|
کدخبر: 197496

پیوست حمل و نقل در کنار ساخت یک میلیون مسکن

‌کارشناس حمل و نقل گفت: دولت عزم ساخت سالانه یک‌ میلیون واحد مسکن دارد، اگر این تعداد مسکن ساخته شود اما پیوستِ حمل و نقل آن دیده نشود، این نهضت موفق نیست چون هدف از ساخت مسکن، رفاه جامعه است و رفاه هم بدون تامین زیرساخت‌های حمل و نقل محقق نمی‌شود.

محمدجواد خسروشاهی در گفت‌‌وگویی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که اولویت اصلی کشور در سال های پیشِ رو، نجات اقتصاد جامعه است؛ طبق فرمایشات مقام معظم رهبری‌ تمرکز اصلی اقتصاد حداقل در شرایط فعلی کشور باید روی رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولیدکنندگان باشد‌ نکته‌ای که قطعا باید در صدر اولویت های کشور قرار گیرد.

وی افزود: با این فرض که موانع تولید را رفع شده بدانیم و بگوییم در کشوری زندگی می‌کنیم که تولید را به حداکثر ممکن رسانده است، خود را بی نیاز کرده و از طریق صادرات مابقی تولیدات، به فکر درآمدزایی بیشتر است و نیم‌نگاهی هم به واردات محصولات بدون مشابه داخلی دارد تا تماماً بی نیاز شود، در نگاه اول خواهیم گفت این کشور بدون شک از قدرت های برتر اقتصادی دنیا خواهد بود.

 کارشناس سیاست‌گذاری حمل و نقل اظهار کرد: اما نکته‌ مغفول مانده، اهمیت حمل و نقل کالا‌ها و تولیداتی است که در مورد آن ها صحبت کردیم، نکته ای در فرمایشات رهبری نیز بارها به آن اشاره شده است.

خسروشاهی ادامه داد: وظیفه‌ حمل و نقل، رساندن کالا و مسافر در زمان مناسب از مبادی مختلف به مقاصد مورد نظر است، به طور ساده‌تر می‌توان حمل و نقل را به گردش خون در بدنه‌ اقتصاد هر کشور تشبیه کرد‌، به این معنا که وقتی از مواد غذایی، جهت رساندن عناصر حیاتی به بدن استفاده می کنیم، اگر سیستم گردش خون و انتقال انرژی به بدنمان دچار مشکل باشد، در مجموع نتیجه‌ مطلوبی حاصل نخواهد شد.

پیوست حمل و نقل در کنار ساخت یک میلیون مسکن دیده شود

وی اضافه کرد: مثال دیگری که می تواند ذهن را به مفهوم نزدیک کند، ساخت مسکن است، طبق وعده‌ رئیس‌جمهور، دولت عزم به ساخت سالانه یک‌ میلیون واحد مسکن دارد، حال اگر با زحمات فراوان، این تعداد مسکن ساخته شود، اما به پیوستِ حمل و نقل آن اندیشیده نشود، آیا می توان این نهضت ساخت مسکن را موفق دانست؟ قطعا پاسخ منفی است، چرا که هدف از ساخت مسکن، رفاه جامعه است، رفاهی که بدون تامین زیرساخت‌های حمل و نقل قابل دستیابی نیست.

 ‌کارشناس سیاست‌گذاری حمل و نقل بیان داشت: حمل و نقل چهار مدل دارد که شامل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی است، در میان مدهای مختلف حمل و نقل، حمل و نقل ریلی به دلیل توان جابه‌جایی حجم بیشتری از بار و مسافر، ایمنی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و غیره، باید از سایر مدهای حمل و نقل بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، اتفاقی که در کشور‌های پیشرفته کاملا مشهود است، برای مثال روسیه که از کشور‌های پیشرو در صنعت ریلی است، ۹۰ درصد بار خود را از طریق ریل جابه جا می‌کند.

خسروشاهی اظهار کرد: طبق چشم انداز ترسیم شده برای حمل و نقل ریلی، اسناد بالادستی و برنامه ششم‌، ضرورت دارد‌ سهم حمل و نقل ریلی به جابه‌جایی ۳۰ درصد حمل کل بار کشور ‌و ۲۰ درصد حمل مسافر برسد اما در شرایط فعلی این رقم جابه‌جایی حدود ۱۰ درصد بار و ۸ درصد مسافر است.

‌وی ادامه داد: با نگاهی به ساختار صنعت ریلی می‌توان دریافت‌ مجموعه این صنعت شامل بخش‌های مدیریت سیر، ناوگان و زیرساخت، هر کدام ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و جدا از هم نمی‌توانند توفیق چندانی حاصل کنند اما ‌در کشور ما مدیریت سیر و زیرساخت با شرکت راه‌آهن است و تملک واگن‌ها به بخش خصوصی سپرده شده است که ضرورت دارد این ساختار اصلاح شود.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها