|
کدخبر: 252783

شوک به بازار مسکن / احتمال کاهش چشمگیر قیمت ها

متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران در اسفند ۱۴۰۰ برابر ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود که در مقایسه مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشت اما نسبت به اسفند ۹۹ که رشد ۹۳.۷ درصدی را ثبت کرد به مراتب کمتر بوده است.

 بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اسفند سال گذشته را منتشر کرد.

براساس آمار بانک مرکزی در اسفندماه سال ۱۴۰۰، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن ۲۹.۶ درصد افزایش داشت.

کاهش ۵.۹ درصدی تقاضا برای خانه‌های ۵ سال ساخت

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا در اسفند ماه سال گذشته حاکی از این است که از مجموع ۶ هزار و ۸۳۴ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۲.۵ درصد بیشترین سهم را داشتند.

با وجود اینکه بیشترین سهم معاملات در اسفند سال گذشته مربوط به خانه‌های با پنج سال ساخت است اما در مقایسه با اسفند ۱۳۹۹ حدود ۵.۹ واحد درصد کاهش یافته است و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های ۱۱ تا ۱۵ سال و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

بهای -مسکن

ارزان‌ترین خانه‌ها در منطقه ۱۸ تهران

همانطور که ذکر شد متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی درشهر تهران در اسفندماه ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب ۶.۲ و ۱۶ درصد افزایش داشته است.

بهای -مسکن-۲

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی ۷۷ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان مربوط به منطقه یک و کمترین آن با ۱۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان مربوط به منطقه ۱۸ است. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۲.۷ درصد و ۳۶.۵ درصد افزایش داشته است.

بهای- مسکن-۳

وضعیت اجاره بها در تهران

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری شهر تهران در اسفندماه سال گذشته نشان دهنده رشد ۴۵.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

همچنین اجاره مسکن در کل مناطق شهری استان تهران در اسفندماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن ۵۰.۲ درصد رشد داشته است.

رشد ماهانه اجاره مسکن در اسفندماه در شهر تهران و کل مناطق شهری نیز به ترتیب ۰.۴ و ۱.۲ درصد است.

قیمت-مسکن-۴

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها