|
کدخبر: 199062

خبر مهم درباره افزایش سقف وام مسکن

مدیرعامل بانک مسکن از افزایش سقف وام مسکن جوانان به یک میلیارد تومان در تهران خبر داد و گفت: این رقم در شهرهای بزرگ ۸۵۰ میلیون و در سایر شهرها ۷۰۰میلیون تومان است.

راه و مسکن خبر مهم درباره افزایش سقف وام مسکن

مدیرکل اعتبارات بانک مسکن: وام یک میلیاردی مسکن جوانان به کسانی که از ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ حساب باز می‌کنند تعلق می‌گیرد. اما کسانی که قبلاً حساب باز کرده‌اند، برای بهره بردن از وام یک میلیارد تومانی، می‌توانند با بستن حساب قبلی و دریافت سود، دوباره حساب جدیدی باز کنند.

محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن، روز گذشته در نشست خبری، با اعلام خبر افزایش وام مسکن جوانان گفت: «با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن از سال گذشته برای افزایش وام مسکن جوانان به بانک مرکزی درخواست افزایش سقف اعتبار داشتیم که در گام نخست وام مسکن جوانان به ۴۰۰ میلیون تومان در تهران افزایش یافت. با توجه به رشد مجدد قیمت‌ها در بخش مسکن، به بانک مرکزی پیشنهاد افزایش وام جوانان را دادیم که نهایتاً با مصوبه شورای عالی پول و اعتبار موفق به اخذ مجوز برای افزایش یک میلیاردی وام مسکن جوانان شدیم.» به این ترتیب با افزایش وام مسکن از ۴۰۰ میلیون به یک میلیارد تومان، وام مسکن جوانان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۱۵۰ درصد افزایش دارد. به گفته مدیرعامل بانک مسکن، «بر این اساس از روز ۱۷ شهریورماه، به تمام بانک‌ها ابلاغ خواهد شد که افتتاح حساب مسکن جوانان نزد شعبات بانک مسکن با سقف یک میلیاردی انجام شود.»

جزئیات وام یک میلیارد تومانی

مبلغ وام مسکن جوانان در کشور متفاوت است. مبلغ این وام در تهران بیشتر از سایر شهرها است. در کلانشهرها هم وام مسکن جوانان از شهرهای دیگر بیشتر است. آن‌طور که مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری خود اعلام کرد: «مبلغ وام مسکن جوانان در تهران یک میلیارد تومان، در مراکز استان‌ها ۸۵۰ میلیون تومان و در دیگر شهرهای بزرگ ۷۰۰ میلیون تومان است.»

به گفته شایان، کرج، مشهد، تبریز اصفهان، اهواز، شیراز و کرمانشاه جزو شهرهای بزرگ محسوب می‌شوند که مشمول دریاف وام ۸۵۰ میلیونی خواهند بود.

امکان برداشت بعد از ۵ سال

مدیرعامل بانک مسکن گفت: متقاضیان از امروز می‌توانند با افتتاح حساب مسکن جوانان و واریز ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، ۱۵ سال بعد وام یک میلیاردی را دریافت کنند.

اینکه آیا امکان دریافت این وام زودتر از موعد۱۵ ساله است، مدیرعامل بانک مسکن گفت: «متقاضیان در تهران می‌توانند بعد از ۵ سال از افتتاح این حساب، با تغییر ضرایب مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان برداشت داشته باشند.»

به گفته شایان «منابع تأمین این وام حساب سپرده جوانان است و به همین دلیل امکان برداشت آن زیر ۵ سال وجود ندارد.» برخی از سپرده‌گذاران که از سال‌های قبل، برای وام مسکن جوانان سپرده‌گذاری کرده‌اند این سؤال را دارند که افزایش مبلغ وام شامل حساب های قبلی هم می‌شود یا خیر؟ محمدحسن علمداری مدیر امور اعتبارات بانک مسکن، در پاسخ به این سؤال به «ایران» گفت: خیر. کسانی که از سال‌های قبل حساب افتتاح کرده‌اند با سقف‌های قبلی می‌توانند وام را دریافت کنند. یک راه حل این است که این افراد حساب قبلی خود را ببندند و سود خود را دریافت کنند و حساب جدیدی باز کنند. البته باید توجه کنیم با افتتاح حساب جدید، ۵ سال بعد امکان برداشت وجود دارد. البته به نظر ما افتتاح حساب جدید به نفع این افراد می‌شود. چون برای حساب قبل سودی به آنها تعلق می‌گیرد، بعد با اضافه کردن به مبلغ واریزی، اما از سقف بالاتر وام می‌توانند استفاده کنند. کسانی که می‌خواهند ۵سال بعد برداشت کنند به نفعشان است حساب قبلی را ببندند و حساب جدیدی باز کنند.

