|
کدخبر: 237861

عرضه املاک در بورس کالا موفق بود؟

عرضه املاک مازاد دولتی و نهادهایی همچون شهرداری‌ها در بورس کالا به دلیل ایجاد شفافیت کامل و امکان دسترسی برابر برای همگان از بروز فسادهای احتمالی در چرخه سنتی فروش املاک جلوگیری می‌کند و یک رویه‌ای قانونمند را جایگزین مزایده‌های فعلی می‌کند.

عرضه املاک در بورس کالای ایران عمر یک‌ساله خود را به پایان رسانده و عملکرد موفق بورس کالا در زمینه فروش املاک وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و بانک‌ها باعث شده مشتریان جدیدی برای حضور در این بازار به صف شوند.

یکی از نهادهایی که در راستای رویکرد شفاف سازی قصد دارد عرضه املاک خود را از مسیر بورس کالا انجام دهد، شهرداری تهران است. در این خصوص خبر رسیده که جلسات مقدماتی برای هماهنگی عرضه املاک شهرداری تهران در دستور کار است. به بهانه عرضه املاک شهرداری در بورس کالا به سراغ یکی از کارشناسان بازار سرمایه رفته‌ایم تا اهمیت عرضه‌هایی از این دست برای مخاطبان آشکار شود.

علیرضا سلیمانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص عرضه املاک شهرداری در بورس کالا اظهار داشت: واگذاری سنتی، فرآیندی غیرشفاف دارد که درصد بروز خطا و حتی فساد را در آن بالا می‌برد، طبیعی است که هر فرآیندی اگر غیرشفاف و مبهم باشد، می‌تواند زمینه بروز تخلف و فساد را ایجاد کند و این مسئله منافع ملی را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: ورود مزایده‌های شهرداری به بورس کالا که واگذاری‌ها را به فضای رقابتی هدایت می‌کند، می‌تواند تخلفات را به حداقل برساند و معاملات در تالار شیشه‌ای را جایگزین رویه‌های گذشته کند.

امکان رصد و نظارت کامل در معاملات بورس کالا

به گفته سلیمانی، در مقوله عرضه املاک در بورس کالا در ابتدا سیاست‌ گذاران به عنوان ناظر حضور دارند و همچنین، طرف خریدار و قیمتی که پیشنهاد و در نهایت معامله می‌شود، مشخص خواهد بود. به‌ این‌ ترتیب با توجه به نظارت‌هایی که وجود دارد، شائبه‌هایی پیش ‌از این وجود داشت از میان می‌رود.

روند زمان‌بر واگذاری سنتی املاک

سلیمانی با اشاره اینکه شهرداری‌ها مدام در حال مولدسازی دارایی‌ها و نقل‌وانتقال آن‌ها هستند، گفت: شهرداری‌ها حجم املاک قابل‌واگذاری زیادی دارند که سالیانه در قالب مزایده‌ به فروش می‌رسد.

به گفته وی، در گذشته امکان خرید املاک با قیمت‌های کارشناسی نشده و پایین وجود داشت و به همین دلیل، منابعی که باید در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت تا صرف ارائه خدمات شهری شود، از دسترس خارج می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با عرضه همه املاک شهرداری در بورس، شهرداری‌ها می‌توانند روی درآمد مطمئن و قابل اتکا حساب ویژه باز کنند، تاکید کرد: مزایده سنتی هر ملک شهرداری به طور معمول فرآیندی زمان‌بر دارد که بیش از یک ماه و نیم به طول می‌انجامد. در مزایده‌های شهرداری، ابتدا باید زمان ۱.۵ ماهه سپری شود و سپس در صورت به فروش نرسیدن املاک، بازه ۱.۵ ماهه دوباره تمدید می‌شود.

واگذاری بورسی املاک در ۷ روز

به گفته سلیمانی، در عرضه املاک در بورس، فروش املاک در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و در صورت عدم انجام معامله، امکان عرضه متوالی در هفت روز وجود دارد و به ‌این ‌ترتیب در زمان فروش املاک صرفه‌جویی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صرفه‌جویی در زمان فقط یکی از مزیت‌های عرضه‌های بورس کالاست، توضیح‌داد: در واگذاری املاک شهرداری همواره ابهام‌ها و چالش‌های زیادی وجود دارد و به‌طور قطع اخبار مربوط به وجود شبهه در مزایده سنتی املاک نهادهای مختلف را همه به نوعی دیده یا شنیده‌ایم؛ از این رو عرضه در بورس کالا بهترین مسیر برای شفافیت و پایان شبهه در این دست معاملات است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر