|
کدخبر: 276835 نعیمه صفری تبار

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس مسکن مطرح شد؛

شاه کلید نجات اقتصاد روستائیان

ستاریان: اگر بانک و دولت می‌خواهد به کشاورز و روستاییان وام اعطاء کند، بهتر است برای اقتصاد کشاورزی این کار را انجام دهند. برای بازسازی خانه‌های فرسوده روستاییان مصالح و امکانات بازسازی باید داده شود نه وام.

راه و مسکن شاه کلید نجات اقتصاد روستائیان

اخیراً معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تهاتر بافت‌های فرسوده با مسکن یک طبقه ویلایی برای روستاییان اظهار کرد: در بافت‌های فرسوده امکان تهاتر مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید با مسکن در بافت‌های فرسوده فراهم است. اولویت وزارت راه و شهرسازی یک طبقه‌سازی است و مدیران راه و شهرسازی استان‌ها برای ساخت مسکن یک طبقه اختیار دارند و این اختیارات در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت ابلاغ‌شده است. در روستاها به افراد مجرد به‌شرط تأهل و تعهد، بنیاد مسکن زمین به صورت اجاره‌ای با هزینه صفر اختصاص خواهد داد. برای اطلاعات بیشتر از این طرح گسترش نیوز با یک کارشناس مسکن به گفت‌وگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

برای تهاتر خانه روستاییان باید برنامه دقیق داشت

بیت‌الله ستاریان پیرامون تهاتر بافت‌های فرسوده با مسکن یک طبقه ویلایی برای روستاییان و معایب این طرح گفت: در اصل این طرح خوب و قابل قبولی است اما این موضوع با مسائل اقتصادی روستاییان گره خورده است. اگر در کنار این تهاتر، برای اقتصاد روستاییان هم برنامه داشته باشیم این طرح مشکلی ندارد. اما به نظر می‌رسد با انجام این طرح بخشی از جمعیت شهر را به روستا می‌بریم بدون آنکه برای اقتصاد آن برنامه‌ای داشته باشیم. در اول کار باید بستر اقتصادی آن را ایجاد کنیم و بعد از آن این طرح را اجرا کنیم. برنامه‌ای که وجود دارد و مطرح شده تنها یک خط است، اما پشت این گزاره ابعاد وسیع دیگری وجود دارد.

ستاریان

وی در رابطه با اجرای این طرح و تهدید اقتصاد کشاورزی بیان کرد: اجرای این طرح به بخش کشاورزی آسیب جدی می‌زند. زمانی که بحث اقتصاد را مطرح می‌کنیم منظورمان به اقتصاد کشاورزی است. اگر اقتصاد روستایی که این طرح می‌خواهد انجام شود، کشاورزی است باید از ساخت‌وساز و مهاجرت در آن جلوگیری شود. این طرح باید بسیار اندیشمندانه اجرا شود و نقل و انتقال آن انجام گیرد. اگر اقتصاد روستایی در حال زوال است و می‌توان آن را احیا کرد بعد این کار انجام شود.

بهبود اقتصاد کشاورزی وضعیت روستا را نجات می‌دهد

ستاریان پیرامون تسهیلات بافت روستاییان برای ساخت مسکن گفت: بهتر است این تسهیلات را برای ساخت مسکن و اقتصاد روستاییان اعطاء کنند. زمانی که اقتصاد روستاییان بهتر شود خانه‌هایشان هم از فرسودگی در می‌آید. تسهیلاتی که به روستاییان برای خانه‌های فرسوده داده می‌شود نباید به صورت نقدی باشد و در همه جای دنیا به این شکل است که برای بازسازی خانه‌های فرسوده مصالح و امکانات بازسازی در روستا‌ها داده می‌شود نه تسهیلات نقدی. در خیلی از مواقع دیده شده است که به محض دریافت تسهیلات شخص وام گیرنده خانه خود را درست نمی‌کند و به تهیه ابزار کشاورزی مورد نیاز خود روی می‌آورد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کشاورزان سعی می‌کنند با گرفتن وام ابزار کشاورزی خود را به روز کنند تا مشکلات اقتصادی خود را حل کنند. البته عمدتاً در تمامی کشور‌ها به این صورت است که اول امکانات بازسازی روستا فراهم می‌شود و پول نقدی داده نمی‌شود. اگر این تزریق به درستی انجام شود و بستر اقتصاد روستاییان را درست بسازیم بافت روستایی هم فرسوده نمی‌شود.

ستاریان در پایان اضافه کرد: بافت روستایی ظریف است و برای همین فرسوده می‌شود. حال اگر ما این بافت را مدرن کنیم اما اقتصاد آن روستا با مشکل همراه باشد به کاری نمی‌آید. مراحل تخلیه روستاها همیشه ازاینجا آغاز می‌شود که اقتصاد روستا فلج می‌شود و جوانان به شهرها مهاجرت می‌کنند و در پایان روستا از بین می‌رود. اما با اعطاء تسهیلات درست و به موقع به روستاییان برای انجام ضروریات اقتصاد خود از این فاجعه جلوگیری می‌شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها