|
کدخبر: 157580

دولت زمین‌ های مرغوب خود را واگذار کند

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران گفت: یکی از ابهامات طرح واگذاری اراضی وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن، نحوه تعیین اجاره بهاء است.

راه و مسکن دولت زمین‌ های مرغوب خود را واگذار کند

خشایار باقرپور در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد درباره واگذاری اراضی وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله که مورد تصویب مجلس قرار گرفته است گفت: ضمن تشکر از نماینده های مجلس برای تهیه این طرح که به عنوان یک الزام و نیاز برای حل مشکل مسکن، می تواند بخشی از نیاز تلنبار شده مسکن را پوشش دهد اما این طرح ابهامات و ایراداتی دارد و یکی از ابهامات درباره نحوه تعیین اجاره بهاء است.

وی در ادامه درباره واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله افزود: در کشور ما استاندارد میانگین اجاره بهاء دریافتی طی یک سال، حدود ۵ تا ۷ درصد ارزش ملک است و اگر ملک را شامل عرصه و اعیان بدانیم و این دو را تفکیک کنیم، عرصه هم مشمول این قاعده می شود.

باقرپور با اشاره به اینکه اگر ۱ درصد ارزش کارشناسی زمین مربوط به قدرالسهم هر واحد به عنوان اجاره بهاء سالانه تعیین شود عاقلانه است، تصریح کرد: ۲۰ درصد قیمت منطقه ای زمین متناسب با قدرالسهم متقاضی که در این طرح آمده است قدری ابهام دارد و معتقدم ۲۰ درصد ارزش قدرالسهم زمین را در این طرح به عنوان رهن ۹۹ ساله زمین در نظر گرفته اند.

این کارشناس ارشد بازار مسکن درباره تاثیر این طرح در بازار مسکن گفت: بحث اجاره ۹۹ ساله یک ایراد در این طرح است چون از لحاظ فرهنگی با خاستگاه های مردم نسبت به مالکیت متفاوت است.

مبحث آمایش سرزمینی و توزیع مناسب جمعیتی در این طرح در نظر گرفته نشده است

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه عمر ساختمان های ما به ۹۹ سال نمی رسد، یادآور شد: البته اینکه ساختمان های ما استاندارد ۹۹ ساله ندارند هم اتفاق خوبی نیست اما درباره قانون ۹۹ ساله باید برای مردم فرهنگ سازی شود چون در فرهنگ ما اینگونه است که دارایی ها به نسل های بعد به صورت ارث منقل می شود.

باقرپور ضمن اشاره به اینکه مبحث آمایش سرزمینی در این طرح در نظر گرفته نشده است خاطرنشان کرد: در ماده ۱۳ این طرح که به نحوه تخصیص زمین ها اشاره شده ، دولت باید ملکف شود زمین های مرغوب دستگاه های خود را واگذار کند و این طور نباشد که حس مسکن مهر ایجاد شود چون ظاهرا قرار است زمین ها در حاشیه شهرها و آنهم در قالب مالکیت استیجاری ۹۹ ساله اختصاص پیدا کند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در پایان تاکید کرد: این موضوع دغدغه مهم جامعه است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

منبع: پايگاه اطلاع رساني اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها