|
کدخبر: 219374

شیوه جدید گرانفروشی ایرلاین ها پس از دستور کاهش قیمت

کاهش قیمت بلیت هواپیما از ۲ تا ۳ درصد شروع می‌شود و تا ۳۳ درصد ادامه می‌یابد؛ هر ایرلاینی که گرانفروشی کند با برخورد وزارت راه و شهرسازی مواجه خواهد شد.

روز ۳۰ آبان خبر کاهش ۱۲ تا ۱۳ درصدی نرخ بلیت هواپیما ابلاغ شد و طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی باید از اول آذر تمامی ایرلاین‌ها اقدام به کاهش قیمت نرخ‌های خود کنند. اما بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که با وجود آنکه تمامی مسئولان از جمله وزیر راه و شهرسازی و همچنین مسئولان بخش هوایی کشور خبر از کاهش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۵ درصد را می‌دهند، در نرخ نامه جدید نه فقط قیمت‌ ها در برخی از مسیرها کاهش نیافته بلکه قیمت بسیاری از مسیرها به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر سقف نرخ بلیت هواپیما در مسیرهایی از جمله تهران-مشهد حدود ۹۷۰ هزار تومان بود و یا مسیر تهران-تبریز حداکثر نرخ ۵۷۰ هزار تومان بود. در نرخ نامه جدیدی که ایرلاین‌ها اعلام کرده اند قیمت مسیر مشهد به ۹۸۲ هزار تومان و مسیر تهران-تبریز به ۸۵۱ هزار تومان رسیده است.

گرانفروشی-ایرلاین-ها-۱

گرانفروشی-ایرلاین-ها-2

با توجه به آنکه روز گذشته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود که قیمت بلیت هواپیما از ۲ تا ۳۳ درصد در مسیرهای مختلف کاهش یافته است، اما به نظر می‌رسد که بین ۲ تا ۳۳ درصد در مسیرهای هوایی با افزایش قیمت مواجه شده اند.

مسعود اسعدی سامانی با بیان اینکه میانگین قیمت نرخ بلیت هواپیما از امروز اول آذر ماه بین ۱۲ تا ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت، گفت: کاهش قیمت بلیت هواپیما از ۲ تا ۳ درصد شروع و تا ۳۳ درصد ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما دیگر کف قیمتی نداریم، افزود: نرخ‌ها شناور و سقف قیمتی تعیین شده و متناسب با ایام و پیک‌های ساعتی قیمت‌ها تغییر خواهند کرد.

اسعدی سامانی با بیان اینکه مردم می‌توانند در اواسط هفته بلیتی با قیمت حدود ۵۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۹۰۰ هزار تومان خریداری کنند، اضافه کرد: ارزان‌ترین نرخ بلیت ما ۵۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان مربوط به مسیر تهران_اراک است و گران‌ترین مسیر خطوط پروازی تهران_چابهار است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی در قبال این کاهش قیمت قول مساعدی از وزیر راه و شهرسازی گرفته‌اند که بتوانند تسهیلات و اعتباراتی به ایرلاین‌ها پرداخت کنند، بیان کرد: این کاهش قیمتی از امروز اعمال خواهد شد و ممکن است ایرلاین‌ها طی یکی دو روز آینده برای بارگذاری قیمت‌ها در ایرلاین‌های خود با مشکلاتی مواجه شوند که پس از گذشت یکی دو روز این قیمت‌ها تغییر خواهد کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه قیمت بلیت مسیر تهران_اهواز نیز ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: قیمت مسیر تهران_شیراز هم کاهش بسیاری پیدا کرده و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک ما شاهد بهبود وضعیت ایرلاین‌ها باشیم.

با گرانفروشی ایرلاین ها برخورد خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی که از کاهش ۱۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما خبر داده است، گفت: با گرانی فروشی ایرلاین‌ها برخورد قاطعی خواهیم کرد. با شیوع ویروس کرونا ایرلاین‌ها مکلف به پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت خود بودند و قبل از آغاز دولت سیزدهم نیز قیمت بلیت هواپیما افزایش یافته بود که اعلام کردند این افزایش قیمت بر اساس رشد سالانه قیمت‌ها بوده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ ایرلاینی حق ندارد بلیت را گران‌تر از نرخ‌های شهریورماه بفروشد و هر ایرلاینی که گران‌فروشی کند با برخورد ما مواجه خواهد شد.

اما بررسی‌های صورت گرفته در همین نرخ نامه جدید برخلاف صحبت‌های مسئولان هوایی کشور است و با توجه به آنکه بسیاری از مردم و مسافران تصور می‌کنند که از امروز می‌توانند بلیت ارزان تری بخرند، اما به نظر می‌رسد شیوه جدیدی از گران فروشی را ایرلاین‌ها با این وضعیت رقم زده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر