|
کدخبر: 271950 محمد انوشه‌ئی

در گفت وگوی گسترش نیوز با کارشناس مسکن مطرح شد :

تاثیر برجام بر قیمت مسکن / منتظر ارزانی خانه باشیم؟

روانشادنیا گفت: در حال حاضر بستر اقتصادی نامناسب باعث رشد تورم در کشور و افزایش روز افزون قیمت مسکن شده است. در این شرایط می توان گفت با کاهش ارزش پول ملی،‌التهاب بازار مسکن بیش تر از گذشته احساس می شود

راه و مسکن تاثیر برجام بر قیمت مسکن / منتظر ارزانی خانه باشیم؟

شاید به نظر اکثر کارشناسان حوزه مسکن، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، دلیل اصلی گرانی در بازار مسکن است که توجه به بخش تولید و افزایش سرعت ساخت و ساز می تواند برای حل این مشکل چاره ساز باشد. سیاست های دولت برای ساماندهی بازار مسکن هنوز نتوانسته است گره ای مشکلات بازر کند و دست اقشار دهک پایین جامعه از بازار مسکن کوتاه مانده است.

مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن، در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز گفت: راه حل بلند مدت و اصولی اصلاح بازار مسکن، تولید متناسب با نیاز است. یعنی الگوی ساختی که متناسب با الگوی تقاضا باشد در حال حاضر انطباقی در این بین نداریم و این موضوع اقدامی است به فضای بازار مسکن در آینده می تواند کمک کند.

مهدی -روانشادنیا

وی در ادامه افزود: در کوتاه مدت نیز ساخت یک میلیون مسکن در کشور کار بسیار پیچیده ای است که بخشی از این موضوع تابع تسریع فعالیت ها، اصلاح کسب و کار و مجوزها و طبیعتا بهبود شرایط اقتصادی در کشور است. بخشی هم به بحث سیاست گذاری در فناوری های جدید ساخت و ساز و استفاده از توان فنی و مهندسی کشور بر می گردد. تقاضای مسکن را بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد در سال است ولی تولید کنونی کمتر از ۵۰۰ هزار واحد شهری و روستایی است و همین امر، بازار را مستعد التهاب می‌کند ک باید مورد توجه قرار بگیرد.

تورم عامل اصلی گرانی مسکن

این کارشناس مسکن گفت: اکنون قیمت مسکن در حال نزدیک شدن به مرز ۴۵ میلیون تومان است در حال حاضر بستر اقتصادی نامناسب باعث رشد تورم در کشور و افزایش روز افزون قیمت مسکن شده است. در این شرایط می توان گفت با کاهش ارزش پول ملی،‌التهاب بازار مسکن بیش تر از گذشته احساس می شود و امید برای خانه دار شدن برای اقشار کم درآمد کمرنگ شده است.

 روانشادنیا گفت: متاسفانه تورم عمومی به قدری بالاست که به تبعیت از آن بازار مسکن حرکت می‌کند. حتی رشد قیمت خانه مقداری با سطح عمومی قیمت‌ها فاصله دارد. این در واقع گران شدن قیمت واقعی مسکن نیست بلکه رشد قیمت اسمی ناشی از تورمی است که در همه سطوح به دلیل کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: اتفاقی که در بازار مسکن همیشه تکرار می شود، رابطه مستقیم افزایش تعداد معاملات مسکن با گرانی هاست، زیرا به متقاضیان برای حفظ ارزش پول و سرمایه گذاری در بازار مسکن، سیگنال مثبت می دهد.

تاثیر تقاضا بر تعداد معاملات

روانشادنیا اظهار کرد: به دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی در سه چهار سال گذشته، اوضاع تولید مسکن چندان مناسب نیست اما تجربه نشان داده تقاضا اثر سریع‌تری بر تعداد معاملات و سطح قیمت‌ها در بازار ملک دارد. تاثیر رکود ساخت و ساز بر بازار مسکن در میان‌مدت و بلندمدت مشخص می‌شود. بنابراین اگر افق نگاه را سال ۱۴۰۱ قرار دهیم می‌شود گفت که موضوع نرخ ارز و شرایط کلی اقتصاد می‌تواند سمت و سوی بازار ملک را تعیین کند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون برای بازار مسکن تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری وجود دارد. افرادی که نگاه مصرفی به خرید خانه داشتند با امید تثبیت قیمت ها ، خرید خود را به تاخیر انداختند که این اتفاق رخ نداد. افرادی هم که نگاه سرمایه‌ای به این بازار دارند با گرانتر شدن خانه، برای کسب سود بیشتر،اقدام به خرید خانه می کنند.

این کارشناس در پایان گفت: با توجه به این موضوع که افزایش قیمت دلار یکی از اصلی ترین عوامل گرانی مسکن در کشور است، امید می رود با توافق برجام و تاثیری که این موضوع بر نرخ ارز می گذارد، شاید کاهش قیمت ها در این بازار پر تقاضا باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها