|
کدخبر: 225976

چالش تأمین مالی در پروژه‌های ساخت مسکن

کارشناس اقتصاد مسکن گفت: توسعه عرضه مسکن شهری فراتر از اینکه نقش لوکوموتیو را ایفا می‌کند، می‌تواند لنگر اقتصاد کلان هم باشد.

حسین درودیان در نشست «سازوکار بهینه مشارکت نظام بانکی در طرح‌های ملی ساخت مسکن» که سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد، با تاکید بر لزوم نقش آفرینی دولت در ساخت گسترده مسکن برای مردم گفت: افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، تأمین مالی ساخت مسکن را جذاب کرده است و به همین دلیل پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن مشکلی بابت تأمین مالی ندارد.

تأمین مالی ساخت مسکن باید از روش‌های متنوع انجام شود

کارشناس اقتصادی در این نشست ضمن اشاره به اهمیت اجرای پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن گفت: توسعه عرضه مسکن شهری فراتر از اینکه نقش لوکوموتیو را ایفا می‌کند، می‌تواند لنگر اقتصاد کلان هم باشد. اگر واقعاً چنین کاری شدنی بشود لنگر سرمایه اجتماعی هم می‌تواند بشود و انتظارات کلی درباره اقتصاد چرخش می‌کند و به سمت مثبتی می‌رود.

وی افزود: وضعیت دسترسی به مسکن مردم به نحوی است که ایجاب می‌کند دولت در این زمینه ورود کند و پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن را در دستورکار قرار دهد. اما در تأمین مالی چنین طرحی باید متنوع سازی در دستورکار قرار بگیرد و نظام بانکی با محدودیت‌هایی که دارد، بخشی از این تأمین مالی را به عهده بگیرد.

پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن چالش تأمین مالی ندارد

مدرس دانشگاه با اشاره به سود ده بودن ساخت مسکن گفت: در حال حاضر قیمت مسکن در کشور بالا رفته و این مسئله یک فرصت برای تأمین مالی پروژه‌های ساخت مسکن است. این سوددهی موجب می‌شود بتوان از روش‌های متنوعی برای آن تأمین مالی کرد. همچنین لازم است پروژه‌ها به نحوی تعریف شود که سرمایه اختصاص داده شده به آن بازگشت پذیر باشد. اگر پروژه‌های ساخت گسترده مسکن به درستی طراحی شود، تأمین مالی آن نمی‌تواند به عنوان یک مشکل مطرح شود و بالاخره مشکل آن رفع می‌شود.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها