|
کدخبر: 215172

متقاضیان طرح ملی مسکن بخوانند

ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن همچنان ادامه دارد و بیش از ۸۰۰ هزار متقاضی تاکنون ثبت نام خود را تکمیل کرده اند.

ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن از ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شد و مقرر شد تا یک ماه متقاضیان واجد شرایط برای ثبت نام خود اقدام کنند.

جهت ثبت نام سامانه ثمن (سامانه نهضت ملی مسکن) به نشانی saman.mrud.ir راه اندازی شد تا متقاضیان مدارک و اطلاعات هویتی خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

از زمان آغاز ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن تا ۱۶ آبان ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۸۶ هزار و ۳۵۴ نفر ثبت نام خود را در سامانه تکمیل کرده اند و ثبت نام همچنان ادامه دارد.

 بر اساس قانون جهش تولید مسکن، تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند تا اراضی مازاد خود را به اجرای این طرح اختصاص بدهند که در این خصوص از زمان ابلاغ قانون توسط رئیس جمهور دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها مکلف هستند تا در دو ماه زمین‌های مستعد خود را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی معرفی کنند.

یکی از مواردی که چندی پیش مطرح شد مربوط به بیمه پروژه‌های نهضت ملی مسکن است که قرار است تمام این پروژه‌ها بیمه کیفیت شوند و این ویژگی باعث می‌شود متقاضیان با اطمینان بیشتری در خصوص کیفیت‌های واحدهای نهضت ملی مسکن نسبت به مشارکت در اجرای این طرح ترغیب شوند.

همچنین براساس توافقی که میان وزارت راه و وزارت صمت انجام می‌شود مصالح ساختمانی پیش‌فروش می‌شود نگرانی‌ها در خصوص احتمال افزایش قیمت مصالح ساختمانی در اجرای طرح، برطرف می‌شود.

براساس طرح نهضت ملی مسکن قرار است ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال ساخته شود و واجدین شرایط با داشتن ۴ شرط از جمله تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن می‌توانند ثبت نام خود را در سامانه تکمیل کنند.

همچنین زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن نیز می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

در این میان محدودیتی برای سرپرستان خانوار درنظر گرفته نشده است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است.

لازم به ذکر است که زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی می‌شود و بدون محدودیت سنی می‌توانند ثبت نام کنند.

 بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال که معادل ۲۰ درصد از تسهیلات هر بانک است، به وام مسکن اختصاص خواهد یافت و این رقم هر سال به تناسب تورم افزایش پیدا می‌کند از طرفی هر بانکی که این قانون را رعایت نکند ۲۰ درصد در قالب مالیات جریمه می‌شود.

قانون جهش تولید مسکن در ۲۵ ماده و ۳۲ تبصره در مجلس یازدهم مصوب شد و اوایل مهرماه سال‌جاری توسط رییس‌جمهور برای اجرا، ابلاغ شد.

منبع: میزان

ارسال نظر