واریز مبلغ

مبالغ واریزی در حساب مسکن جوانان بانک مسکن به‌صورت ماهانه، سالانه و یکجا است. به استناد اظهارات روز گذشته مدیرعامل بانک مسکن، حداقل مبلغ واریزی ماهانه به حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای دریافت این تسهیلات ماهانه ۲۰۰ هزار تومان است. در شرایطی که متقاضی ۱۵ سال ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به بانک بپردازد می‌تواند از سقف میزان این تسهیلات استفاده کند. مدیرکل اعتبارات بانک مسکن در مورد مبلغ واریزی به‌صورت ماهانه، سالانه و یکجا گفت: متقاضیان می‌توانند برای دریافت وام یک میلیارد تومانی در سال پانزدهم بعد از افتتاح حساب، برای واریز مبلغ به‌صورت ماهانه، تا ۲سال ماهانه ۲۰۰ هزار تومان، از سال سوم تا سال دهم ماهانه ۳۰۰ هزارتومان و از سال دهم تا آخر ماهانه ۴۰۰ هزار تومان را واریز کنند. مبلغ واریز سالانه ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و مبلغ واریز به‌صورت یکجا ۳۳ میلیون تومان است.که ضریب سود برای واریز ماهانه کمترین و برای واریز یکجا بیشترین ضریب خواهد بود.

سود وام

به گفته مدیرکل اعتبارات بانک مسکن در حال حاضر سود وام حساب مسکن جوانان ۹ درصد است.

او افزود: البته سود زمان دریافت وام بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود ولی چون حساب مسکن جوانان به‌صورت سپرده‌گذاری است، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سود حساب سپرده‌گذاری همیشه پایین‌تر است. مثلاً اگر ۱۰ سال دیگر، شورای پول و اعتبار نرخ سود را ۱۲ درصد کند، نرخ سود سپرده‌گذاری وام مسکن جوانان ۶ درصد خواهد بود، برعکس اگر سال‌های بعد، نرخ سود ۲۴ درصد اعلام شود، سود ۹ درصدی حال حاضر سپرده‌گذاری وام مسکن جوانان، ۱۲ درصد خواهد بود. نرخ سود تابع نرخ‌گذاری شورای پول و اعتبار و مخصوص سپرده‌گذاری است.

پوشش دهی وام

با توجه به آخرین آماری که بانک مرکزی از متوسط قیمت مسکن اعلام کرده است، این قیمت در تهران ۳۰ میلیون تومان برای هر متر آپارتمان است. به این ترتیب وام یک میلیارد تومانی مسکن جوانان امروز برای خرید واحدی ۷۰ متری در شهر تهران، ۵۰ درصد مبلغ آن را پوشش می‌دهد.

مدیرکل اعتبارات بانک مسکن در خصوص پوشش دهی مبلغ جدید وام مسکن جوانان گفت: هدف ما این است که بر فرض تورم فعلی، وام یک میلیارد تومانی در ۱۵ سال آینده ارزش ۴۰۰ میلیون را داشته باشد و حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه یک واحد مثلاً ۶۰ متری را پوشش دهد.

شرایط حساب

متقاضی وام مسکن جوانان با افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان که یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است و با سپرده‌گذاری دائم و ماهانه که برنامه‌های آن توسط بانک مسکن ارائه‌شده است، پس از حداقل ۵ سال و حداکثر ۱۵ سال می‌تواند وام مسکن جوانان را دریافت کند. یکی از تفاوت‌های مهم حساب جوانان بانک مسکن با وام‌های دیگر بی‌نیازی به سپرده‌گذاری یکباره و یکجاست. کسانی که قصد افتتاح حساب برای دریافت وام مسکن را دارند می‌توانند سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهانه (به‌دفعات یا به‌صورت یکجا در ابتدای دوره) آغاز کنند.

براساس قوانین اعلام شده از طرف بانک مسکن، هر شخصی که به سن هجده سال تمام رسیده یا حکم رشد او از سوی دادگاه صادرشده باشد می‌تواند به‌نام خود یا کسانی که تحت سرپرستی و قیمومت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند. برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است ولی برداشت از حساب باید به صورتی انجام گیرد که متوسط موجودی حساب از حداقل مبلغ تعیین‌شده توسط بانک مرکزی در هرسال کمتر نشود. در ابتدای هرسال حداقل مبلغ واریزی ماهانه افتتاح‌کنندگان حساب‌های جدید در آن سال توسط بانک مرکزی تعیین و ابلاغ خواهد شد. انتقال حساب وام مسکن جوانان به بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) مانعی ندارد.حساب وام مسکن جوانان، می‌تواند به نام مادر برای فرزندی که به سن قانونی نرسیده افتتاح شود و مادر حق برداشت از این حساب را دارد.


وام مسکن جوانان دارای بالاترین مدت‌زمان تقسیط بین دیگر تسهیلات بانک مسکن است و امکان تقسیط تا ۲۰ سال هم وجود دارد. نرخ سود تسهیلات اعطایی با توجه به مصوبات بانک مرکزی در زمان استفاده از تسهیلات تعیین می‌شود و دو روش برای بازپرداخت تعیین شده است. یکی بازپرداخت به روش ساده که حداکثر ۲۰ سال است و طولانی‌ترین زمان قسط‌ بندی است. دیگری بازپرداخت وام مسکن جوانان به روش پلکانی است که حداکثر ۱۲ سال طول می‌کشد.

همچنین اگر شهروندی از دریافت تسهیلات مسکن حساب پس‌انداز جوانان منصرف شود، سود سپرده به او پرداخت خواهد شد.امکان واگذاری تسهیلات نیز در این سپرده‌گذاری وجود دارد. در صورت انصراف، نرخ سود براساس نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به‌حساب شخص پرداخت می‌شود و درصورت واگذاری امتیاز وام، انتقال حساب به بستگان نزدیک (پدر، مادر، فرزند، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ) امکانپذیر است.

منبع: ایران

ارسال نظر