|
کدخبر: 232016

چرا خانه گران شد؟

پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان با بیان اینکه کمبود عرضه اوراق مسکن موجب گران شدن قیمت آن در بازار می شود گفت: کاهش سپرده گذاری تا ۱۰ میلیون تومان می تواند زمان انتظار برای خرید اوراق را کاهش دهد.

 گروه راه و مسکن: اطلاعات و آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که بازار مسکن تهران در آذرماه دچار یک تحرک به لحاظ تعداد معاملات شده است و آنطور که فعالان بازار به آن اشاره داشته اند میزان خرید و فروش مسکن در آذر ماه رشد خوبی نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته داشته است.

بانک مرکزی ماه گذشته، گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن در آذر ماه ۹ هزار و ۷۷۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آن که هفت هزار و ۳۰۴ فقره معامله بود (آبان ۱۴۰۰) رشد ۳۳.۸ درصدی داشت. این آمارها نشان داد که متقاضیان مسکن حتی با وجود آغاز ثبت نام ها در طرح نهضت ملی مسکن باز هم منتظر نمانده اند و قصد خرید کرده اند.

البته متوسط قیمت‌ها در عین حال در آذر ماه که از کانال ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع فراتر نرفته مقدار اندکی افزایش یافته است. بررسی‌ها از رونق نسبی بازار مسکن شهر تهران در آذرماه امسال حکایت دارد. طرف تقاضا تحت تاثیر نزدیک شدن به ماههای پایانی سال به عنوان مهمترین عامل محرک در کنار عواملی همچون بالا رفتن سقف تسهیلات و نصف شدن هزینه خرید اوراق تسه، برای خرید مسکن استقبال نشان داده اند.

برخی فعالان بازار مسکن در گفتگویی معتقد هستند که نصف شدن هزینه خرید اوراق مسکن می تواند موجب رونق خرید و فروش مسکن شود. اما برخی دیگر می گویند اگر بخواهیم منصفانه به بازار مسکن نگاه کنیم باید اذعان کنیم که بازار مسکن این روزها بنا به برخی اخبار خود را بازسازی می کند و احتمال جهش قیمت بسیار بعید است.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که آیا رونق بازار مسکن به دلیل نصف شدن هزینه خرید وام اوراق مسکن است یا دلایل دیگری دارد؟ گفت: نصف شدن هزینه خرید اوراق مسکن باعث استقبال متقاضیان مسکن در بازار مسکن شد بنابراین اگر اقدام بانک مسکن در سال های قبل و زودتر از این رخ می داد قیمت اوراق مسکن هیچگاه تا این حد افزایش نمی یافت.

وی با اشاره به اینکه معاملات مسکن در ماه گذشته بنا به چند دلیل افزایش یافت ادامه داد: تقاضای خرید مسکن حتی با ثبت نام هایی که برای طرح نهضت ملی مسکن انجام شد وجود دارد اما به هر حال پیشنهادهایی را به مدیران بانک مسکن داریم که می تواند باز هم قیمت اوراق را بیشتر از این در بازار کاهش دهد.

پورحاجت گفت: اقدام مناسب مدیریت بانک مسکن در نصف کردن هزینه خرید اوراق مسکن باعث افزایش تقاضا برای خرید مسکن شد اما قطعا به خوبی مدیران بانک مسکن به این نتیجه رسیده اند که نصف شدن هزینه خرید اوراق مسکن باعث افزایش تقاضا در بازار مسکن می شود. پس به به این نتیجه می رسیم که کمبود عرضه اوراق تسه، موجب بالا رفتن هزینه خرید اوراق مسکن بود. این اقدام بانک مسکن را باید به فال نیک گرفت و اتفاقا در زمان مناسبی این بخشنامه ابلاغ و اجرایی شد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور اضافه کرد: سپرده گذاری یک اقدامی است که در تمام بانک های دنیا از ان به عنوان یک امر مهم اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین اگر سقف سپرده گذاری در بانک ها از ۱۶ میلیون تومان کنونی به ۱۰ میلیون تومان برسد شرایط دریافت اوراق مسکن نیز تسهیل می شود.

به نظر می‌رسد عامل نصف شدن هزینه خرید اوراق مسکن به عنوان یک عامل محرک در روزهای پایانی آذرماه بر افزایش تمایل برای خرید مسکن موثر بوده است. روز ۲۳ آذر سال ۱۴۰۰ بانک مسکن هزینه دریافت وام اوراق که هم‌اکنون تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان در تهران است به نصف کاهش داد.

به دنبال این خبر، قیمت هر برگه اوراق تا میانگین ۱۱۱ هزار تومان افزایش یافت اما در ادامه کاهش پیدا کرد و روز یکم دی ماه به ۸۷ هزار تومان رسید. بر این اساس زوجین تهرانی با پرداخت حدود ۴۲ میلیون تومان، وام ۴۸۰ میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد که حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد خانه‌های ارزان قیمت در مناطق جنوبی تهران را پوشش می‌دهد.

پیش‌بینی‌ها از بازار مسکن در ماههای پیش رو حکایت از آن دارد که بازار ظرفیت رشد سنگین قیمت را ندارد. اما ممکن است نوساناتی اندک تا ۵ درصد تا پایان سال اتفاق بیفتد اما رشد جهشی قیمت دور از ذهن خواهد بود.

البته برخی آلارم هایی که به بازار مسکن داده می شود به نظر می رسد اجاره بها سرعت بیشتری نسبت به رشد قیمت مسکن در بازار داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها