|
کدخبر: 288554 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

معاوضه فیش حج با خودروی صفر

از دیروز ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۲ آغاز می شود که نکته قابل توجه در اینجاست که قیمت تمام شده برای حجاج مشخص نیست. در این گزارش به بررسی قیمت فروش فیش ها پرداخته شده است.

راه و مسکن معاوضه فیش حج با خودروی صفر

دیروز ۱۲ اسفند روز نام نویسی برای حجاج در ۵ گروه بود که از سمت سازمان حج و زیارت آغاز شد. پنج گروه شامل این ثبت نام می‌شوند که اولویت با افرادی است که در حج تمتع سال ۱۳۹۹ ثبت نام کرده و واریز هزینه را انجام داده اند اما به دلایلی عازم این سفر نشده اند، است. اولویت دوم با دارندگان فیش تا پایان سال ۱۳۸۵ هستند. ودیعه‌گذاران تا ۳۱ فروردین ۱۳۸۶، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ و اول خرداد ۱۳۸۶ در اولویت‌های سوم تا پنجم حج تمتع ۱۴۰۲ قرار دارند.

سال گذشته با اعلام محدودیت سنی کمتر از ۶۵ سال توسط سعودی ها، ۲۲ هزار زائر ایرانی از این سفر روحانی حذف شدند که در حج آینده می توانند راهی خانه خدا شوند. با احتساب جاماندگان در سال آینده ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی حاجی می شوند.

نکته عجیب این ثبت نام مشخص نبودن قیمت تمام شده این سفر است که فعلا اعلام شده ، از حاجیان به طور علی الحساب ۱۳۰ میلیون تومان گرفته می شود. قیمت ها بسته به نوع هتل‌ها و هزینه‌های بعدی مشخص نمی شود. هزینه حج امسال هم دو نرخی است یعنی افرادی که برای حج ۹۹ هزینه را واریز کرده اند از گروه های دیگر ارزان تر سفر می کنند البته با این تفاوت که اولویت های بعدی به صورت قسطی امکان پرداخت را دارند اما این افراد باید در یک مرحله پرداخت کنند.

هزینه سفر حجاج با دلار ۲۸ هزار و پانصد تومانی محاسبه می شود که برخی ادعا دارند هزینه پایانی حج به ۱۵۰ میلیون تومان می رسد.

با اعلام سازمان حج و زیارت برای ثبت نام، بازار فروش فیش حج هم داغ شده است. به طوری که برخی این فیش ها را تا ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانند. البته این افراد بیشتر کسانی هستند کخ ۲ فیش دارند. در برخی از شهرها متقاضی بیشتر از فروشنده است و در بعضی دیگر برعکس. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که فیش حج تمتع دارند، در انتظار تشرف به این سفر معنوی هستند و در صورتی که سالانه حدود ۸۰ هزار نفر هم به حج تمتع مشرف شوند، اعزام دارندگان فیش حج تا نزدیک به ۱۴ سال طول می‌کشد. برخی به دلیل سن بالا میخواهند زودتر به این سفر اعزام شوند که حتی ثبت نام هم نکرده اند که اقدام به خرید فیش می‌کنند.

فیش- حج

با جستجویی در سایت های فروش اینترنتی با قیمت هایی عجیب رو به رو می شویم. این قیمت ها تنها برای خرید فیش است و خریدار باید پس از خرید هزینه اعلام شده توسط سازمان حج و زیارت را هم پرداخت کند.

در آگهی عجیب دو عدد فیش تمتع زن و شوهر که در تاریخ ۲۹ مهر ۸۶ ثبت نام کرده اند و به سود آن هم دست نزده اند، ۳۰۰ میلیون به فروش می‌رسد که در انتهای این آگهی مایل تعویض با خودرو صفر هم آمده است. همچنین واگذاری ۲ فیش حج تمتع با اولویت سال ۱۳۸۳، ۲۵۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده است.

حج-تمتع

برخی آگهی ها هم با قیمت مناسب تری است از جمله یک عدد فیش حج عمره که اولویت دی ماه ۸۶ همراه با سود بانکی ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد که در آگهی درج شده تخفیف هم دارد.

در بعضی آگهی ها هم به چشم میخورد برای کمک به خوی فیش ها به فروش می رسد.

حج-تمتع-1

به گفته قاسمی، یکی از مدیران کاروان‌های حج تمتع هزینه حج تمتع در سال آینده با توجه به افزایش نرخ دلار بالا رفته است و این موضوع باعث شده تا برخی از افرادی که در سال‌های ۱۳۸۶ به قبل اقدام به خریداری فیش حج با قیمت‌های یک میلیون تومان، ۸۰۰ هزار تومان، ۵۰۰ هزار تومان یا حتی خیلی قبل‌تر با قیمت ۱۸ تا ۲۷ هزار تومان کرده بودند، دیگر استطاعت مالی نداشته و نتوانند به زیارت خانه خدا مشرف شوند.

شاید یکی از دلیلی فروش اینچنینی فیش های حج تمتع وضعیت نامناسب اقتصادی افرادی است که در گذشته استطاعت مالی داشتند اما با نوسان های قیمت که به وجود آمده است دیگر جزء افراد معمولی از نظر اقتصادی محاسبه می شوند و ترجیح می دهند هزینه سفری که روزی آرزویش داشتند را خرج واجبات دیگز زندگی خود کنند.

  • ناشناس ارسالی در

    چرا‌مسولین‌جلوی‌این‌اشخاص‌را‌نمیگیرن‌این‌تجارت‌است‌حج‌نیست

  • ناشناس ارسالی در

    کاش مثل دیگر کشورها سالانه ثبت نام و قرع ه کشی می کردند و این بساط دلالی دست کم د ر این سفر معنوی برچیده می شد.

  • ناشناس ارسالی در

    از بین این همه حج با قیمت مناسب همین یکی را سر تیتر خبر کردید.
    شما چه سودی از گرانی فیش می برید که این طور گزارش م یدانی گرفتید.

  • ناشناس ارسالی در

    ۸۶دارم۳عدد

  • احمد ارسالی در

    به کی پناه ببریم وقتی خدا هم معامله گرشد اخه حضرت حق ماشین صفر برای چیست شما که همه جاهستی

  • ناشناس ارسالی در

    پول حجاج تو حساب سازمان حج و زیارت بوده و سودش رو گرفته وخورده ، چرا باید از بیت المال سوبسید سفر حج را داد ، این حج که با پول ملت باشد حلال است ؟

  • ناشناس ارسالی در

    زمانی میاید که عازمان مکه برای تجارت و ت فریح و اسم به دیار مکه میروند

  • حسین ارسالی در

    کسی که پول داره با بالا رفتن تورم پولش ز یاد میشه نه کم اون که فیش میفروشه استطاع ت اعتقادی کم شده

  • صبا ارسالی در

    من با اینکه فیش دارم اما نمی دانم که صلاح است بروم یانه ؟
    آیا با دلار سوبسیدی به ملت خیانت نمی شود ۰؟ خدا کمک کند

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام حج مال پول داراست من ۱۶ ساله دارم انتظار میکشم الانم اینقد ندارم ک برم

  • حمید ارسالی در

    ۱۵ سال پول مردم تو حسابتان بوده حالا که میخواهند بروند به این سفر معنوی میگید ۱۳۰ میلیون بریز بحساب
    از کجا چرا خوب سازمان حج چرا جبران بی ارزشی پول را نمی کند و باید دستتان تو جیب مردم باشه خجالت اوره

ارسال نظر