|
کدخبر: 130194

روش‌های سریع درمان خانگی سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرما خوردگی بیماری واگیردار و شایعی‌ست که علاوه بر ایجاد ضعف و خستگی طولانی مدت، گاها می‌تواند خطرناک و همراه با مشکلات بسیاری برای شما باشد.

سبک زندگی روش‌های سریع درمان خانگی سرماخوردگی و آنفلوآنزا

 عوارض داروهای شیمیایی بر روی بخش‌های مختلف بدن، همواره مهم‌ترین دلیل، برای جایگزینی روش‌های درمان خانگی ست.

امروز می‌خواهیم شما را با بهترین شیوه درمان خانگی سرما خوردگی و آنفولانزا که برگرفته از تجربیات طب سنتی و نیز پژوهش‌های علمی نوین است، آشنا کنیم.

نحوه درمان خانگی سرما خوردگی یا آنفولانزا

ویروس‌ها، عامل ابتلا به سرما خوردگی یا آنفولانزا هستند. بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به درمان و یا پیشگیری از این بیماری‌ها نیستند. استراحت کافی، استفاده از مایعات و روش‌های درمانی خانگی می‌توانند به کاهش علائم این بیماری‌ها کمک زیادی کنند.

علائم سرما خوردگی‌ و آنفولانزا عبارتند از

 آب‌ ریزش بینی

 مسدود شدن سینوس‌ها

 گلو درد

 سرفه

 سر درد

 درد عضلات

 تب و لرز

درمان‌های خانگی زیر می‌توانند به پیشگیری، کاهش علائم و کوتاه شدن مدت بیماری شما کمک کنند.

زینک

مطالعات نشان داده که استفاده از مکمل‌ زینک در کوتاه‌تر شدن مدت بیماری و کاهش علائم آن، تاثیر زیادی خواهد داشت.کارشناسان بر این باورند که زینک از تکثیر رینوویروس که سبب بروز سرما خوردگی می‌شود، پیشگیری می‌کند.

زینک را می‌توان به صورت قرص، آب‌نبات مکیدنی و یا شربت استفاده کرد، اما همواره باید به میزان توصیه‌ شده‌ی آن بر روی بسته‌بندی دقت کنیم. استفاده زیاد از زینک می‌تواند به حالت تهوع و بدن درد منجر شود.

عسل

عسل خاصیت آنتی میکروبیال دارد. خاصیتی که با برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها مقابله می‌کند. مطالعات نشان داده که عسل می‌تواند در تسکین سرفه در کودکان بالای یک‌سال موثر باشد. کودکان زیر یک‌سال نباید از عسل استفاده کنند. این کار، ریسک ابتلا به بوتولیسم در نوزادان را تا میزان زیادی افزایش می‌دهد.

از ترکیب عسل و آب‌ جوش برای نرم کردن گلو و درمان سرفه استفاده کنید. همچنین با اضافه کردن آب‌لیموترش می‌توانید ضمن ایجاد طعمی خوشایند، از ویتامین C موجود در آن نیز بهره‌مند ‌شوید.

اکیناسه (سرخارگل)

برخی از افراد از عصاره گیاه اکیناسه برای پیشگیری از سرما خوردگی‌ و تسکین آبریزش و احتقان بینی استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌ که ترکیبات این گیاه بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیرات مثبتی دارد. برخی از خواص موجود در این گیاه، دارای ویژگی‌های ضد ویروسی بوده و همچنین خاصیت آنتی آنفولانزایی آنها در بهبود بیماری شما نقش بسزایی دارند.

تاکنون تحقیقات درباره تاثیر اکیناسه بر درمان سرماخوردگی نتایج متفاوتی داشته‌اند، به نحوی که برخی از آنها نشان داده‌اند اکیناسه هیچ تاثیر مثبتی در این رابطه ندارد. دیگر مطالعات دریافته‌اند که برخی محصولات حاوی اکیناسه ممکن است ابتلا به سرما خوردگی را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

سیر

سیر نیز در مقابله با سرما خوردگی موثر است. در واقع ترکیبات ضد ویروسی و ضد باکتریایی سیر، به روند بهبودی شما کمک شایانی می‌کند. مطالعات نشان داده، افرادی که به مدت سه ماه و به‌صورت روزانه از مکمل سیر استفاده می‌کنند نسبت به گروه کنترلی، که مکمل مصرف نمی‌کردند کمتر در معرض سرما خوردگی قرار می‌گیرند.

سیر مدت‌هاست که به عنوان یک روش درمانی خانگی برای سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می‌رود. شما می‌توانید سیر را به صورت خام یا پخته در غذا و یا به صورت مکمل مصرف کنید. استفاده از سیر معمولا بدون عوارض است مگر آنکه به آن حساسیت داشته باشید. در صورتی‌که طعم و مزه آن برای شما خوشایند نیست، می‌توانید از مکمل آن استفاده کنید.

منتول

مسدود شدن سیسنوس‌ها و احتقان راه‌های هوایی، از جمله نشانه‌های شایع سرما خوردگی ست که منتول می‌تواند به تسکین آن کمک کند. منتول از انواع مختلف نعناع‌ها به‌دست می‌آید و دارای تاثیرات ضدباکتریایی و مسکن درد می‌باشد. این ماده در ترکیب بسیاری از پمادهای گیاهی یافت می‌شود. همچنین می‌توان منتول را در آب گرم ریخته و از آن به شیوه ی بخور استفاده کرد. با اینکه یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که بخور منتول به کاهش سرفه‌های حساسیتی کمک می‌کند، اما به ندرت تحقیقاتی درباب تاثیر آن در رفع احتقان راه‌های ‌تنفسی وجود دارد.

دیگر تحقیقات نشان داده‌اند که پمادهای حاوی منتول، اکالیپتوس و کامفور به طور چشمگیری در بهبود خواب کودکان و بزرگسالان سرماخورده تاثیر دارند. به هر حال پژوهشگران دریافته‌اند که ریسک استفاده از آن بیشتر از سود آن است چرا که منتول می‌تواند باعث تحریک و سوزش پوستی شما شود.

ویتامین D

ویتامین D می‌تواند مکمل مفیدی برای پیشگیری و یا کاهش شانس ابتلا به سرما خوردگی باشد. تحقیقات، به ارتباط چشم گیری بین مکمل‌ D۳ و کاهش میزان ابتلا به سرماخوردگی در میان دانشجویان پی برده‌اند. اگر در آب‌ و هوای سرد زندگی می‌کنید بهتر است در طول زمستان، که پوست‌تان کمتر در معرض آفتاب قرار دارد، از مکمل ویتامین دی استفاده کنید.

روغن اورگانو

اورگانو حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دوی این ماده‌ها تاثیرات ضدباکتریایی دارند. برخی از افراد با تکیه به روش‌های سنتی، برای تسکین سردرد، حالت تهوع و سرفه از اسانس گیاهانی که حاوی تیمول هستند، استفاده می‌کنند. برخی افراد باور دارند که با خوردن روغن اورگانو و یا مالش آن بر روی قفسه سینه به تسکین علائم سرما خوردگی کمک می‌کنند.

کاهش استرس و خواب خوب

استرس و کم خوابی، ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را تا حد زیادی افزایش دهد. مطالعات نشان داده، کاهش سطح استرس از طریق شیوه‌های مدیتیشن و یا ورزش، خطر ابتلا به این بیماری‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. افرادی که در این نوع مدیتیشن شرکت کرده و یا از یک برنامه ورزشی مشخص استفاده می‌کنند، نسبت به دیگر افراد، کمتر در معرض این نوع بیماری قرار می‌گیرند.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد همچنین مشخص گردید، اگر ساعات کمتری را به خواب اختصاص دهید، امکان ابتلای شما به سرما خوردگی بیشتر خواهد بود.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده‌ایی هستند که برای سلامت روده مفید بوده و ممکن است به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز کمک کنند. تحقیقات نشان داده‌، پروبیوتیک‌ها می‌توانند از سلامت سیستم ایمنی در برابر ویروس‌ آنفولانزا حفاظت کنند. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند نسبت به دیگر افراد کمتر دچار سرما خوردگی می‌شوند.

مکمل‌های پروبیوتیک‌ را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. این ماده در بسیاری از غذاها از جمله موارد زیر وجود دارند.

 ماست‌های غنی شده با پروبیوتیک

 کلم‌ترش(یک نوع غذای آلمانی)

 میسو (غذای ژاپنی)

 تمپه (غذای اندوزی)

جنسینگ امریکای شمالی

جنسینگ نیز به کاهش نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. گرچه مطالعات صورت‌گرفته نتایج مختلفی برای تاثیرات این گیاه ارائه داده‌اند. طبق تحقیقات به عمل آمده بر روی محصولات گیاهی از جمله جنسینگ امریکای شمالی نشان داده این گیاه خطرات، مدت زمان و علائم سرما خوردگی و آنفولانزا را در افراد مسن‌تر تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 انواع توت

توت‌ها حاوی پلی‌فنول‌هایی هستند که خواص ضدویروسی دارند و به مقابله با ویروس‌ آنفولانزا کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌ آقطی سیاه می‌تواند علائم آنفولانزا را کاهش داده و یک نوشیدنی حاوی زغال اخته می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مطالعات کشت سلولی نشان داده عصاره توت، در مقابله با آنفولانزا قابلیت‌های ویژه‌ای دارد.

انواع توت‌فرنگی‌، بلوبری، توت سیاه و تمشک‌ منابع خوبی از ویتامین سی هستند که برای سیستم ایمنی بدن مفید می‌باشند.

ویتامین C

این ویتامین برای سلامت نگاه‌داشتن سیستم ایمنی بدن دارای اهمیت زیادی است. بسیاری از افراد بر این باورند که ویتامین C به کاهش بروز سرما خوردگی کمک می‌کند. اگرچه هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این ویتامین از سرما خوردگی‌ پیشگیری می‌کند یا علائم آن را کاهش می‌دهد، اما پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند که مصرف منظم ویتامین C در روند بهبودی بی‌تاثیر نیست.

این درحالی‌‌ست که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما ارزانی و بی‌ضرر بودن این ویتامین باعث شده، مصرف آن گزینه‌ی خوبی برای تست اثربخشی و مشاهده نتایج مربوطه باشد.

مرکبات و آواکادو منابع غنی ویتامین C هستند. این ویتامین را همچنین به شکل مکمل می‌توانید از داروخانه و یا به صورت آنلاین تهیه کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

ویروس سرما خوردگی و یا آنفولانزا می‌تواند تا دو هفته فرد را درگیر کند، نشانه‌های آن معمولا در بدترین حالت ۲ یا ۳ روز باقی می‌مانند.

براساس نتایج بعمل آمده از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های امریکا، افرادی که علائم بیماری در آنها بیش از ۱۰ روز تداوم دارد و هیچ نشانه بهبودی در آنها دیده نمی‌شود، می‌بایست توسط پزشک تحت درمان قرار گیرد. همچنین اگر فردی دارای علائم غیرمعمول یا خیلی شدید باشد نیز، باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مربوطه مراجعه کند.

افرادی که ریسک بالای ابتلا به آنفولانزا دارند، به محض وقوع علایم آنفولانزا می‌بایست پزشک را در جریان قرار دهند، چرا که ممکن است به درمان‌های ضد ویروسی نیاز داشته باشند.

این افراد شامل موارد زیر می‌باشند.

 کودکان

 خانم‌های باردار

 افراد بالای ۶۵ سال

 کسانی که به واسطه بیماری خاص در خطر ابتلا قرار دارند.

قابل ذکر است اگر نوزادان کمتر از سه ماه تب دچار تب شدند فوراً با پزشک تماس بگیرید.

بسیاری از افراد باور دارند که درمان‌های خانگی ذکر شده می‌توانند به تسکین علائم سرماخوردگی کمک کنند و به سرعت آن ها را برطرف نمایند.

دیگر راه‌های درمان علائم بیماری و بهبود کامل بعد از سرما خوردگی و آنفولانزا شامل موارد زیر می‌شوند.

 استراحت

 خواب کافی

 گرم نگاه داشتن بدن

 نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات

 استفاده از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوبرفن برای کاهش درد

 استفاده از دستگاه بخور سرد

همانطور که گفته شد اگر بعد از گذشت ۱۰ روز علائم بیماری در فرد بهبود نیافت و یا نشانه‌های غیرمعمول و شدیدی را احساس کرد، درمان از طریق پزشک مربوطه، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

علائم سرما خوردگی و پیشگیری از آن

شما برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا از چه روشی استفاده می‌کنید؟ به نظر شما اثربخشی درمان‌های خانگی سریع تر است یا استفاده از دارو.

منبع: www.ncbi.nlm.nih.gov

ارسال نظر