی در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستیم و الان فشار بسیار زیادی به کادر درمان استان وارد می‌شود.

متاسفانه با وجود افزایش آمار ابتلا به شیوع کرونا در استان یزد، همچنان بسیاری از مردم رعایتی در زمینه دستورالعمل‌های بهداشتی ندارند؛ محمود نوری شادکام معاون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که درحال‌حاضر تنها ۶۲ درصد از جمعیت استان یزد ماسک می‌زنند و این آمار بسیار نگران‌کننده و ناراحت‌کننده است.

عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زمانی خطر خود را بیشتر نشان می‌دهد که بدانیم بیشترین حجم ابتلا به کرونا در استان یزد خانوادگی است و هر یک از افراد خانواده که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرده باشد، با توجه به قرار‌گیری در بین اعضای خانواده، قطعا زمینه ابتلای دیگر افراد خانواده خود را هم فراهم می‌کند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم قطعا عاملی اصلی در پیشگیری از کرونا به حساب می‌آید، اما زمانی که دستورالعمل‌ها توسط جامعه رعایت نمی‌شود، این وظیفه مسئولان است که با اعمال محدودیت‌های مناسب زمینه رعایت این پروتکل‌ها را فراهم آورند؛ موضوعی که در استان یزد اصلا قابل قبول نیست و درحال‌حاضر به بازی خاله بازی کودکانه شباهت پیدا کرده است.

محدودیت‌های اعمال شده کرونایی از سوی مسئولان یزد در طول ماه‌های گذشته صرفا به تعطیلی اصناف آن هم برای سه روز و یا تغییر ساعت فعالیت آنها و جریمه کردن رانندگان بدون ماسک خلاصه شده و با وجودی که هیچ نتیجه‌ای از این محدودیت‌ها گرفته نشده و همچنان آمار کرونا در یزد یکه‌تازی می‌کند، باز هم مسئولان ستاد استانی کرونا یزد همین محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند.

شکی نیست که یکی از اصلی‌ترین علل افزایش ناگهانی آمار کرونا در استان یزد مراجعه بیماران دیگر استان‌ها به یزد بود که با انتقادات گسترده مردمی در فضای مجازی بالاخره مسئولان این محدودیت را برای استان در نظر گرفتند و بیماران غیربومی برای مدت محدود نمی‌توانند در استان یزد خدماتی دریافت کنند ولی همچنان راه ورود آنها به استان یزد باز است.

بازی عجیب مسئولان ستاد کرونا یزد با جان مردم

افزایش آمار شیوع کرونا از یک سو و ناکارآمدی محدودیت‌های اعمال شده گذشته از سوی دیگر در حالی امروز در پرونده عملکرد ستاد کرونا استان یزد خودنمایی می‌کند که باز هم محدودیت عجیبی از سوی این ستاد در استان اعمال و از امروز اجرایی شده است؛ محدودیت فعالیت اصناف تا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه که همه ملزم به اجرای آن هستند.

موضوعی که واکنش‌های متعددی به دنبال داشته و از طرف اقشار مختلف مردم در یزد با انتقادهای گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو بوده است.

برخی از انتقادها به نوع فعالیت صنوف باز می‌گردد که از جمله آن در ارتباط با اغذیه‌فروشی‌ها و فست‌فودهاست، صنفی که صبح هیچ فروشی ندارد و اصل فروش آن به گفته برخی از فعالان این صنف ازساعت ۱۴ شروع می‌شود؛ به این ترتیب ساندویچی‌ها و فست‌فودی‌های یزد باید بلافاصله پس از اینکه شروع به کار کردند؛ دست از فعالیت بکشند.

نکته قابل توجه دیگری که در ارتباط با این محدودیت دیده شده و انتقادهای زیادی به دنبال داشته، فعالیت ادارات و بانک‌هاست که به طور طبیعی با توجه به ساعت در نظر گرفته شده، این محل‌ها هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ در حالی که بسیاری از افرادی که در استان مبتلا به کرونا شده‌اند، در همین فضاها بوده است.

تعطیلی کمتر از دو هفته تاثیری در مقابله با کرونا ندارد

از جمله واکنش‌هایی که در انتقاد به ناکارآمدی محدودیت‌های اعمال شده ستاد کرونا استان یزد انجام شده، توسط دکتر وحید شریفی از کارشناسان برنامه صبحگاهی زندگی سلام است که به صورت مستقیم از شبکه یزد پخش می‌شود.

وی صبح امروز در این برنامه با اشاره به اینکه در گذشته اگر در یک روز ۴۰۰ نفر از هموطنانمان کشته می‌شدند مردم و مسئولان بسیار ناراحت می‌شدند و عزای عمومی هم در نظر گرفته می‌شد اظهارکرد: متاسفانه الان هر روز شاهد فوت تقریبا این تعداد از هموطنانمان هستیم ولی انگار این اعداد برای مردم و مسئولان عادی شده است.

این پزشک یزدی به محدودیت‌های اعمال شده ستاد کرونا برای هفته جاری اشاره کرد و با عجیب توصیف کردن آن گفت: چگونه این محدودیت می‌خواهد جلوی شیوع کرونا را بگیرد، یعنی کرونا صبح تا عصر در خانه خود می‌ماند و شب‌ها شروع به فعالیت و بیمار کردن مردم می‌کند که ما تا ساعت ۱۶ و ۳۰ همه فعالیت‌ها را آزاد گذاشتیم و پس از آن را ممنوع کردیم؟

شریفی با بیان اینکه زمانی که ادارات و بانک‌ها مشغول به کار هستند نباید انتظار پیشگیری قابل توجهی از کرونا داشته باشیم خاطرنشان کرد: تعطیلی و محدودیت کمتر از دو هفته تاثیر چندانی در کنترل کرونا ندارد و باید حتما چنین مدت زمانی را برای اعمال محدودیت کرونایی در نظر بگیریم تا افرادی که بیمار یا ناقل کرونا هستند، درمان شده و خطر برطرف شود.

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر