|
کدخبر: 199350 محمد انوشه‌ئی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار مسکن مطرح شد:

راهکاری موثر برای خانه دار شدن مردم

محسن فلکی گفت: اهدای زمین رایگان به مردم و کارآمدتر کردن صندوق مسکن ادارات و شرکتها می تواندبرای خانه دار کردن مردم بسیار موثر باشد.

راه و مسکن راهکاری موثر برای خانه دار شدن مردم

این روزها قیمت مسکن به حدی افزایش پیدا کرده که نه تنها خرید خانه بلکه اجاره و رهن در تهران نیز برای بسیاری از افراد به شدت سخت شده و از توان مردم خارج است. در این شرایط راه خانه دار کردن مردم چیست؟ برای بررسی بیشتر این موضوع گفت و گویی با محسن فلکی، کارشناس بازار مسکن انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

فلکی در ابتدای صحبت‌های خود به خبرنگار سرویس راه و مسکن گسترش نیوز گفت: بعد از رشد افسار گسیخته مسکن در چند سال گذشته و رویا شدن مسکن برای خانه اولی ها و در کنار آن بی اثر بودن وام خرید مسکن و با توجه به اینکه عمده هزینه مسکن صرف زمین می شود، سیاست گذار باید به فکر راه حل جدید برای خانه دار کردن مردم باشد که اهدای زمین رایگان به مردم و کارآمدتر کردن صندوق مسکن ادارات و شرکتها می تواند بسیار موثر باشد.

فلکی-مسکن

این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: ما در مسکن ،تشکل انبوه سازان را داریم که به دو بخش صنعتی سازان و سنتی سازان تقسیم می شود که اگر سازنده های های سنتی با اطلاعات و تکنولوژی روز  این صنعت آشنایی بیشتر داشته باشند وطبق استاندارد های جهانی عمل کنند نه تنها به قیمت تمام شده افزوده نمی شود ،بلکه کاهش قیمت تمام شده مسکن را خواهیم داشت.

نگاه اشتباه به حوزه مسکن

فلکی همچنین در خصوص بورس مسکن گفت:  بورس مسکن نشات گرفته از نگاه اشتباه به مسکن است در تمام دنیا به مسکن نگاه مصرفی دارند ولی متاسفانه در کشور ما به علت عدم رونق تولید اغلب مردم  مسکن را با دید سرمایه ای نگاه می کنند به طوری که حتی با پرداخت وام‌های میلیونی از طرف دولت هم مردم به هیچ وجه توانایی خرید مسکن را ندارند. با این حال متاسفانه سیاست گذار به جای اصلاح این نگاه خود با تصمیمات غلط مانند بورس مسکن ،مهر تایید به این فرهنگ غلط میزند و ما با فرار سرمایه از بخش تولید و سرازیر شدن نقدینگی به مسکن رو به رو می شویم و این سیکل معیوب همچنان ادامه پیدا می کند و ما هرساله شاهد رشد افسار گسیخته مسکن هستیم.

وی ادامه داد: ورود مصالح ساختمانی به بورس برای انبوه سازان بسیار تاثیرگذار است و می‌توانند نسبت به عرضه و تقاضا خرید خودشان را انجام دهند. ولی تاثیر زیادی روی قیمت مسکن نخواهد گذاشت. ورود مسکن به بورس نیز کار بسیار اشتباهی است و در هیچ کشوری تا به حال این اتفاق نیفتاده است و عملا باعث تلقین و تایید این نگاه می‌شود که مسکن کالای سرمایه ای است.

اولویت دولت جدید برای حل مشکل مسکن چیست؟

این کارشناس مسکن افزود : دولت آینده اگر قصد انجام فعالیت در بازار مسکن را داشته باشد باید تعهدات پروژه مسکن مهر و پروژه ملی مسکن را انجام دهد. حالا اگر خودش هم بخواهد تعهدی بدهد در سال اول و دوم قطعا تاثیری نخواهد گذاشت چون حداقل ساخت یک پروژه دو سال زمان می‌برد یعنی حتی اگر از روز اول هم فعالیت خود را در این زمینه شروع کند حدودا دو سال کاری از دستش بر نمی آید».

فلکی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: متاسفانه قیمت مسکن با بازارهای موازی مثل سکه و دلار بالا می‌رود. ولی به علت چسبندگی قیمت ها با کاهش نرخ آن‌ها قیمت مسکن کم نمی‌شود. قیمت مسکن در صورت رکود بازار و احتیاج به نقدینگی برخی از سازنده ها می‌تواند چند درصد کاهش داشته باشد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها