|
کدخبر: 274878 فاطمه صفری

یک کارشناس مسکن در گفتگو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

ظرفیت تهاتر مسکن در بافت فرسوده و خانه ویلایی وجود ندارد

شقاقی کارشناس مسکن گفت: تهاتر مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید با مسکن در بافت‌های فرسوده با منطقی به نظر نمی‌رسد.

راه و مسکن ظرفیت تهاتر مسکن در بافت فرسوده و خانه ویلایی وجود ندارد

در روزهای گذشته تهاتر خانه‌های ویلایی با مسکن بافت‌های فرسوده سر تیتر اخبار رسانه ها شد. مساله‌ای که هادی عباسی‌اصل  از آن سخن به میان آورده بود و در رابطه با آن گفته بود: «با استفاده از ظرفیت سازمان ملی زمین در بافت‌های فرسوده امکان تهاتر مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید با مسکن در بافت‌های فرسوده فراهم است.» حالا بهتر است با این پرسش شروع کنیم آیا  چنین مساله‌ای امکان پذیر است؟ محمود شقاقی، کارشناس مسکن در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: تهاتر مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید با مسکن در بافت‌های فرسوده با منطق امکان پذیر نیست.

مردم از بافت فرسوده گریزانند

وی ادامه داد: در حال حاضر در بافت‌های فرسوده مردم در حال گریز از این مناطق هستند. کسانی  هم که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، سرمایه‌ای ندارند و در صورتی‌ که از سرمایه کافی برخوردار بودند خانه‌های خود را می‌ساختند. به همین دلیل چنین مساله‌ای امکان پذیر نیست و غیر منطقی به نظر می‌آید.

این کارشناس مسکن با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های کافی در مناطق فرسوده اضافه کرد: همچنین باید در نظر داشت که مناطق فرسوده ما جمعیت گریز است و امکان پذیرش جمعیت را ندارد. زیرا از امکانات کافی برخوردار نیست، جرم و جنایت در بین آنها زیاد است و معمولا  اقشار کم درآمد در آن منطقه زندگی می‌کنند. ضمن آنکه بسیاری از افراد علاقه ای به زندگی در چنین مناطقی ندارند و در تلاشند که به هر قیمتی از بافت فرسوده جدا شوند. با توجه به این مسائل به نظر نمی رسد این منطقه ظرفیت برای چنین ایده‌ای داشته باشد.

زیر ساخت های تهاتر مسکن و زمین فراهم است؟

شقاقی توضیح داد: با توجه به مسائل مطرح شده از سوی مسئولان به نظر می‌رسد چنین موضوعی تنها یک ایده باشد. به همین دلیل  ابتدا باید برنامه ای جامع از این موضوع منتشر شود تا به وسیله برسی آن متوجه شویم آیا زیرساخت های لازم  برای این مساله وجود دارد؟ آیا از لحاظ مالی، فرهنگی و .... توانستند جوابی دریافت کنند یا تنها یک تئوری است. بهتر است با این سوال پیش رویم، آیا اجرای قدم به قدم ان مورد برسی قرار گرفته است و از نظر مالی مشکلی ندارد؟ زیرا ساخت خانه های ویلایی نیاز به بودجه دارد، اصلا  دولت چه مقدار بودجه برای چنین طرحی در نظر گرفته است؟ اگر به صورت وام است، وام کوتاه مدت یا بلند مدت با بهره چند درصد در نظر گرفته شده است.  اصلا این طرح برای چه اقشاری در نظر گرفته شده است. زیرا قبل از اینکه برنامه ای را اجرایی کرد نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد. به عقیده بنده این موضوع تنها در حد یک ایده و شعار است.

این کارشناس مسکن در خاتمه تاکید کرد: در صورتی که زیرساخت‌های این موضوع منتشر شود، راحت‌تر می توان در رابطه با تهاتر مسکن اظهار نظر کرد. زیرا ابتدا باید مبانی را در نظر گرفت و سپس اظهار نظر کرد، این مساله نیاز به تحقیقات در  رابطه با موضوعات مختلف دارد. زیرا  موارد مالی، فرهنگی و .... نیاز به بررسی دارد. اصلا چه شرایطی برای این مساله در نظر گرفته شده است و باید مشخص شود که چنین تهاتری در دست تعاونی، دولت و یا بخش خصوصی است. چرا که شرایط هر یک با یکدیگر متفاوت بوده و بدون اطلاع از این مسائل نمی‌توان در رابطه با آن اظهار  نظر کرد.  در پی این پیشنهاد چه چیزی نهفته است مشخص نیست و نیاز به برسی های بیشتری دارد.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها