|
کدخبر: 213744

با جدیدترین تسهیلات مسکن آشنا شوید

وام ۱۵۰میلیون تومانی مسکن ویژه خانواده‌های عیالوار، وام مسکن حمایتی و پرداخت دوباره وام ودیعه خانه، جدیدترین تسهیلاتی است که در حوزه مسکن پرداخت می‌شود.

 امیرحسین بانکی‌پور، رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و نماینده مجلس هم امروز خبر داده است که به خانواده‌های دارای سه فرزند وام ۱۵۰ میلیون تومانی مسکن پرداخت می‌شود.

او البته جزئیات پرداخت این وام را اعلام نکرده اما توضیح داده است: برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت باید وارد الگوی ۳ فرزندی شویم بنابراین برای رفع مشکل مسکن، دولت در طرح جهش مسکن اولویت ویژه‌ای برای خانواده‌های دارای ۳ فرزند در نظر گرفته به این صورت که با فروش اقساطی و قیمت تمام شده به آنها واگذار شود و همچنین تسهیلات وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای ساخت این زمین‌ها به خانواده‌های دارای ۳ فرزند تعلق خواهد گرفت.

آغاز پرداخت وام مسکن حمایتی

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از آغاز پرداخت وام مسکن حمایتی خبر داده است.

او در چهارمین همایش ملی پدافند شهری توضیح داده است که همه بانک‌ها موظف هستند ۲۰ درصد از سهم تسهیلات بانکی را به بخش مسکن پرداخت کنند.

او رقم تسهیلات مسکن را ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته است که این موضوع قانون است و اگر بانکی این تکلیف قانونی را اجرا نکرد ۲۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شود.

پیش از این در ۲۸ شهریور امسال، مجلس پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح جهش تولید مسکن را تصویب کرده بود و حالا این موضوع به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

 رئیس یکی از شعب بانک مسکن به اقتصاد آنلاین توضیح می‌دهد که پرداخت وام مسکن حمایتی به شعب بانکی بخشنامه شده است اما این وام به صورت مستقیم به متقاضیان پرداخت نمی‌شود و بانک‌ها تسهیلات را به انبوه‌سازان و پیمانکاران مسکن حمایتی پرداخت می‌کنند.

او همچنین می‌گوید که وام مسکن حمایتی تقرببا به همه استان‌ها پرداخت می‌شود.

با این حساب اگر فرض کنیم که کل تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی به مسکن حمایتی پرداخت می‌شود و میانگین مبلغ وام را ۴۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، دولت در واقع امسال برای حدود ۹۰۰ هزار نفر وام مسکن حمایتی در نظر گرفته است.

البته وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است که تاکنون زمین ساخت حدود یک میلیون مسکن حمایتی تامین شده است.

بر اساس اعلام قبلی وزارت راه و شهرسازی برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان، شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است و وام مسکن روستایی هم ۲۵۰میلیون تومان است.

همچنین نرخ سود وام برای دهک‌های اول تا سوم پنج درصد و برای دهک‌های چهارم و پنجم ۹ درصد در نظر گرفته شده است.

همچنین برای گروه‌های با درآمد متوسط و جزو دهک‌های ششم و هفتم، تسهیلاتی با نرخ سود ۱۲ درصد پیش بینی شده است.

البته اجبار بانک‌ها به پرداخت ۹۰۰ هزار فقره وام مسکن حمایتی فشار سنگینی بر منابع بانکی خواهد داشت و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این مساله اثرات تورمی دارد.

پرداخت دوباره وام اجاره مسکن

در شرایطی که مهلت ثبت‌نام برای وام اجاره مسکن در انتهای شهریور امسال به پایان رسیده بود، وزارت راه و شهرسازی چند روز پیش اعلام کرد که دوباره مهلت ثبت‌نام پرداخت وام اجاره مسکن تمدید شده است و افراد تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ فرصت دارند که برای دریافت این وام ثبت‌نام کنند. بر اساس اعلام محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام‌ کرده‌اند و حدود ۳۴۰ هزار متقاضی مدارک خود را بارگذاری و ۱۷ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده و مطابق ادعای وزارت راه و شهرسازی همه مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون یا منتظر پاسخ استعلام خود هستند یا به نظام بانکی معرفی شده‌اند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است. سود وام اجاره مسکن ۱۳ درصد است.

البته منابع وام اجاره مسکن هم محدود بوده و با وجود آنکه محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی شمار مستاجران را حدود ۸.۵ میلیون خانوار دانسته، تعداد وامی که برای اجاره مسکن پرداخت می‌شود به زیر یک درصد جمعیت مستاجر می‌رسد.

 

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر