|
کدخبر: 292024

تصمیم جدید در رابطه با قیمت بلیط هواپیما

در حالی این روزها ستاد تنظیم بازار در حال بررسی میزان و زمان افزایش قیمت بلیت هواپیما است که برنامه شناور سازی نرخ ها با توجه به نوسانات بازار ارز توسط سازمان هواپیمایی دنبال می شود.

راه و مسکن تصمیم جدید در رابطه با قیمت بلیط هواپیما

گروه راه و مسکن: با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین ماه و موعد وعده داده شده به ایرلاین ها مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما از اوایل اردیبهشت ماه، به نظر می رسد ستاد تنظیم بازار نیز از این وضعیت خسته شده و تلاش دارد تا تکلیف میزان افزایش قیمت ها را هر چه سریعتر مشخص و ابلاغ کند.

حال با اتمام مهلت عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۲۰ فروردین ماه، ایرلاین ها لحظه شماری می کنند تا در قالب بسته پیشنهادی جدیدی که توسط سازمان هواپیمایی نیز تایید شده است، دولت، وزارت راه و شهرسازی و در نهایت ستاد تنظیم بازار را مجاب کنند تا قیمت ها را بر اساس تورم جدید و نوسانات نرخ ارز افزایش دهند.

آنطور که مجلسی ها و به خصوص اعضای کمیسیون عمران به آن پی برده اند این است که ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری تلاش دارند تا بعد از افزایش احتمالی ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما موضوع شناور سازی نرخ بلیت هواپیما را مطرح و به تصویب برسانند

اگر چه که ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی معتقد هستند که عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما هر روز آنها را متضرر و زیانده می کند اما آنطور که مجلسی ها و به خصوص اعضای کمیسیون عمران به آن پی برده اند این است که ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری تلاش دارند تا بعد از افزایش احتمالی ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما موضوع شناور سازی نرخ بلیت هواپیما را مطرح و به تصویب برسانند.

هر چند یک هفته پیش بود که «محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی در حاشیه مراسم تجلیل از دست اندرکاران عملیات پروازی نوروز ۱۴۰۲‌ در شهر فرودگاهی امام در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت بلیت هواپیما از اواخر فروردین ماه جاری اعمال می شود؟ و اینکه آیا میزان افزایش آن بیش از ۴۰ درصد است؟ گفته بود تمام مراحل کارشناسی برای تعیین قیمت‌های جدید بلیت هواپیما انجام شده و تصمیم نهایی را ستاد تنظیم بازار خواهد گرفت در خصوص شناور سازی نرخ بلیت هواپیما سکوت کرد.

اما آنطور که مجلسی ها خبر داده اند محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه ای با اعضای کمیسیون عمران مجلس خواستار اجرای قانون برنامه ششم توسعه در خصوص نرخ شناور بلیت پروازها شده و آنرا بر افزایش انگیزه شرکت‌های هواپیمایی برای توسعه ناوگان حمل و نقلی، افزایش کیفیت خدمات و رقابت شرکت‌های هواپیمایی در جذب مسافر و بهبود امنیت و ایمنی پروازها موثر دانسته است.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تایید این موضوع که نرخ شناور بلیت پروازها از موارد پیگیری شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است گفت: نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی کشور با حضور، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس برگزار و چالش‌ها و مشکلات این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفته شد.

سازمان هواپیمایی خواستار اجرای قانون برنامه ششم توسعه در خصوص نرخ شناور بلیط پروازها شده و این امر را موثر بر افزایش انگیزه شرکت‌های هواپیمایی برای توسعه ناوگان حمل و نقلی، افزایش کیفیت خدمات و رقابت شرکت‌های هواپیمایی در جذب مسافر و بهبود امنیت و ایمنی پروازها می دانند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ابتدا رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای هوایی کشور و از انجام خدمات تعمیر و اورهالی هواپیماها در داخل کشور و نیز تعمیر هواپیماهای کشورهای همسایه و افزایش ایمنی پروازها؛ از عدم تناسب هزینه ها و درآمدهای شرکت‌های هوایپمایی گلایه کرده و خواستار اجرای قانون برنامه ششم توسعه در خصوص نرخ شناور بلیط پروازها شد و این امر را موثر بر افزایش انگیزه شرکت‌های هواپیمایی برای توسعه ناوگان حمل و نقلی، افزایش کیفیت خدمات و رقابت شرکت‌های هواپیمایی در جذب مسافر و بهبود امنیت و ایمنی پروازها دانست.

او با بیان اینکه اعضای کمیسیون عمران مجلس از افزایش تاخیر در پروازها، افزایش نرخ بلیت ها در اثر ورود دلالان و شرکت‌های واسطه ای گلایه دارند ادامه داد: ایرلاین ها باید مطالبات و خواسته های خود را از مجلس به صورت مشخص بیان کنند تا امکان باز کردن گره های موجود و رفع مشکلات وجود داشته باشد.

با شناور کردن نرخ بلیت پروازهای هوایی، قیمت بلیت در زمان های خاص و ایام پر متقاضی بالا می رود. کارشناسان صنعت هوایی بر این باور هستند که شناور شدن قیمت بلیت هواپیما یکی از ابزارهای ایرلاین های خارجی برای مدیریت بازار پروازهای هوایی است، حال این سئوال پیش می آید که آیا تمام اقدامات ما در این حوزه به مانند کشورهای خارجی است که شناور شدن نرخ بلیت مانند آن ها باشد.

با وجود افزایش قیمت بلیت هواپیما، کیفیت خدمات تغییر مثبتی نکرده است، از طرفی بی نظمی ایرلاین ها در ارائه خدمات افزایش یافته است. یکی از عوامل نارضایتی مسافران از پروازهای هوایی، بروز تأخیرهای چند ساعته پرواز و معطل ماندن مسافران است که متأسفانه این مشکل هنوز ادامه دارد

آنان می گویند: متأسفانه با وجود افزایش قیمت بلیت هواپیما، کیفیت خدمات تغییر مثبتی نکرده است، از طرفی بی نظمی ایرلاین ها در ارائه خدمات افزایش یافته است. یکی از عوامل نارضایتی مسافران از پروازهای هوایی، بروز تأخیرهای چند ساعته پرواز و معطل ماندن مسافران است که متأسفانه این مشکل هنوز ادامه دارد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار است و به نظر می رسد دولت و ستاد تنظیم بازار بیشتر از این نمی توانند در مقابل عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما مقاومت کنند و ناگزیر باید حمایت های خود را از ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی برای ادامه حیات بیشتر کنند.

به هر سوی ایرلاین ها معتقد هستند امسال هزینه های شرکت های هواپیمایی افزایش یافته و پیشنهاد رشد ۴۰ درصدی نرخ بلیت را که با ادله به ستاد حمایت از مصرف کننده و در نهایت ستاد تنظیم بازار ارائه شده باید به تصویب برسد. چرا که در بهار پارسال در شورای عالی هواپیمایی افزایش نرخ ۳۰ درصد تصویب شده و به همین دلیل ستاد تنظیم بازار هم باید امسال افزایش ۴۰ درصدی را ابلاغ کند.

هر چند این افزایش ۴۰ درصدی دلیلی بر این نخواهد شد که ایرلاین ها از شناورسازی نرخ بلیت هواپیما کوتاه بیایند.

 

منبع: بازار

ارسال نظر