|
کدخبر: 129831

پوکی استخوان علامت و نشانه خاصی دارد؟

رئیس گروه بیماریهای غیر واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: پوکی استخوان هیچ علامت و نشانه خاصی ندارد و پوکی استخوان زمانی خود را نشان می‌دهد که منجر به نخستین شکستگی در استخوان‌ها شود.

روح الله یزدانی در خصوص پوکی استخوان اظهار کرد: در این بیماری استخوان‌های بدن ضعیف شده و سبب افزایش احتمال شکستگی استخوان‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: در پوکی استخوان، میزان ازدست دهی و تحلیل استخوان‌ها سریع تر از آن است که بدن بتواند آن را جایگزین کند، در نتیجه توده استخوانی بدن کاهش یافته و استخوان‌ها ضعیف می‌شوند.

یزدانی این بیماری را در زنان شایع تر از مردان خواند و گفت: از هر ۳ زن بالای۵۰ سال، یک زن دچار این بیماری می‌شود و خطر ابتلا به این بیماری در مردان بالای ۵۰ سال، ۲۷ درصد است.

وی توصیه کرد: برای داشتن استخوان‌های سالم، کلسیم و ویتامین D مورد نیاز روزانه را مصرف کنید، به طور منظم ورزش‌های تحمل‌کننده وزن و ورزش‌های استقامتی برای تقویت عضلات انجام دهید، از استعمال سیگار و دخانیات و مصرف الکل نیز خودداری کنید.

یزدانی عنوان کرد: برای جلوگیری از پوکی استخوان با مراجعه به پزشک از میزان احتمال ابتلای خود به پوکی استخوان و زمان مراجعه برای سنجش تراکم توده استخوانی مطلع شوید و در صورت تجویز پزشک به طور منظم داروهای خود را مصرف کنید.

وی خاطرنشان کرد: پوکی استخوان، افراد را غافلگیر می‌کند چرا که ضعیف شدن استخوان‌های خود را احساس نمی‌کنند و متوجه ابتلای خود به پوکی استخوان نمی‌شوند مگر زمانی که نخستین شکستگی اتفاق افتد.

یزدانی بیان کرد: اگر درحال‌حاضر کسی مبتلا به پوکی استخوان است با مراجعه به پزشک، راهکارهایی وجود دارد که با به کار بستن آن ها، این بیماری را می‌توان کنترل کرده واحتمال شکستگی را کاهش داد.

 

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر