|
کدخبر: 122006

بررسی انواع مختلف تب سنج و پالس اکسیمتر

امروز بر خلاف زمان ‌‌های قدیم، و بالا رفتن سن جمعیت و گسترش انواع مختلف بیماری‌ ‌های متنوع و کاهش مرگ ‌و میر در سنین پایین، باعث شده ‌است که ما بیماران زیادی را در اطراف خود ببینیم.

 اما همان‌طور که ممکن است همه شما نیز تجربه کرده باشید و یا در محیط اطراف خود دیده باشید اکثر بیماران در منزل و خانه ‌ها نگهداری می‌شوند‌‌‌. برای مراقبت  از این نوع بیماران به ابزار و وسایل مختلفی مانند تب سنج ، پالس اکسیمتر، و غیره  نیاز داریم. این ابزار ها برای کسانی که در خانه ‌های خود بیمار دارند و همچنین حتی بیمارستان ها بسیار ضروری و مفید است. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید به راحتی شرایط عمومی بیمار خود را زیر نظر بگیرید تا در صورت بروز هر‌ گونه مشکل حاد و یا عادی بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید و جان بیماران خود را حفظ نمایید.

تب-سنج۱

امروز با به وجود آمدن و همه ‌گیری بیماری کوئید نوزده و همچنین علائم این بیماری نیاز به انواع مختلف تب سنج ها و همچنین دستگاه‌ های پالس اکسیمتر که برای اندازه ‌گیری میزان اکسیژن خون بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار ضروری است. همان‌طور که ممکن است بسیاری از شما بدانید بیماری کوئید نوزده علائمی مانند بالا رفتن تب بیمار و همچنین پایین آمدن میزان اکسیژن خون بیمار دارد، که هر دوی این علائم بسیار خطرناک هستند. شما می‌توانید با استفاده از این دو ابزار ابتلا داشتن  به این بیماری، و همچنین وخامت حال بیمار خود، در بیمارستان و یا حتی در منزل خود را تشخیص دهید.

تب سنج چیست؟

همان ‌طور که ممکن است بسیاری از شما بدانید تب برآیند واکنش دفاعی بدن در برابر ویروس ‌ها و نشان ‌دهنده ابتلا به یک بیماری است. پس در نتیجه خود تب به ‌عنوان یک بیماری به حساب نمی‌آید و ممکن است به دلایل مختلفی مانند دلایل عفونی و یا حتی غیر عفونی در بدن اشخاص ایجاد شود‌. بهتر است در جریان باشید که تب در کودکان می‌تواند نشان‌ دهنده بیماری ‌های مهمی باشد و شما باید حساسیت بالایی در این رابطه به خرج دهید. همچنین جالب است بدانید که درجه طبیعی حرارت بدن باید حدود سی و هفت درجه سانتی‌ ‌گراد باشد و همیشه تب سنجی از طریق مقعد دمای بالاتری نسبت به تب سنجی از طریق دهان را نشان می دهد. برای اندازه ‌گیری دمای بدن و تب از دماسنج های مختلفی و یا تب سنج های گوناگونی استفاده می شود. این تب سنج ها دمای بدن را از روش‌های مختلف اندازه ‌گیری می‌کند و باعث می‌شوند که تشخیص شما در میزان تب بیمار سریع تر و دقیق تر صورت گیرد.

روش استفاده از تب سنج ها

از چند راه و چند نقطه بدن، ما می توانیم برای تشخیص میزان تب بیماران استفاده کنیم که برای هر کدام از این مناطق تب سنج های دیجیتالی تولید شده‌اند که کار تب سنجی را برای ما آسان ‌تر می کنند. معمولاً اندازه‌گیری دما از طریق مقعد قابل اطمینان ترین روش برای تشخیص دمای بدن است، اما اندازه ‌گیری از طریق دهان نیز می‌تواند پاسخ‌گو باشد. استفاده از این روش برای اطفال کوچک ‌تر از پنج سال مناسب نیست زیرا کودکان نمی‌توانند برای مدت طولانی ترمومتر را در دهان خودشان نگه دارند. همچنین تشخیص دما از طریق زیر بغل نیز یکی دیگر از روش‌ های تب سنجی است که شما می‌توانید از تب سنج ها در این رابطه استفاده نمایید. معمولاً از این روش برای اندازه‌گیری دمای بدن در نوزادان و اطفال بسیار کوچک استفاده می شود. اما روش آخر تب سنجی بیماران از روی پیشانی است که معمولاً دمایی پایین تر از دمای واقعی بدن را نشان میدهد.

تب-سنج۲

انواع مختلف تب سنج ها

همان ‌طور که پیش ‌تر گفتیم برای سنجیدن تب بیماران، می‌توانید از راه ‌های مختلفی استفاده نمایید. توجه نمایید که برای هر کدام از این نقاطی که ما می‌توانیم برای تب سنجی از آن‌ها استفاده کنیم تب سنج های مخصوصی تولید شده ‌است. تب سنج ‌هایی مانند دیجیتالی، درون‌ گوشی، بدون تماس یا لیزری، جیوه ای، و همچنین تب سنج های نواری تولید شده‌اند که می‌تواند برای همه ما با توجه نوع روش تب ‌سنجی مان کمک‌ کننده باشند.

 تب سنج های لیزری

 تب سنج لیزری به این دلیل که تکنولوژی و پیشرفت علم در آن به ‌خوبی به نمایش گذاشته شده است و کار کرد بسیار راحت و بدون دردسری دارد از طرف‌ داران زیادی برخوردار است. به خصوص برای سنجیدن تب کودکان که تحرک بسیار زیادی دارند و نگه داشتن ثابت آن ‌ها کار بسیار سختی است، همچنین به دلیل این‌که این کودکان تحمل استفاده از انواع مختلف تب سنج های دیگر را ندارد بسیار کاربردی و قابل استفاده است. همچنین به دلیل این‌‌ که این تب سنج ها برای خواندن تب بیمار نیاز به تماس مستقیم با پوست ندارند بسیار بهداشتی و مناسب هستند. همچنین در دوران شیوع کرونا استفاده از این تب سنج های بدون نیاز به تماس با پوست می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تشخیص بیماران و جلوگیری از شیوع بیماری، داشته باشد.

پالس اکسیمتر چیست؟

اکسیژن برای همه انسان ‌ها در هر سنی و با هر بیماری یکی از حیاتی‌ترین و مهم ‌ترین عوامل محسوب می شود. به‌ طور طبیعی اکسیژن خون بدن ما باید حدود نود و پنج تا نود و هفت درصد باشد، اما افرادی که دچار بیماری ‌های مختلفی مانند حمله‌های قلبی، نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های انسدادی ریوی، کم‌خونی، سرطان ریه، آسم و انواع مختلف بیماری های اکسیژنی دیگر هستند، با کم شدن میزان غلظت اکسیژن روبه رو میشوند‌. اما امروزه برای تشخیص میزان اکسیژن خون بیماران از دستگاه پالس اکسیمتر استفاده می شود. این دستگاه تشخیص بسیار سریع و لحظه‌ای برای نشان دادن میزان اکسیژن خون بیمار در اختیار شما می‌گذارد و باعث می‌شود که کوچک ‌ترین ارتعاشات اکسیژنی بیمار را مشاهده نمایید و در صورت بروز هرگونه مشکل سریعاً اقدام ‌های لازم را انجام دهید. همچنین برخی از این پالس‌های اکسیمتر علاوه بر نشان دادن میزان غلظت اکسیژن خون در رگ‌های شما میزان ضربان قلب را نیز به شما نشان می دهند‌. پس در زمان مبارزه با بیماری کرونا علاوه بر نیاز به تب سنج نیاز به پالس اکسی متر نیز دیده می‌شود. این دستگاه‌ ها دارای دو نوع انگشتی و مرکزی تولید می شوند.

تب-سنج۳

نحوه عملکرد پالس های اکسیمتر

علاوه بر تب سنج ها، پالس اکسیمتر نیز روش‌های استفاده مختص به خود را دارند. معمولاً این دستگاه ها را بر روی نوک انگشت سبابه بیمار، بینی و یا نرمه گوش بیمار، و یا همچنین شست پای بیمار قرار می دهند. در صورتی ‌که میزان اکسیژن خون بیمار به کمتر از نود درصد برسد این دستگاه شروع به آژیر کشیدن و جیغ زدن می‌کند. اگر بخواهیم بطور خلاصه به نحوه عملکرد این دستگاه بپردازیم باید بگوییم که این دستگاه از یکسری سنسورهای نوری تشکیل شده‌است که موج ‌های نور قرمز و یا مادون قرمز را از خودشان انتشار می دهند و با جذب این نورها توسط هموگلوبین موجود در خون این دستگاه قادر به تشخیص میزان اکسیژن خون در رگ‌های بیمار است.

 اگر تمایل به خرید تب سنج و یا خرید پالس اکسیمتر دارید میتوانید از فروشگاه اینترنتی آی استورمد به عنوان مرجع تخصصی کالا و خدمات پزشکی، آزمایشگاهی و سلامت تهیه نمایید.

سادگی، سهولت و اطمینان خرید را با ما تجربه کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها