|
کدخبر: 129760

۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز زنجبیل

زنجبیل یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین ادویه‌جات موجود بر روی زمین است که سرشار از مواد مغذی و ترکیبات بیواکتیو است که بر بدن و مغز تاثیرات مفیدی می‌گذارد. در این مقاله به معرفی ۱۱ خاصیت زنجبیل که توسط تحقیقات علمی تاییدشده می‌پردازیم.

زنجبیل که با زردچوبه، هل و ریشه جوز در ارتباط است، حاوی عنصری به نام جینجرول است که خواص درمانی قوی دارد. از ساقه زیرین آن معمولا به عنوان ادویه استفاده می‌شود، که اغلب به آن ریشه یا همان زنجبیل می‌گویند.

مدت‌های زیادی است که از زنجبیل در شکل‌های مختلف سنتی و یا به عنوان جایگزین برای داروها استفاده می‌شود؛ مثلا برای کمک به هضم غذا، کاهش حالت تهوع و کمک به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی معمولی و … استفاده می‌شود. زنجبیل را می‌توانید به طور تازه، خشک‌شده، پودر یا روغن و عصاره استفاده کنید.

بو و طعم منحصر به فرد آن ناشی از روغن‌های طبیعی آن است، که مهم‌ترین آن جیجنرول نام دارد. جینجرول اصلی‌ترین ترکیب بیواکتیو در زنجبیل است که مسئول خواص درمانی آن است. جینجرول اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد.

درمان حالت تهوع با زنجبیل

زنجبیل در مبارزه با حالت تهوع بسیار موثر است. به طور مثال از گذشته‌های دور از آن به عنوان داروی دریازدگی استفاده می‌کردند. بنابراین برخی شواهد ادعا می‌کنند که ممکن است به اندازه داروهای تجویزی در درمان حالت تهوع موثر باشد.

حتی ممکن است حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی و شیمی درمانی را در بیماران سرطانی تسکین دهد. اما بیشترین تاثیر آن در حالت تهوع مرتبط با بارداری، نظیر تهوع صبحگاهی (morning sickness) است.

بر اساس مروری بر ۱۲ مطالعه که در مجموع بر روی ۱۲۷۸ خانم باردار انجام شد، نشان داده‌شد که مصرف ۱.۱ گرم آن می‌تواند به طور چشمگیری علائم حالت تهوع را کاهش دهد. هرچند در این مطالعه، این ادویه هیچ تاثیری بر روی دوره‌های استفراغ نداشت.

اگرچه زنجبیل یک ادویه بی‌خطر تلقی می‌شود، با این‌حال اگر باردار هستید قبل از مصرف زیاد آن با پزشک خود مشورت کنید. برخی افراد معتقدند که مصرف زیاد آن می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد؛ هرچند درحال‌حاضر هیچ مطالعه‌ای این ادعا را تایید نمی‌کند.

مصرف ۱ تا ۱.۵ گرم از آن می‌تواند از انواع مختلف حالت تهوع پیشگیری کند. این امر شامل دریازدگی، حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی و بعد از عمل جراحی، همچنین تهوع صبحگاهی می‌شود‌.

زنجبیل درد و آسیب عضلانی را کاهش می‌دهد

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که زنجبیل در کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش موثر است. در یک مطالعه نشان داده شد که مصرف رورانه ۲ گرم زنجبیل به مدت ۱۱ روز، درد عضلانی افرادی که تمرینات ورزشی آرنج را انجام می‌دادند کاهش داد. البته باید بدانید مصرف آن تاثیر خود را بلافاصله نشان نمی‌دهد، اما در فرآیند کاهش درد روز به روز موثر است. این خاصیت ناشی از ترکیبات ضد التهابی آن است.

زنجبیل اثرات ضد التهابی دارد و می‌تواند به استئوآرتریت کمک کند

استئوآرتریت یک مشکل رایج است که شامل انحطاط مفاصل بدن شده و منجر به علائمی نظیر درد و گرفتگی عضلانی می‌شود. در یک آزمایش کنترل شده بر روی ۲۴۷ فرد مبتلا به استئوآرتریت زانو، افرادی که عصاره زنجبیل مصرف کرده بودند درد کمتری داشتند و به داروهای ضد درد کمتری نیاز داشتند.

مطالعه دیگر نشان داد که مصرف موضعی ترکیب زنجبیل، مصطکی، دارچین و روغن کنجد می‌تواند درد و گرفتگی را در بیماران مبتلا به استئوآرتریت کاهش دهد.

زنجبیل و کاهش قند خون

زنجبیل خواص ضد دیابتی قوی دارد. در مطالعه اخیر در سال ۲۰۱۵ بر روی ۴۱ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲، مصرف روزانه ۲ گرم پودر زنجبیل سبب کاهش قند خون شرکت‌کنندگان تا ۱۲ درصد شد.

همچنین HbA۱c ( نشانگر سطح قند خون در طولانی مدت ) را افزایش داد، که این امر سبب کاهش ۱۰ درصدی قند خون طی ۱۲ هفته شد. همچنین ۲۸ درصد کاهش ApoB، و ۲۳ درصد کاهش نشانگرهای لیپوپروتئین اکسیدشده را به همراه داشت، که هر دو جزء ریسک فاکتور‌های اصلی بیماری قلبی هستند. به یاد داشته باشید که این‌ یافته‌ها نتایج یک مطالعه کوچک هستند؛ بنابراین قبل از صدور نظر قطعی باید در مطالعات بزرگتر به تایید برسند.

زنجبیل می‌تواند سوء هاضمه مزمن را درمان کند

سوء‌هاضمه را می‌توان با احساس درد و ناراحتی تکرار شونده در قسمت فوقانی معده توصیف کرد.باور بر این است که تخلیه دیر رس معده یکی از محرک‌های اصلی سوءهاضمه است. جالب است بدانید که نشان داده شده که زنجبیل سرعت تخلیه‌سازی معده را در افراد مبتلا به سوءهاضمه افزایش می‌دهد.

در یک مطالعه نشان داده شد که خوردن آن بعد از سوپ، مدت زمان تخلیه‌سازی معده را از ۱۶ دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهش داد. در مطالعه‌ی دیگر بر روی ۲۴ فرد سالم نشان داده شد که مصرف ۱.۲ گرم پودر زنجبیل قبل از غذا، سرعت تخلیه‌سازی معده را تا ۵۰ درصد افزایش داد.

پودر زنجبیل و کاهش درد قاعدگی

درد قاعدگی دردی است که بانوان در دوره قاعدگی‌شان تجربه می‌کنند. یکی از موارد استفاده سنتی زنجبیل، تسکین درد ازجمله درد قاعدگی است. در یک مطالعه به ۱۵۰ خانم گفته‌شد که در سه روز اول دوره قاعدگی‌شان، یک گرم پودر زنجبیل مصرف کنند، نتایج نشان داد که در کاهش درد آنها مانند مفنامیک اسید و ایبوپروفن عمل کرد.

زنجبیل سطح کلسترول را کاهش می‌دهد

سطح بالای LDL (کلسترول بد) با افزایش خطر بیماری قلبی در ارتباط است. غذایی که می‌خورید تاثیر بسزایی بر سطح LDL دارد. در یک مطالعه ۴۵ روزه بر روی ۸۵ فرد مبتلا به کلسترول بالا نشان داده شد که مصرف سه گرم پودر این ادویه، سبب کاهش چمشگیر بیشتر نشانگرهای کلسترول شد.

در مطالعه‌ دیگر نیز نشان داده شد که عصاره آن در موش‌های مبتلا به کم‌کاری تیروئید، همانند داروهای کاهش‌دهنده کلسترول، سبب کاهش سطح LDL شد. مطالعات انسانی و حیوانی بالا، کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون را نشان دادند.

به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

سرطان یک عارضه جدی است که با رشد کنترل نشده سلول‌های غیرطبیعی توصیف می‌شود. عصاره زنجبیل جایگزین خوبی برای داروهای انواع مختلف سرطان است. خواص ضدسرطانی آن به دلیل دارا بودن مقدار زیادی جینجرول است.

در یک مطالعه بر روی ۳۰ نفر نشان داده‌شد که مصرف دو گرم عصاره زنجبیل در روز، مولکول‌های التهابی در روده بزرگ را به طرز چشمگیری کاهش داد. هرچند مطالعه انجام گرفته بر روی افراد در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ، این یافته‌ها را تایید نکرد. شواهد محدود نشان می‌دهند که در مبارزه با سرطان‌ لوزالمعده، سرطان سینه و سرطان تخمدان موثر است. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

خواص زنجبیل بر جلوگیری از آلزایمر

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می‌تواند به فرآیند پیری سرعت ببخشد. هر دو مورد ذکر شده، جزء محرک‌هاب کلیدی بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با سن هستند. برخی مطالعات حیوانی ادعا می‌کنند که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و بیواکتیو موجود در زنجبیل می‌تواند از پاسخ‌های التهابی در مغز پیشگیری کند.

برخی شواهد نیز ادعا می‌کنند که می‌تواند عملکرد مغز را به طور مستقیم افزایش می‌دهد. در مطالعه انجام گرفته بر روی ۶۰ خانم میانسال مشخص شد که عصاره زنجبیل، زمان واکنش و عملکرد حافظه را بهبود بخشید. همچنین مطالعات حیوانی متعدد نشان داد که می‌تواند از انحطاط عملکرد مغز مرتبط با سن پیشگیری کند.

جینجرول موجود در زنجبیل به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند

جینجرول موجود در زنجبیل تازه می‌تواند به کاهش خطر عفونت‌ها کمک کند. در واقع عصاره زنجبیل می‌تواند از رشد انواع مختلف باکتری‌ها جلوگیری کند. همچنین در مبارزه با باکتری‌های دهانی مرتبط با بیماری‌های التهابی لثه، مانند ورم لثه و امراض لثه و بافت دهان مفید است. زنجبیل تازه در مقابل ویروس RSV نیز مفید است، که دلیل رایج عفونت تنفسی می‌باشد. این ادویه یکی از محدود سوپرفودهایی است که در واقع ارزش بسیار زیادی دارد.

 

منبع: کارگرآنلاین

ارسال نظر