|
کدخبر: 278958 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک؛

خرید متری مسکن در بورس/ رویای خانه‌ دار شدن تحقق می‌یابد؟

سعید لطفی گفت: در بحث فروش متری مسکن در بورس کالا نیازی نیست که پول یک واحد مسکونی به طور کامل پرداخت شود. بورس ضمانت تحویل به‌موقع واحد را می‌دهد و اگر سازنده به تعهدات خود عمل نکند باید خسارت بپردازد. این اوراق که با عنوان اوراق سلف از آن یاد می‌شود متناسب با قیمت مسکن رشد می‌کند.

راه و مسکن خرید متری مسکن در بورس/ رویای خانه‌ دار شدن تحقق می‌یابد؟

زمستان سال گذشته طرح فروش مسکن در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و مورد توافق بورس کالا و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. در گرانی افسار‌گسیخته و کاهش قدرت خرید، افراد برای خانه دار شدن به زحمت زیادی می‌افتند.یکی از راهکارهای خانه‌دار شدن مردم، فروش متری است که با هر مبلغی که دارند می‌توانند اقدام به خرید مسکن با متراژ مشخص کنند. یکی دیگر از مزایای فروش متری مسکن نقد شوندگی آن است که افراد هرزمانی نیاز به پول داشتند می‌توانند اوراق خود را به فروش برسانند.

امکان خرید مسکن به این شیوه طرحی سودمند است و می‌تواند تا حد زیادی به بازار مسکن کمک کند. با این اقدام سرمایه‌های کوچک راه خود را به چرخه بازار مسکن باز می‌کند و افراد می‌توانند با خرید متری مسکن در آینده به سود برسند. گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با یکی از اعضا هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

خرید متری مسکن، راهکاری برای خانه‌دار شدن

سعید لطفی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک به خبرنگار گسترش نیوز گفت: خرید متری مسکن، راهکاری میان‌بر برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و پایین جامعه است. طی حدود پنج دهه اخیر، نقش دولت‌ها در تولید مسکن کمتر از ۵ درصد بوده است. در شرایط فعلی حتی با پس‌انداز کردن هم سال‌ها طول می‌کشد تا فردی بتواند خانه دار شود. یکی از راه‌حل های خانه دار شدن در شرایط تورمی، ایجاد ارزرش افزوده برای سرمایه‌های خرد است.

سعید-لطفی

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: صندوق املاک و مستغلات این امکان را به خریداران می‌دهد تا در شرایط فعلی، مسکن را به صورت متری خریداری کنند و پس از چند سال صاحب خانه شوند. در واقع صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با هدف کسب سود از بازار ملک راه‌اندازی شده است. در کنار تولید مسکن و افزایش ساخت‌و ساز، روشی برای سرمایه‌گذاری اقشار مختلف به ویژه اقشار متوسط جامعه است.

لطفی اضافه کرد: آنچه هم‌اکنون به شکل فروش متری مسکن مطرح شده است، مدل سنتی سرمایه‌گذاری در بازار املاک است. انجام این طرح کمک می‌کند تا خانواده‌ها از تورم‌ها در بازار مسکن تا حدودی در امان باشند. سال‌های قبل قانونی برای پیش‌فروش مسکن مطرح شد که دارای ایراداتی بود و در نهایت به نتیجه نرسید.

شرایط خرید مسکن متری در بورس کالا

وی تأکید کرد: در بحث فروش متری مسکن در بورس کالا نیازی نیست که پول یک واحد مسکونی به طور کامل پرداخت شود. بورس ضمانت تحویل به‌موقع واحد را می‌دهد و اگر سازنده به تعهدات خود عمل نکند باید خسارت بپردازد. این اوراق که با عنوان اوراق سلف از آن یاد می‌شود متناسب با قیمت مسکن رشد می‌کند. مزیت دیگر آن قدرت نقد شوندگی است. هم‌چنین سرمایه‌ها به بازار مسکن می‌آید که یک حوزه مولد است و به این ترتیب در کاهش نرخ تورم تأثیرگذار خواهد بود. از حدود دو سال قبل این موضوع مطرح شده اما در سطح محدودی به اجرا رسیده است. اگر این ابزار در بازار مسکن به شکل وسیع‌تر و با سازوکارهای مناسبی اجرا شود می‌تواند تأثیرات مناسبی ایجاد کند.

نهضت ملی مسکن یکی دیگر از اقدامات دولت برای ساماندهی بازار مسکن است که می‌تواند در بورس به صورت متری عرضه و این دو طرح با هم ادغام شود. پروژه‌ای که کاملاً سودمند بوده و مسلماً برای متقاضیان مسکن جذابیت های زیادی را به همراه خواهد داشت. ازاین‌رو ممکن است با موفقیت این طرح و سرمایه ای که وارد بورس اوراق بهادار می‌کند، اعتماد از دست رفته مردم به بورس را برگردد و جان تازه ای به بازار سرمایه دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها