|
کدخبر: 315507

راه‌آهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، پیش از این افتتاح شده است.

بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی ایران، کل مسیر ریلی چابهار–زاهدان بیش از ۶۰درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.

بالاگرفتن رقابت کشورهای منطقه بر سر ایجاد راهگذرهای ترانزیتی و احیای نقش ترانزیتی خود در حالی است که رقابت بر سر ایجاد راهگذرها در کشورهای منطقه چند سالی می شود کلید خورده است. از آن جمله می توان به برنامه ریزی ترکیه برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی و نقش کم رنگ ایران در آن و همچنین طرح های ترانزیتی که عملاً ایران را در مسیر شرق به غرب دور می زنند مانند توافق نامه لاجورد بین کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه اشاره کرد.

در این میان، به تازگی عراق هم با رونمایی از طرح بزرگ خود با نام «جاده توسعه» گام در رقابت راهگذرها در منطقه گذاشته است که بیش از پیش رقابت در این عرصه در منطقه به خصوص با راهگذر شمال-جنوب ایران را شدیدتر خواهد کرد. پروژه ۱۷ میلیارد دلاری برای اتصال خلیج فارس به ترکیه اگر چه در سال های گذشته، زمزمه هایی مبنی بر تدارک عراق برای ساخت بندری بزرگ وجود داشت و در خبرها بیان می شد، با این حال، این کشور امسال به طور رسمی از پروژه عظیم ۱۷ میلیارد دلاری با نام «جاده توسعه» یا «کانال خشک» رونمایی کرد که نشان می دهد بندر مذکور، بخشی از این طرح بلندپروازانه است.

بر اساس این پروژه، همزمان با توسعه خطوط آهن و جاده های ترانزیتی، بندر بزرگ فاو در جنوب این کشور به زیرساخت های ترانزیتی ترکیه و در نهایت به بندر مرسین ترکیه در حاشیه دریای مدیترانه (و در ادامه از آن جا به اروپا) متصل خواهد شد و به طور متقابل، زمینه دستیابی ترکیه به سواحل خلیج فارس نیز از مسیری غیر از ایران فراهم می شود. هدف اصلی عراق این است که این پروژه را با طرح یک کمربند یک جاده چین مرتبط و آن را به عنوان بخشی از مسیر جایگزین کانال سوئز و راهگذر شمال-جنوب معرفی کند.

یک خط آهن ۱۲۰۰ کیلومتری به موازات زیرساخت های جاده ای و خطوط نفت و گاز همزمان با توسعه بندر فاو در دهانه خلیج فارس، عراق در حال کارکردن روی مسیر خشکی به عنوان تکمیل کننده اصلی این پروژه نیز هست تا با توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای، نقش مهمی در راهگذر شرق به غرب بازی کند. این کانال شامل خطوط راه آهن، بزرگراه و خطوط لوله نفت و گاز است و بندر بزرگ فاو را مستقیم از طریق ترکیه یا سوریه به اروپا متصل می کند. عراق پروژه های جانبی دیگری را به موازات توسعه بندر فاو دنبال می کند. جزیره مصنوعی صادرات نفت و پروژه های بزرگ آهن و فولاد از جمله آن ها هستند. با پایان پروژه جزیره مذکور، پیش بینی می شود صادرات نفت از جنوب عراق از ۲.۵ میلیون بشکه به ۶.۵ میلیون بشکه در روز برسد و کمبود نفت در شمال این کشور جبران شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها