|
کدخبر: 234612

حل یک مشکل بزرگ برای ساخت مسکن ملی

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در شهرهای فاقد زمین، از زمین‌های شهرهای مجاور برای ساخت نهضت ملی مسکن استفاده می‌شود.

«پروانه اصلانی» در خصوص ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن و سایر متقاضیان در شهرهایی که سامانه باز شده اما تامین زمین انجام نشده است، گفت: در هر شهری که زمین تامین نشده باشد و ثبت نام انجام شود، متقاضیان در شهرهای مجاور ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: بر این اساس در هر شهری که زمین موجود نباشد در نزدیک‌ترین شهر مجاور به شرط تامین زمین، متقاضیان ساماندهی می‌شوند. ضرورتی وجود ندارد تا تامین مسکن در همان شهر باشد بلکه می‌توانیم در صورت عدم تامین زمین در شهرهای مجاور متقاضیان را ساماندهی کنیم که این موضوع به اطلاع متقاضیان می‌رسد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: در سامانه نهضت ملی مسکن اطلاعیه‌ای در خصوص تامین نشدن اراضی در شهر مورد تقاضا وجود دارد و شهرهایی که تامین مسکن در آنها انجام می‌شود نیز آمده است.

اصلانی بیان‌داشت: متقاضیان وقتی وارد سامانه می‌شوند و درصدد انتخاب شهر برمی‌آیند حتما اطلاعیه‌ای برای آنها باز می‌شود تا شرایط ثبت‌نام را مطالعه و سپس اقدام به انتخاب شهر کنند.

وی در خصوص انجام پالایش‌های ثبت‌نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، توضیح داد: تقریبا پالایش‌ها به شکل آنلاین انجام شده است. تعدادی ثبت نام هم وجود دارد که شرایط آنان هنوز احراز نشده است.

به گفته این مسوول، به محض ثبت نام متقاضیان به صورت سیستمی سه شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، فاقد مالکیت خصوصی و عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب انجام می‌شود و در نهایت در مدت ۲ تا سه روز وارد کارتابل متولیان اجرا می‌شود.

وی، بررسی شرط چهارم را که سابقه پنج سال سکونت است را مربوط به استان‌ها دانست و گفت: در خصوص سابقه سکونت پنج ساله نیز متقاضیان پالایش شده به کارتابل استان‌ها ارجاع شدند تا صحت این مورد نیز پالایش شود.

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد.

نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت قرار گرفته است. متقاضیان با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.

همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

بر اساس مصوبه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند. همچنین هم اکنون سامانه نهضت ملی مسکن برای مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن باز شده است و تا ۲۰ بهمن می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام کنند.

منبع: وزارت راه وشهرسازی

ارسال نظر