|
کدخبر: 188502

تدبیر ویژه قالیباف برای حل مشکل مسکن

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین اصل در حوزه مسکن، واگذاری آن به مردم است چرا که دولت توان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را ندارد و هزینه ساخت مسکن توسط دولت بسیار زیاد است.

راه و مسکن تدبیر ویژه قالیباف برای حل مشکل مسکن

محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در آئین افتتاح طرح صنعتی سازی مسکن که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شهرستان پاکدشت برگزار شد اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی، حوزه مسکن را موضوعی مهم و پیشران مورد توجه قرارداد و با نهایی کردن قانون احداث مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی را تصویب و ابلاغ کرده تا در برنامه هفتم توسعه کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: امروز مهمترین اصل در کشور، باور توان و اراده جوانان کشور است، در دوران دفاع مقدس عده‌ای از افراد از جمله بنی‌صدر با ارائه دلایلی به ظاهر درست، اظهار می‌داشتند که ما نمی‌توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم چرا که ما حتی یک آتش توپخانه پرحجم در اختیار نداشتیم که بُرد آن تا ۲۰ کیلومتر جلوی خاکریز را پوشش دهد.

رییس مجلس افزود: باور توان داخلی و اعتماد به جوانان باعث شده تا امروز به نقطه‌ای از توان دست پیدا کنیم که با ظرفیت موشکی، بتوانیم تا ۲ هزار کیلومتر قدرت بازدارندگی و دفاع از کشور را ایجاد کنیم و با همین روحیه باور، ماهواره در مدار زمین قرار داده و جزو کشورهایی با توان پرتاب ماهواره قرار گیریم.

وی تأکید کرد: اگر امروز در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم، به خاطر ضعف مدیریت، اعتماد نکردن به جوانان و بی‌توجهی به فرهنگ ما می توانیم است.

قالیباف با اشاره به این که حوزه مسکن از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار است افزود: ایران در منطقه‌ای زلزله خیز قرار دارد که هنوز از تبعات یک زلزله خارج نشده، در نقطه ‌ای دیگر، دچار زلزله و یا سیل می‌شود و از این نظر، ایران جزو ۱۰ کشور زلزله خیز جهان است و این امر لزوم توجه به کیفیت ساختمان سازی، قدرت انتقال و اقتصادی کردن آن بر اساس تکنولوژی‌های روز جهان را می‌رساند.

وی با تقدیر از وزارت دفاع در ورود به عرصه احداث مسکن گفت: ورود وزارت دفاع به احداث مسکن با استفاده از توان و ظرفیت جوانان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی تا زمانی که این صنعت مردمی سازی نشود، در نطفه خفه خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۶ هزار واحد مسکونی را دارد، باید بر اساس جغرافیای مناطق مختلف کشور و نیاز ژئوتکنولوژی و آئین نامه‌های موجود، مردمی سازی شود و شرایط برای ورود صنعتگران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شود.

وی تأکید کرد: بنا نیست که دولت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد چرا دولت نمی‌تواند ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال بسازد و هزینه ساخت مسکن توسط دولت گران‌تر از ساخت توسط مردم است، اجازه دهیم که سرمایه‌گذاران و جوانان وارد میدان شده و با اصلاح قوانین، ساخت مسکن توسط مردم صورت گیرد.

قالیباف با اشاره به این که ۴۵ تا ۵۵ درصد هزینه ساختمان مربوط به مسکن است افزود: در قانون پیش‌بینی شده که دولت بتواند بار این هزینه را جبران کند و با صنعتی شدن احداث مسکن، کاهش زمان ساخت و هزینه‌های بعدی، تولید مسکن اقتصادی شود.

وی اظهار داشت: در شرایط اقتصادی کنونی کشور، مسکن فقط یک سرپناه نیست بلکه عامل برای آرامش، امنیت روانی و اجتماعی افراد نیز محسوب می‌شود، در شرایط امروز هم مالک و هم مستأجر با مشکلاتی مواجهند و از یک سو مالک به دلیل تورم ناگزیر از افزایش کرایه است و از سوی دیگر، مستأجر توان پرداخت این کرایه را ندارد.

رییس مجلس افزود: با شرایط تورمی امروز، کسانی که فاقد خانه هستند، دیگر نمی‌توانند صاحب خانه شوند و این امر زمینه را برای کاهش میزان ازدواج، افزایش طلاق و رشد منفی جمعیت فراهم می‌کند.

وی گفت: مردمی سازی ساخت مسکن، به مراتب سخت‌تر از بومی سازی آن است، این کارخانه ظرف مدت یکسال راه‌اندازی شده ولی برای مردمی کردن آن باید توان و وقت بیشتری را صرف کرد که قطعا مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم در قالب برنامه هفتم توسعه از این امر به عنوان پیشران توسعه کشور حمایت می‌کند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به موضوع خوزستان نیز اشاره کرد و افزود: موضوع آب خوزستان و نارسایی آن مشکلی جدی است که باید به آن توجه ویژه داشت، بارها گفته‌ایم که کشور از نبود امکانات و پول رنج نمی‌برد بلکه حوزه مدیریت و عدم باورپذیری است که کشور را دچار مشکل کرده است.

قالیباف افزود: در سفر چهارروزه‌ای که به خوزستان داشتم، احساس شد که ۷۴۰ روستای خوزستان دچار تنش آبی است و در جلسه‌ای که با حضور وزارت‌خانه مربوطه تشکیل شد، هزار میلیارد تومان اعتبار برای رفع این مشکل در نظر گرفته شد ولی سیستم بروکراسی و مدیریت این امر را آنقدر چرخاند تا امروز به این مشکل تبدیل شود و امروز همچنان اندر خم یک کوچه هستیم.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر