|
کدخبر: 182031

اختصاصی گسترش نیوز:

مرگ آسان و فوری، صد درصد تضمینی!

در پی بروز حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان، به بررسی علل وقوع این دست حوادث پرداختیم.

راه و مسکن مرگ آسان و فوری، صد درصد تضمینی!

در پی هفته گذشته دو سانحه جاده ای مرگبار را شاهد بودیم. واژگونی اتوبوس حامل ۲۵ خبرنگار محیط زیست که دو تن از آن ها را به کام مرگ برد. همچنین، برخورد اتوبوس حامل سرباز معلمان‌ منجر به کشته شدن ۵ معلم شد.

سیل مشابه ای از انواع و اقسام تسلیت ها از مسئولین کشور به گوش رسید اما کسی در مورد مسببین این حوادث حرفی به زبان نیاورد.

بر طبق آمارها سالانه بالغ بر ۲۰ هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشور کشته می‌شوند. در اکثر حوادث جاده ای، علت حادثه نقص فنی وسیله نقلیه یا اشتباه فردی راننده گزارش می شود اما واقعا دلیل اصلی آمار بالای تصادف های جاده ای در کشورمان چیست؟ در ادامه به چند مثال مشابه و عوامل موثر در حادثه می پردازیم.

حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

۱۰ نفر سرنشین به همراه راننده در پی واژگونی اتوبوس در محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران جان خود را از دست دادند. معاون استاندار تهران علت حادثه را نقص فنی در سیستم ترمز و فرسوده بودن اتوبوس گزارش کرد. ضعف علائم ترافیکی و نبود گاردریل در طول مسیر از دیگر عوامل حادثه گزارش شد.حدود دو سال بعد از این اتفاق، گاردریل دانشگاه نصب شد.

واژگونی دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان

اتوبوسی در محور سیرجان - نی ریز به دره سقوط کرد و متاسفانه ۱۳ نفر از سربازان و شش نفر دیگر از اتباع بیگانه جان باختند. همچنین، اتوبوسی حامل سرباز در حوالی «مهارلو» واژگون شد که در این حادثه ۴۷ نفر مصدوم شدند. در سال ۱۳۹۵ پیگیری حوادث جاده ای تا استیضاح وزیر راه و شهرسازی هم ادامه پیدا کرد اما به سرانجام نرسید.

مرگ دانشجویان در برخورد با تانکر سوخت

اتوبوسی حامل دانشجویان موسسه غیرانتفاعی خیام در محور اندیمشک – خرم آباد، با تانکر سوخت برخورد کرد که در این حادثه ۲۴ دانشجو جان باختند. علت این حادثه از زبان رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه وقت کشور، رعایت نکردن قوانین رانندگی از سوی راننده تانکر، سرعت غیرمجاز راننده تانکر و همچنین خستگی و خواب‌ آلودگی راننده تانکر اعلام شد.

سقوط اتوبوس دانشجوهای نخبه کشور در دره

اتوبوسی حامل دانشجویان دانشکده ریاضی دانشگاه شریف در راه بازگشت از سمیناری در دانشگاه شهید چمران اهواز در محلی به نام پل تنگ از جاده خارج می شود و از ارتفاع شش متری به داخل دره سقوط می کند. در این حادثه دو راننده و هفت نفر از مسافران جان باختند. نیروی انتظامی ،علت حادثه را خواب آلود بودن راننده، ناآشنایی با مسیر و بیابان رو نبودن راننده بیان ‌کرد.

تجربه مشترک راننده ها:نقص ترمز!

رانندگان ناوگان اتوبوسرانی در مورد نقص ترمز وسیله نقلیه، تجربه های متعددی دارند. اما به دلیل هزینه های بالای تعمیر و نگهداری از قطعات خودرو، راننده ترجیح می دهد بدون تعویض دیسک و صفحه به کار خود ادامه دهد.

خطای انسانی مقصر اصلی تصادف ها!

با توجه به حوادث ذکر شده در سال های اخیر، دلایل متعددی در حوادث رانندگی دخیل هستند اما خطای انسانی، نقص فنی خودرو، شرایط جاده و وضعیت آب و هوا در بروز سوانح رانندگی تأثیر  بیشتری دارند. شاید مهم ترین دلیل حوادث رانندگی در کشور به رفتار رانندگان برگردد.

آمار بالای فرسودگی در وسایل نقلیه

طبق آمار دو سال گذشته، ۴۰ درصد اتوبوس‌های برون‌شهری، ۲۳ درصد وانت‌ها و ۴۰ درصد کامیون‌ها دچار فرسودگی شده اند. با توجه به اینکه نقص نفی وسیله نقلیه تاثیر بسزایی در عملکرد راننده دارد، بالا بودن فرسودگی وسایل نقلیه تکرار این حوادث را بیشتر خواهد کرد. بنابراین برای کاهش مرگ و میر جاده ای برای نوسازی ناوگان حمل و نقل، باید فکری در جهت نوسازی و رونق تولید داخل کرد.

بر اساس برخی اخبار شنیده می‌شود، برخی مراکز معاینه فنی با دریافت رشوه برگه گواهی معاینه فنی می دهند. متاسفانه اهمال کاری مسئولان در نظارت بر این نهادها، صدمات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد.

 

گزارش از سارا سمیع شمس

  • بیننده ارسالی در

    عدم تعامل باخودروسازان دنیا وافزایش بی ح ساب قیمت ها عامل انهاست دنبال مقصر نگردی د

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها