|
کدخبر: 213612

واگذاری مسکن ارزان منتفی شد؟

دولت و مجلس مدعی‌اند که با طرح جهش مسکن قرار است مردم صاحب خانه‌های متری سه میلیون تومانی شوند.

 اما گزارش‌‌ اخیر مرکز آمار از تورم ۱۴۴درصدی برخی از مصالح ساختمانی خبر می‌دهد. با این تورم، دولت چگونه می‌تواند مسکن ارزان به مردم بدهد. آیا واگذاری مسکن ارزان منتفی است؟

 مرکز آمار ایران اخیرا گزارش تورم مصالح ساختمانی را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه مصالح ساختمانی در تابستان۱۴۰۰ به ۸۸.۴ درصد رسیده است.

اما برخی از انواع مصالح ساختمانی سردمدار تورم بوده‌اند؛ سیمان، بتن، شن و ماسه در صدر جدول افزایش تورم قرار دارند و تورم نقطه به نقطه آنها ۱۴۴ درصد بوده است.

افزایش تورم مصالح ساختمانی در حالی است که دولت می‌خواهد سالانه یک میلیون واحد مسکونی ارزان قیمت به مردم بدهد.

قیمت مسکن در طرح جهش تولید

آنگونه که اسماعیل حسین زهی، نماینده مجلس پیش از این گفته بود قیمت هر متر مربع خانه در طرح جهش مسکن حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. اگرچه انبوه‌سازان ساخت مسکن این عدد را رد کردند و می‌گویند چنین چیزی ممکن نیست.

ایرج رهبر، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفته میانگین قیمت ساخت واحدهای مسکونی با مصالح ساختمانی با کیفیت متوسط، حدود متری ۱۰ میلیون تومان است.

البته او گفته اگر دولت بتواند تخفیف‌های دولتی دریافت کند، قیمت مسکن در طرح جهش مسکن کمتر از ۵ میلیون تومان نمی‌شود.

البته تاکید دولت بر این است که می‌خواهد قیمت مصالح ساختمانی را کنترل کند و با این کار، قیمت مسکن را ارزان نگه دارد. حتی وزیر صمت از عرضه سیمان در بورس خبر داده و گفته بود قیمت هر پاکت سیمان به ۲۴ هزار تومان رسیده است.

اما حالا گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید تورم سالانه مصالح ساختمانی ۸۸ درصد شده و سیمان بیشترین میزان تورم را داشته است. تورم ۱۴۴ درصدی!

البته ایرج رهبر قبلا هم گفته بود که هر سه ماه یکبار قیمت مصالح ساختمانی بیشتر می‌شود. خبری که نشان می‌دهد احتمال اینکه دولت بتواند خانه‌های طرح جهش مسکن را ارزان به دست مردم برساند، ضعیف است.

هزینه ساخت مسکن طرح جهش با کیست؟

اما گویا قرار نیست ساخت مسکن در طرح جهش تولید  با دولت باشد. آنگونه که دولت اعلام کرده ساخت مسکن‌ در طرح جهش تولید مسکن یا با خود مردم است و یا با انبوه‌سازان.

دولت قرار است به مردم وام ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی بدهد و آنها خودشان هزینه ساخت مسکن را بدهند. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا با این وام و تورم مصالح ساختمانی، مردم می‌توانند صاحب خانه شوند؟

نکته مهم این است که احتمالا قیمت هر متر واحد مسکونی در طرح جهش مسکن بیش از ۳ تا ۵ میلیون تومان باشد. یعنی اگر به گفته ایرج رهبر، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در طرح مسکن رئیسی ۱۰ میلیون تومان باشد، متوسط قیمت یک واحد ۷۰ متری حدود ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود. دو برابر میلغ وامی که دولت می‌دهد.

در این حالت افراد باید جز ۲۰۰ ت ۴۵۰ میلیون تسهیلات خرید مسکن، حعادل همین مبلغ هم آورده اولیه داشته باشند.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر